تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 363 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,716,099 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,222,313 |
رابطه ی رفتار مطلوب انضباطی با عملکرد خانواده، منبع کنترل و عزت نفس دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 2، تیر 1391، صفحه 114-134 اصل مقاله (189.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_1_2_91_5_15_7 | ||
نویسندگان | ||
غلامعلی یوسلیانی* 1؛ مجتبی حبیبی2؛ اسماعیل سلیمانی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم | ||
2استادیار پژوهشکدهی خانواده دانشگاه شهید بهشتی | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی، عضو باشگاهپژوهشگران جوان واحد اردبیل | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی سهم متغیرهای عملکرد خانواده (حل مشکل، ارتباط، ایفای نقش، پاسخ دهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی)، منبع کنترل و عزت نفس در پی شبینی رفتار مطلوب انضباطی دانشآموزان دبیرستانی بوده است. به همین منظور، 380 دانشآموز دبیرستانی و معاونین مدارس آنها با روش نمونه گیری چند مرحلهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. برای تجزیه و تحلیل آماری از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج به دست آمده بیانگر همبستگی مثبت و معنادار بین عملکرد خانواده در همه ابعاد(حل مشکل، ارتباط، ایفای نقش، پاسخ دهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی) با رفتار مطلوب انضباطی دانشآموزان؛ منبع کنترل درونی دانشآموزان با رفتار مطلوب انضباطی و بین عزت نفس دانشآموزان با رفتار مطلوب انضباطی آنان بود. نتایج رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین، متغیرهای آمیزش عاطفی، عزت نفس و کنترل رفتار توانستهاند رفتار مطلوب انضباطی دانش آموزان را پیش بینی کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار مطلوب انضباطی؛ عملکرد خانواده؛ منبع کنترل؛ عزت نفس؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
استریت، ادی( 1985 ). مشاوره خانواده، نظریه و عمل در نگرش سیستمی، ترجمه ی مصطفی تبریزی و علی علوی نیا ( 1379 ).تهران: انتشارات فراروان. اکبرنیا، عبدالحمید ( 1387 ). بررسی رابطه ی بین عزت نفس و اعتقادات دینی با سازگاری دانش آموز ان مقطع متوسطه ی شهر تهران، پایان نامه ی کارشناس ی ارشد، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. امان الهی، عباس( 1385 ). بررسی رابطه ی ساده و چندگانه ی عملکرد خانواده و جو روانی – اجتماعی کلاس با سازگاری دانش آموزان پسر پایه ی اول دبیرستان های شهر اهواز، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان. امان الهی، عباس؛ عطاری، یوسفعلی و خجسته مهر، رضا ( 1386 ). بررسی رابطه ی عملکرد خانواده و جو روانی – اجتماعی کلاس با ناسازگاری در بین دانش آموزان سال اول دبیرستان های شهر اهواز، تاز هها . و پژوه شهای مشاوره، شماره 30 امینی، فریده( 1379 ). مقایسه ی عملکرد خانواده در دو گروه دانش آموزان دختر مستقل و وابسته، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران. باغبانی پور، رقیه ( 1379 ). بررسی رابطه ی بی انضباطی دانش آموزان دختر دبیرستانی با ویژگی های خانوادگی و تحصیلی آنان در منطقه 15 آموزش و پرورش شهر تهران . پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته مشاوره، اداره کل آموزش های ضمن خدمت وزارت آموزش و پرورش، دانشکده ی مدیریت و برنامه ریزی. بال، ساموئل ( 1977 ). انگیزش در آموزش و پرورش، ترجمه ی علی اصغر مسدد. ( 1373 ). شیراز : انتشارات دانشگاه شیراز. به پژوه، احمد( 1380 ). خانواده و فرزندان در دوره ی دبیرستان، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان. بهاری، فرشاد( 1379 ). ارزیابی و مقایسه کارایی خانواده بین زوج های غیر طلاق و زوجهای طلاق مرجوعی به بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته مشاوره، دانشگاه تربیت معلم. بیابانگرد، اسماعیل ( 1370 ). بررسی رابطه ی بین مفاهیم منبع کنترل، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده ی ر وان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی. بیدلی، مسعود( 