تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,301 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,893,553 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,349,909 |
اثربخشی روش آموزش مستقیم، روش آموزش به کمک رایانه و روش یادگیری تا حد تسلط بر کاهش مشکلهای دانشآموزان با اختلال ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 21، اسفند 1395، صفحه 83-99 اصل مقاله (210.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی خالق خواه* 1؛ حسین داوودی2؛ شیوا علیپور کتیگری3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2استادیار گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش مقایسهی اثربخشی سه شیوه ی آموزش مستقیم، آموزش به کمک رایانه و یادگیری تا حد تسلط بر کاهش مشکل های دانشآموزان دارای اختلال ریاضی در مقاطع سوم و چهارم دبستان بود. جامعه ی آماری این پژوهش، شامل دانشآموزان دختر و پسر پایه سوم و چهارم دبستان شهرستان سبزوار هستند که دارای اختلال یادگیری ریاضی بوده و به مراکز توانبخشی اختلالهای یادگیری ارجاع داده شده و در سال تحصیلی 93-94 مشغول به تحصیل بودهاند. تعداد 20 نفر از دانشآموزانی که از طریق مصاحبهی بالینی، آزمون هوش وکسلر و آزمون استاندارد شده تشخیص اختلال ریاضی و آزمون ادراکی فضایی و در نهایت مقیاس ارزشیابی معلم را دریافت کرده بودند، به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و سپس این دانشآموزان به تصادف در چهار گروه پنج نفری جایگزین شدند. سه گروه آزمایش هر کدام به مدت 12 جلسه، درهر هفته سه جلسه 45 دقیقه ای آموزش خاص خود را دریافت نمودند و گروه کنترل نیز همان آموزش مرسوم در مرکز درمان اختلالهای یادگیری ویژه را ادامه دادند. از هر چهار گروه پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد و سپس دادهها با استفاده از تحلیل واریانس تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه آموزش مستقیم، آموزش به کمک رایانه و یادگیری در حد تسلط در کاهش مشکلهای اختلالهای ریاضی دانشآموزان مؤثر است. بر این اساس نتیجهگیری میشود که استفاده از روش یادگیری در حد تسلط در کاهش مشکلات دانشآموزان دارای اختلال ریاضی از روشهای سنتی مرسوم، مؤثرتر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مستقیم؛ آموزش به کمک رایانه؛ یادگیری تا حد تسلط؛ اختلال ریاضی | ||
مراجع | ||
بلوم، بی اس(1980). ویژگیهای آدمی و یادگیری آموزشگاهی. ترجمه علی اکبر سیف (1363). چاپ دوم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی سیف، علی اکبر(1387). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری وآموزش). چاپ دهم، تهران: نشر آگاه. شهیم، سیما (1391). مقیاس تجدید نظر شدهی هوشی وکسلر برای کودکان /انطباق، هنجاریابی. چاپ ششم، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز. عچرش، هادی( 1389). تأثیر آموزش به کمک کامپیوتر بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم. نشریهی علمی پژوهشی فناوری آموزشی، (5)1، 39-35. فتاحیان، حسام الدین (1383). آموزش در ICT. چاپ پنجم، تهران: انتشارات هوشمند. ملک پور، زهرا (1393) . تهیه وتنظیم آزمون تشخیصی واستفاده از آن جهت بررسی ومقایسه عملکرد دانشآموزان دارای اختلال درکلاسهای سوم و چهارم ابتدایی دبستانهای شهرمشهد درسال تحصیلی 73-72. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی: دانشگاه علامه طباطبایی. Adams, G, & Carnine, D. (2003). Direct instruction.In H.L.Swanson,K.R.Harris, & S. Graham(Eds.)Hand book of learning disabilities(pp.403-416). NewYork:Guil ford press.
Berger, A., Jones, L., Rothbart, M. K., & Posner, M.I.(2000). Computerized games to study the development of attention in childhood.Behavior Researh Methods,Instruments ,and Computers, 30 (3), 297-303.
Block, J .H & Burns, R.B. (1976). Mastery learning. In: L.S.Shulman (ed.), Review of research in education, 4, 3-49.
