تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 350 |
تعداد مقالات | 3,008 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,466,686 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,047,020 |
مقایسه ی باورهای فراشناختی در دانش آموزان تیز هوش و عادی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، تیر 1391، صفحه 104-113 اصل مقاله (179.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_1_2_91_5_15_6 | ||
نویسندگان | ||
نیلوفر میکاییلی* 1؛ فریدون پاکپور2؛ مسعود گنجی3 | ||
1استادیارگروه روانشناسی، دانشگاهمحققاردبیلی | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی | ||
3استادیار آمار، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی باورهای فراشناختی در دانش آموزان تیز هوش و عادی بود . در این پژوهش 60 دانش آموز پسر در دو گروه 30 نفر ی با روش نمونه گیری تصادف ی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. فرضیه ی تحق یق عبارت از ا ین بود که ب ین دانش آموزان ت ی ز هوش و عادی در باورها ی فراشناخت ی تفاوت معن ی دار وجود دارد . بر ای سنجش فرضیه از پرسشنامه ی فراشناختی 30 سؤالی استفاده شد. تجزیه و تحلیل مستقل صورت گرفت . نتایج مطالعه نشان داد که t داده ها با استفاده از آزمون بین دانش آموزان ت یز هوش و عاد ی در باورها ی فراشناخت ی تفاوت معن ی دار وجود دارد. همچنین بین دانش آموزان تیز هوش و عادی در خرده عامل ها ی خودآگاهی شناخت ی و باور درمورد ن ی از به کنترل افکار، تفاوت معن ی دار وجود دارد اما در عامل های اعتماد شناخت ی، باورها ی مثبت درمورد نگران ی و باورهای منف ی درمورد کنترل ناپذ یری و خطر، تفاوت معنی دار مشاهده نشد . به نظر می رسد، دانش آموزان تیزهوش ب ه دلی ل برخوردار ی از سطوح بالاتر هوش، تلاش می کنند تا بر نحوه عملکرد ذهنی خود توجه بی شتری نموده و در نتیجه از معیار خودآگاهی بالاتری برخوردار هستند، اما مؤلفه های باورهای مثبت و منفی و اعتماد شناخت ی ظاهراٌ مستقل از تأث یر هوش قرار دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای فراشناختی؛ تیز هوش؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد ( 1384 ). آزمو نهای روانشناخت . ی اردبیل: باغ رضوان. Journal of school psychology, Summer 2012 مجله ی روان شناسی مدرسه/ تابستان 1391 Vol.1, No.2/104-113 104-113 / دوره ی 1، شماره ی 2 113 ربیعی، ژاله ( 1387 ). بررسی کارکردهای اجرایی در کودکان دچار ناتوانی در یادگیری، نقص توجه، بیش فعالی و کودکان نرمال. پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی. Allon, M., Gutkin, T.B., and Bruning, R. (1994). The Relation between Metacognition and Intelligence in Normal Adolescents: Some Tentative But Surprising Findings, Psychology in The Schools. 31, 93–97. Maqsud, M. (1997). Effects of Metacognitive Skills and Nonverbal Ability on Academic Achievement of High School Pupils. Educational Psychology. 17, 387–397. Stankov,L., (2000). Complexity, Metacognition, and Fluid Intelligence, Intelligence. 28, 121–143. Swanson, H.L. (1990). Influence of Metacognitive Knowledge and Aptitude on Problem Solving. Educational Psychology, 82, 306–314. Veenman M.V.J. & Verheij, J. (2005) Technical Students' Metacognitive Skills: Relating General vs. Specific Metacognitive Skills to Study Success, Learning and Individual Differences.13, 259–272. Veenman, M.,V.J. Elshout J.J. And Meijer, J. (1997).The Generality vs. Domain Specificity of Metacognitive Skills in Novice Learning Across Domains, Learning and Instruction.7, 187–209. Veenman, M.V.J., Wilhelm P. and Beishuizen, J.J. (2004). The Relation between Intellectual and Metacognitive Skills from a Developmental Perspective, Learning and Instruction, 14, 89–109. Veenman, V.J. Marcel and Spaans, M.A. (2004). Relation between Intellectual and Metacognitive Skills: Age and Task Differences. Learning and Individual Differencess, 15, 159-176. Wells, A. (2000). Emotional Disorder and Metacognition: Innovative Cognitive Therapy. Chichester,UK: Wiley. Zohar, A. (1991). The Metacognitive Knowledge and the Instruction of Higher Order Thinking. Teaching and Teacher Education, 42, 29-38 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,451 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,255 |