تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,517 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,625 |
تأثیر آموزشهای پیشدبستانی بر کاهش اختلالات ویژه یادگیری دانشآموزان دوره ابتدایی استان همدان | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 21، اسفند 1395، صفحه 7-20 اصل مقاله (178.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مصطفی اکبری* 1؛ نصراله عرفانی2؛ فروغ بدوحی3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنائی، معاون اداره آموزش و پرورش همدان | ||
2استادیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
3معاون دبیرستان، آموزش و پرورش ناحیه 2 همدان | ||
چکیده | ||
هدف کلی پژوهش شناسایی تأثیر آموزشهای پیشدبستانی بر کاهش اختلال های ویژه یادگیری در دانشآموزان دوره ابتدایی بود. روش تحقیق از نوع علی- مقایسهای و جامعه آماری دانشآموزان پایه اول تا سوم ابتدایی استان همدان را شامل می شد. حجم نمونه اصلی شامل 623 دانشآموز و شیوه نمونهگیری به صورت خوشهای و تصادفی بود. برای گردآوری دادهها از فهرست وارسی اختلال های یادگیری، آزمون استاندارد خواندن و آزمون محقق ساخته املاء و ریاضی و جهت تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی، از آزمون مجذور کای، تصحیح فیشر و ضریب فای استفاده گردید.نتایج نشان داد دانشآموزانی که دوره پیشدبستانی را گذراندهاند، نسبت به دانشآموزانی که این دوره را نگذراندهاند، اختلال خواندن کمتری دارند. اما در زمینه اختلالهای املاء و ریاضی تفاوتی بین دانشآموزانی که دوره پیشدبستانی را گذراندهاند، با دانشآموزانی که دوره پیشدبستانی را نگذراندهاند، مشاهده نشد. نتایج مورد بحث قرار گرفت و توصیه شد که آموزشهای پیشدبستانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش پیشدبستانی؛ اختلال های یادگیری؛ نارساخوانی؛ نارسانویسی؛ اختلال ریاضی | ||
مراجع | ||
اداره کل آموزش و پرورش استان همدان (1390). سالنامه آماری. اسداللهی، قربانعلی (1371). تعیین میزان نارسانویسی در دانشآموزان کلاس سوم ابتداییمدارس شهر اصفهان و بررسی رابطه آن با جنس، نسبت فامیلی والدین، سواد والدین و تعداداعضای خانواده. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان اصفهان. اکبری، مصطفی (1382). بررسی علل نارساخوانی و نارسانویسی دانشآموزان دوره ابتدایی شهر همدان. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان همدان. امیری، فریبرز و اسدی، عباس (1375). تأثیر آموزش پیشدبستانی بر عملکرد دانشآموزان مقطع ابتدایی. پژوهشکدهی تعلیم و تربیت استان خوزستان. انجمن روانپزشکی آمریکا (1995). راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی (جلد اول). ترجمهی محمدرضا نائینیان، عباسعلی اللهیاری و محمدابراهیم مداحی (1379). تهران: انتشارات دانشگاه شاهد. بهاری قره گوز، علی (1386). ساخت و هنجاریابی آزمون تشخیصی خواندن. نشریه پویش، 2(3)، 25- 11. حسینی سفید دشتی، آمنه (1374). بررسی رابطه پیشدبستانی و پیشرفت تحصیلی دبستان. مجموعه مقالههای سمپوزیوم نقش آموزش ابتدایی و جایگاه مطلوب آن در جامعه. معاونت آموزش عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان. حمیدپور، حسن، حسینائی، علی و پژوهنده، علی(1388). نقش آموزش پیشدبستانی در یادگیری مهارتهای روانی حرکتی و سازگاری اجتماعی. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 5(3)، 138-117. سپاسی، حسین و شهنی ییلاق، منیجه و باقری، صرفناز(1388). مقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه اول دبستان بر حسب جنسیت و آموزشهای پیشدبستانی با کنترل هوش. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 16 (2)، 112-93. سنه، افسانه و سلمان، زهرا و آقازاده، محرم (1387). تأثیر فعالیتهای بدنی و بازی بر رشد تواناییهای ذهنی پسران پیشدبستانی. فصلنامهی نوآوریهای آموزشی، 26، 106-87. عسگرینیا، مظفر (1376). بررسی تأثیر دورههای آمادگی بر فهم خواندن دانشآموزان کلاس اولابتدایی دو زبانه. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران. فرشاد، مجید (1377). بررسی تأثیر آموزش و پرورش پیش از دبستان بر پیشرفت تحصیلی و رشد اجتماعی دانشآموزان. شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران. کول، ونیتا (2004). برنامه آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان. ترجمهی فرخنده مفیدی(1391). تهران: انتشارات سمت. گورمن، جین چنگ (2000). اختلال های هیجانی و ناتوانیهای یادگیری در کلاسهای ابتدایی. ترجمه محمد نریمانی و ناصر نورانی دگرماندرق(1382). اردبیل: نشر نیکآموز. مفیدی، فرخنده (1389). آموزش و پرورش پیشدبستانی و دبستان. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور. مولایی تاجکوه، مسعود (1382). شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامههای پیشدبستانی از طریق بررسی تأثیر آموزش و پرورش پیشدبستانی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه اول تا سوم ابتداییشهرستان ورامین در سال تحصیلی 81-80 . پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم. نریمانی، محمد و رجبی، سوران (1384). بررسی شیوع و علل اختلال های یادگیری در دانشآموزان دوره ابتدایی استان اردبیل. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 5(3)، 252-231. والاس، جرالد و مکلافلین، جیمز (2001). ناتوانیهای ویژه یادگیری. ترجمهی محمد تقی منشی طوسی(1383). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. یوسفی، فاطمه (1382).بررسی تأثیر آموزش پیشدبستانی بر درک مطلب و سرعت خواندن در پایه اول ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,442 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,644 |