Block, J.H & R.B. Burns, (2011). Mastery learning. In: L.S. Shulman (ed.), Review of research in education, 4, 3-49.
Carnine, D. W., Silbert, J., Kame’enui, E. J., & Tarver, S. G. (2004). Direct Instruction Reading (4th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson/Merrill/Prentice Hall.
Carnine, D., Silbert, J., Kame, E., Traver, S., & Kathleen, J. (2006). Teaching Struggling and At-Risk Readers: A Direct Instruction Approach. Upper Saddle River NJ: Pearson, 17-19, 24-26.
Chung.Y.P, (1979). Mastery Learning Strategy in the Teaching of Secondary school Biology, Education Journal,.7, 21-37.
Fletcher, J. M., Lyon, G. R., Fuchs, L. S. & Barnes, M. A. (2007)Learning Disabilities, from Identification to Intervention. New York: The Guilford Press.
Gentile,J. R & James P. Lalley, (2013).Standards and Mastery Learning, Chapter 1.
Kazu, I. Y. & Ozdemir., O. (2005). The Effects of Mastery Learning Model on The Success of the student Who Attended,Usage of Basic Information Technologies, Course. Edu. Technol Soc, (4):233-243
Kim, H. (2012). Mastery Learning in the Korean Middle School, UNESCO Reginal Office for Education in Asia, 6, 1, 35-60.
Kinder, D., Kubina, R., & Marchand, L. N. (2005).Special education and Direct Instruction: An effective combination. Journal of Direct instruction, 5, 1 – 36.
Kulik,C.L., Kulik, J.A &. Bangert-Drowns, R. L. (1990). Effectiveness of mastery learning programs:a meta-analysis.In,Review of Educational Research, 60(2), 265-299.
LeDuc, S, (2001) Masterylearning. Available:<http://www.learningmastery.org.
Margaret ,M., Flores, M., & Kaylor, M.(2007). The Effects of aDirect instruction and The teaching of early Reading ,Wisconsins teacher-led insurgency ,14(3),1-29
Marzano,R. j, Brandt, R. S, Hughers,C. S., Bf. Jones, B. F., Oressersen, B.Z., Rankin, S.C & Suhor, C. (1988). Dimensions of Thinking A Framework For Curriculum and InStruction. Alexandia.Va, Association For Super vision and curri culum development.
Mevarech, Z. R. & Susak, Z. (2009). Effects of learning with cooperative mastery method on elementary students, Journal of Educational Research, 86(4)., 197-205.
Sadock,B.J,& Sadock,V.A.(2007). Synopsis of Psychiatry:Behavioral Sciences/Clinical Psychiatry(10th ed.)New York:LippinCott Wittiams &Wilkins.
Sagor, R. (2003). Motivating students and teachers in an era of standards. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Shalr,S. R., & Gross-Tsur, V.(2000). Developmental dyscaluia. P.ediatric Nerology. 24(3),337-342
Slavin, R. E, (1987). Mastery learning reconsidered, Review of Educational Research, 57(2), 175-213.
Strickland, T.K., Maccini, P. (2010). Strategies for teaching algebra to students with learning disabilities. Focus on Exceptional Children, 34, 1-15.
Susan, G., Magliaro, B. Lockee.& Burton. K.(2005)Direct Instruction Revisited:A Key Model for Instructional Technology,53(4),41-50.
Scheffel, D. L. (2010). Learning disabilities. In R. B. David, J. B. Bodens Teiner, D. E. Mandelbaum & B.oslon(Eds.) ,C:inCial pediatric neurology (PP.478-492) Newyork: Demos medical puslishing.
Tarver, S. (2004).Direct instruction: A theoretically complex approach that produces success, after success, after success. Direct Instruction News, 4(1), 1-3.
Wizniter,M.& Wong,B.Y.L.,Butler,D.L.,Ficzere,S.A.,& Kuperis.(2006). Teaching a dolescents with learning disabilities and low achievers to plan,write and revise opinion essays produced on a word process or computer based teaching .Journal of learning disabilities, 29(2),197-212.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,359 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,442 |