تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,990 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,438 |
اثربخشی آموزش مستقیم بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 4، شهریور 1395، صفحه 108-122 اصل مقاله (234.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نصرتی* 1؛ باقر غباریبناب2؛ مریم وکیلینژاد3؛ حسین کشاورز افشار4 | ||
1استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران | ||
2استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی | ||
4مدرس گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این پژوهش بهمنظور تعیین اثربخشی آموزش مستقیم بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. 32 نفر از دانشآموزان (16 دختر و 16 پسر) با ناتوانی ریاضی در پایه پنجم ابتدایی بهصورت تصادفی انتخاب شدند. پس از تشخیص اختلال ریاضی، از هر گروه 8 نفر بهعنوان گروه کنترل و 8 نفر بهعنوان گروه آزمایش قرار گرفتند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (WISC-R)، آزمون ریون و آزمون معلمساخته ریاضی استفاده شد. دو گروه آزمایشی دختر و پسر هرکدام به مدت 16 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش مستقیم قرار گرفتند. از هر چهار گروه پیشآزمون و پسآزمون بهعمل آمد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یکطرفه تحلیل شد. یافتهها نشان دادند که آموزش مستقیم بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه در پسآزمون مؤثر بوده است (01/0P <). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مستقیم بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص مؤثر است و معلمان میتوانند از روش آموزش مستقیم برای بهبود عملکرد ریاضی در این دانشآموزان استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص؛ اختلال ریاضی؛ آموزش مستقیم | ||
مراجع | ||
احدی، حسین و کاکاوند، علیرضا (1388).اختلالهای یادگیری (نظریه تا عمل). تهران: انتشارات ارسباران. پیرزادی، حجت؛ غباری بناب، باقر؛ شکوهی یکتا، محسن؛ یاریاری، فریدون؛ حسن زاده، سعید؛ شریفی، احمد (1391). تاثیر آموزش مستقیم آگاهی واجی بر پیشرفت مهارت خواندن دانشآموزان مبتلا به اختلال خواندن. شنواییشناسی، 21، 1 84-93. شریفی اردانی، احمد (1389). تأثیر آموزش مستقیم بر یادگیری مفاهیم ریاضی کودکان با اختلال ریاضی. تهران: پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. غباری بناب، باقر و میراخورلی، الهه (1387). آموزشمفاهیمریاضیباروشمستقیم. تهران: نشر یسطرون. کریمی، بهروز (1389). مقایسهی اثر بخشی سه شیوهی آموزش مستقیم، آگاهی واج شناختی و ترکیبی بر کاهش مشکلات املای دانشآموزان دبستان. پایاننامهی دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران. کندال سی فیلیپ (بیتا). روانشناسی مرضی کودک. ترجمه بهمن نجاریان و ایران داودی، 1384. تهران: انتشارات رشد. Adams, G., & Carnine, D. (2003). Direct instruction. In H. L. Swanson, K. R. Harris, & S. Graham (Eds.), Handbook of learning disabilities (pp. 403–416). New York: Guilford Press.
Ahadi, H., & Kakavand, A. (2007). Learning disorders (theory and practice). Tehran: Dooran Publication. (Persian).
Bar-cole, D.O. (2004). An evaluation of an instense summer reading intervention program. Dissertation of University of Washington.
Bursuck, W.D., & Damer, M. (2007). Reading instruction for students who are at risk or have disabilities. Boston, MA: Pearson/Allyn & Bacon.
Carnine, D., Silbert, J., Kame, E., & Traver, S. (2004). Direct instruction reading (4th Ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Carnine, D., Silbert, J., Kame, E., Traver, S., & Kathleen, J. (2006). Teaching Struggling and At-Risk Readers: A Direct Instruction Approach. Upper Saddle River NJ: Pearson, pp.17-19, 24-26.
Centeno, B.P. (2005). Defeating the Reading Achievement gap at Forge Elementary: to each according to his needs. Doctorate Dissertation of Education, University of Southern California.
Geary, D.C. (2004). Mthematics and learning disabilities. Journal of Learning Disability. 37, 4-15.
Gersten, R., Jordan, N.C., & Flojo, J.R. (2005). Early identification and interventons for students with mathematics difficulties. Journal of Learning Disabilities, 38 (4): 293-304.
Ghobari-Bonab, B and Mirakhuri, E. (2008). Teaching math concepts with direct method. Tehran: Yastoroon publication.(Persian).
Grossen, B. (2004). Success of a Direct Instaruction Model at a Secondery-Level School with hight-risk Stidents. Reading and Writing Quarterly, 20, 161-178.
Harskamp, E.G., & and Suhre, J.M. (2006).Improving mathematical problem solving: a computerized approach. Computers in Human Behavior. v22 i5. 801-815.
Herbst, M.H. (2005). Faciliting access to the general education mathematics curriculum for students with emotion/behavioral disorders. Dissertation Abstract International, 65, 8, 2948.
Humphries, T., Neufeld, M., Johnson, C., Engels, K., & MaKay, R. (2005). A pilot study of the affect of direct instruction programming on the academic performance of student with intractable epilepsy. Epilepcy & Behavoir. 6 (3), 405-412.
Karimi, B. (2010). Comparison of three methods of education, direct instruction, phonological awareness and spelling problems combined to reduce school children and plan on it. Tehran: master's thesis. (Persian).
Kendall, C. Kendall (2010). Translators: Bahman Najarian and Iran Davoodi, Child Psychopathology. Tehran: Roshd. (Persian).
Kroesbergen, E., & Van Luit, Y.E. (2003). Mathematical interventions for children with special educational needs. Remedial and Special education, 24, 97-114.
Kroesbergen, E., & Van Luit, Y.E. (2005). Constructivist mathematics education for student with mild mental retardation. European Journal of Special Needs. Remedial and special education, 24, 97-140.
Pirzadi, H., Ghobari-Bonab, B., Shokuhiyekta, M., Yaryaryi, F., Hassanzadeh, S., & Sharifi, A. (2012). The impact of direct instruction in phonological awareness Mhartkhvandn progress of students with dyslexia. Audiology, 21, 1, 83-93. (Persian).
Ruth, S., Shalev, R.S., & Gross-Tsur, V. (2001). Developmental dyscalculia. Pediatric Neology, 24 (5), 337-342.
Sharifi, A. (2010). Direct effects of education on children's learning math concepts with mathematical problems. Tehran: master's thesis.(Persian).
Standish, L.G. (2005). The effective of collaborative strategis reading and direct instruction in persuasion on sixth-grade students Persuasive writing and attitude. Dissertation Absract International, 66, 5, 1623.
Stevens, R.J., Slavin, R.E., & Famish, A.M. (1991). The effects of Cooperative Leraning and direct instruction in reading comprehension strategies on main idea identification. Journal of Educational Psychology, 83 (1), 8-16.
Strickland, T.K., Maccini, P. (2010). Strategies for teaching algebrato students with learning disabilities. Focus on Exceptional Children, 34, 1-15.
Susan G.M., Barbara B.L., & John K.B. (2005). Direct Instruction Revisited: A Key Model for Instructional Technology. ETR & D, 53, 4, pp. 41–55. ISSN 1042–1629.
Watkins, C.L., & Slocum, T.A. (2004). The components of direct instruction. In N. E. Marchand-Martella, T.A. Slocum & R.C. Martella (Eds.), Introduction to direct instruction. Boston: Pearson Education. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,304 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,838 |