1382 ). بررسی رابطه ی بین عملکرد خانواده با سازگاری فردی، تحصیلی و اجتماعی فرزندان، پایان نام هی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. Journal of school psychology, Summer 2012 مجله ی روان شناسی مدرسه/ تابستان 1391 Vol.1, No.2/114-134 114-134 / دوره ی 1، شماره ی 2 131 پناهی، بهروز( 1381 ). بررسی رابطه ی بین منبع کنت رل و سلامت روانی در دانشجویان مراکز تربیت معلم شهر تهران، پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته روان شناسی، دانشگاه تهران. پیکرستان، عباسعلی ( 1380 ). بررسی عملکرد خانواده های دارای دختر نوجوان فراری و خانواده های دارای دختر نوجوان عادی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته مشاوره، دانشکده روا ن شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم. تجلی، فاطمه و اردلان، الهام( 1389 ). رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با خودکارآمدی و سازگاری . ،(1) تحصیلی، مجله روانشناسی، 14 جنتی محب سراج، قربانعلی( 1382 ). بررسی رابطه ی نمره انضباط با پی شرفت تحصیلی، عزت نفس و خود پنداره دانش آموزان پسر هر سه مقطع تحصیلی شهر قوچان، پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. حبیبی، رامین ( 1378 ). نقش حرمت خود در رفتار کمک خواهی و فعالیت های مرتبط با پیشرفت تحصی لی نوجوانان، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. حمداله زاده گل، محبعلی ( 1381 ). عوامل پیش بینی کننده ی عملکرد انضباطی دانش آموزان در مدارس متوسطه: مورد شهرستان میاندوآب، پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. خزامی، محمدجعفر ( 1376 ). بررسی مقایسه ای عزت نفس و مرکز کنترل در نوجوانان پسر بزه کار و عادی شهر تهران، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. رئیسی، حمید( 1386 ). بررسی علل و عوامل مؤثر بر بی انضباطی دانش آموزان دوره ی تحصیلی متوسطه ی استان چهارمحال و بختیاری، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری. شریفی، فریبا ( 1383 ). مقایسه ی رابطه ی بین عملکرد خانواده و میزان سازگاری در دانش آموز ان دختر و 82 ، پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی - پسر سال دوم م توسطه ی شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 83 مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی. شهسواری، محمد هادی( 1382 ). بررسی رابطه ی تعامل ها ی درونی خانواده با رشد قضاوت اخلاقی و 81 ، پایان نامه ی - سازگاری دانش آموزان پسر سال اول متوسطه ی شهر اراک در سال تحص یلی 82 کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه تربیت معلم. شیخی فینی، علی اکبر( 1372 ). بررسی رابطه ی بین انگیزش پیشرفت، منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه ی شهر بندرعباس، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس. غضنفری، احمد ( 1374 ). مقایسه ی منبع کنترل و میزان افسردگی گروه جانباز و معلولین عادی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس. فرهنگ فلاح، فاطمه ( 1382 ). بررسی میزان رعایت مقررات آموزشگاهی از سوی دانش آموزان دختر 1381 ، پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی - دبیرستانی شهر کرج در سال تحصیلی 82 آموزشی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. فلسفی نژاد، محمدرضا ( 1372 ). بررسی تأثیر عزت نفس در سازگاری رفتاری دانش آموزان 12 تا 18 ساله با محیط کلاس در شهرستان قم . پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم. ملانقی، فاطمه( 1377 ). بررسی وضعیت عملکرد خانواده و سلامت روانی زنان در خانواده ها ی چند همسری، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. موسوی شوشت ری، مژگان ( 1377 ). بررسی رابطه ی جو عاطفی خانواده با سازگاری فردی، اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه ی سوم مدارس راهنمایی شهر اهواز . شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان. نجاریان، فاطمه( 1374 ). عوامل مؤثر در کارایی خانواده، بررسی ویژگی ها ی روانسنجی مقیاس سنجش خانواده، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. نظری، زهرا( 1387 ). بررسی و مقایسه ی عملکرد خانواده ها ی عادی و مطلقه ی شهر تهران، پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی. Journal of school psychology, Summer 2012 مجله ی روان شناسی مدرسه/ تابستان 1391 Vol.1, No.2/114-134 114-134 / دوره ی 1، شماره ی 2 133 نورالدین وند، محمد حسین؛ شهنی ییلاق، منیجه و پاشا، غلامرضا( 1382 ). رابطه ی بین جو عاطفی خانواده با سازگاری فردی – اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های پسرانه شهرستان مسجد .19-20،(1) سلیمان. نشریه دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 2 نوروزی، مهدی ( 1377 ). بررسی تأثیر عملکرد خانواده در ابتلا به اختلال روانی نوجوانان گروه سنی 15 الی 18 سال در شهر تهران . پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. Azizi, Y., Jamaludin., Shahrin., Mohd., Raja Roslan R. A. R., & Noordin, Y.(2009). Discipline problems among secondary school students in johor behru, Malaysia. European Journal of social sciences,volume 11,Number 4. Brewer, M., & Krano, W. (1994). Social Psychology. west publeshing company. Coopersmith, S.(1967). The Antecedents of Self-Esteem. Sanfransisco: Freeman Company. Epstein, N.B.,Baldwin,L.M., & Bishop,D.S. (1983). Family assessment Device mcmaster model. Journal of Marital and Family Therapy, Vol 9. 171-180. Galloway, D., & Rogers, C. (2000) . motivational style: A link in the relationship between school effectiveness and childrens behavior? .vol. 11 (2) : 16-25. Goldenberg, h., & goldenberg, l. (1998). counseling todays family, (3ed). brooks & cole publishing co. Krouse, N., & Show, B. (2000). Specific Feelings of Control and mortality school of public health. University of Michigan. Lefcourt, H. M. (1992). Durability and impact of the locus of control construct, psychological bblletion, 112, 411-414. Luster, T., Mcadoo,H., & Pipes,N .(1994) factors related to the achievement and adjustment of young African American children. child development. Mahmoudi,A.,& Betsur,N.(2010).Relationship between adjustment and self – esteem among adolescents, Asian Journal of development matters,3(1), 75-86. Maxwell, B. E. (1992). Hostility., Depression and Self-Esteem A mong troubled and Homless Adolestents in crisis. Journal of youth and adolescence, 21, 139-150. Moghaddam, F. (1998). Social Psychology, Exploring Universal Across cultures, Freeman and company. New York. Nakamura, R.M. (2000). Healthy ClassRoom Management. Canada: Wads worth. Portes,J.,Howel,P.,Brown,Y.,& Igenberg, D.(1995).Thr relation between family function and adjustment adolescence. Journal of health and social behavior, 25,136-159. Renk, K., Mckinney, C., Klein, J. & Oliveros, A. (2006) .childhood discipline percption of parents and current fanctioning in the femal college students. Journal of adolescence. 29, 73-88 Richman, N., Stevenson, J., & Graham, P.J (1982). Pre-School to school. A behavioural study. Academic Press, INC, (London) L. T.D. Ronen, T., Rahav, G., & Moldawsky, A.(2007). Aggressive behavior among Israel elementary school student and associated emotional/behavior problems and self-control. school psychology Quarterly, 22(3), 8-87. SheK, D. L., (1998). A longitudinal study of Hong Kong adolescent’s and parent’s perceptions of family functioning and well-being. SREL. Social Service Review, 64, 121-142. Tony, T.S. K.(2003). locus of control, attributional style and discipline problems in secondary schools. early child development and car, 173 (5) , 455-466. Weishew, N.L. , & Peng , S . S. (1993). variables predicting students problem behaviors, Journal of educational research. 81, 352-358. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,657 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,088 |