تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,059 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,507 |
بررسی فرایندهای خانواده به عنوان پیش بین های مشکلات رفتاری در دانش آموزان پایه ی دوم دبیرستان های شهر یاسوج | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 2، تیر 1391، صفحه 77-103 اصل مقاله (285.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_1_2_91_5_15_5 | ||
نویسندگان | ||
یداله زرگر* 1؛ راضیه محمدی بهرام آبادی2؛ سودابه بساک نژاد3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شیهد چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی فرایندهای خانواده شامل: انسجام و احترام متقابل خانواده، مهارت ارتباطی خانواده، مهارت مقابله ی خانواده و مهارت تصمی مگیری و حل مسئل هی خانواده به عنوان پی شبین های مشکلات رفتاری در دانش آموزان پایه ی دوم دبیرستان شهر یاسوج بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان پایه ی دوم 88 بود. نمونه ی پژوهش به - دبیرستان شهر یاسوج در سال تحصیلی 89 حجم 590 نفر دان شآموز بود که به روش خوشه ای مرحله ای از 38 دبیرستان دخترانه و پسرانه ی شهر یاسوج انتخاب شد. از این میان افرادی مساوی و ،(YSR) که نمره ی آن ها در آزمون مشکلات رفتاری آشنباخ بالاتر از یک انحراف معیار از میانگین بود، به عنوان گروه دارای و افرادی که نمره ی آن ها در این آزمون، (N= مشکلات رفتاری ( 75 مساوی و پایین تر از یک انحراف معیار از میانگین بود، به عنوان گروه انتخاب شدند. سپس دانش آموزان این (N= بدون مشکلات رفتاری ( 75 دو گروه پرسشنامه ی فرایندهای خانواده، فرم ویژه ی فرزندان، را تکمیل نمودند. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از روش تحلیل تمایز مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها بیانگر این بود که ترکیب خطی متغیرهای فرایندهای خانواده، قادر است مشکلات رفتاری را در دانش آموزان پایه ی دوم دبیرستان شهر یاسوج پیش بینی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
مشکلات رفتاری؛ فرایندهای خانواده؛ انسجام و احترام متقابل خانواده؛ مهارت ارتباطی خانواده؛ مهارت مقابله ی خانواده | ||
مراجع | ||
بشردوست، سیمین ( 1383 ). رابطه بین تعارضات زندگی زناشویی با سازگاری نوجوانان دختر مقطع .39-58 ، راهنمایی شهر تهران. دانش و پژوهش در روان شناسی، 24 بررسی فرایندهای خانواده به عنوان پیش بین های مشکلات رفتاری در ... 100 حبیبی عسگرآباد، مجتبی؛ بشارت، محمد علی؛ فدایی، زهرا و نجفی، محمود ( 1388 ). بررسی ساختار مجله .(YSR) عاملی تأییدی، اعتبار و روایی مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان آشنباخ .1-18 ، روانشناسی، 1 حسینی نسب، داوود؛ احمدیان، فاطمه و روانبخش، محمدحسین ( 1387 ). بررسی شیوه های فرزند پروری با .21-38 ، خودکارآمدی و سلامت روان دانش آموزان. فصلنام هی مطالعات تربیتی و روانشناسی، 33 .( رحمانی، فرناز؛ سیدفاطمی، نعیمه؛ برادران رضایی، مهین؛ صداقت، کامران و فتحی آذر، اسکندر ( 1385 ارتباط شیوه های تربیتی والدین با میزان مشکلات رفتاری دانش آموزان. مجل هی روا نپزشکی و .365-370 ، (4) روا نشناسی بالینی ایران، 12 زارع، مریم و سامانی، سیامک ( 1387 ). بررسی نقش انعطاف پذیری و انسجام خانواده در هدف گرایی .17-36 ،(13) فرزندان. فصلنام هی خانواده پژوهی، 4 سامانی، سیامک ( 1387 ). تهیه و طراحی مقیاس فرآیندهای خانوادگی برای خانواد ههای ایرانی. مجله .162-168 ،(2) روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 14 سامانی، سیامک و صادق زاده، مرضیه ( 1386 ). بررسی خود-گسستگی در نوجوانان بر اساس مدل فرایند و .111-124 ، محتوای خانواده. فصلنام هی مطالعات تربیتی و روانشناسی، 30 فتحی، کیهان و مهرابی زاده هنرمند، مهناز ( 1387 ). بررسی میزان افسردگی، هیجان خواهی، پرخاشگری، سبک های دلبستگی و تحصیلات والدین به عنوان پیش بین های وابستگی به مواد مخدر در نوجوانان .23-45 ، (2) پسر شهر اهواز. مجل هی مطالعات تربیتی و روانشناسی، 9 کدیور، پروین؛ اسلامی، عبداله و فراهانی، محمدنقی ( 1383 ). بررسی رابطه ی ساختار تعاملات خانواده (عملکرد خانواده) با سبک های مقابله با فشارروانی و تفاوت های جنسی در دانش آموزان پیش .97-123 ،(2) دانشگاهی. مجل هی روان شناسی و علوم تربیتی، 34 محمدخانی، شهرام و اسکندری، حسین ( 1384 ). بررسی همه گیرشناسی مشکلات رفتاری دانش آموزان .71-92 ، 7-15 ساله شهر تهران. فصلنام هی روا نشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه، 2 مینایی، اصغر ( 1385 ). انطباق و هنجاریابی سیاهه ی رفتاری کودک آشنباخ، پرسشنامه خودسنجی و فرم .529-558 ، (1) گزارش معلم. پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 6 Journal of school psychology, Summer 2012 مجله ی روان شناسی مدرسه/ تابستان 1391 Vol.1, No.2/77-103 77-103 / دوره ی 1، شماره ی 2 101 ،( کندال، فیلیپ سی( 1990 ). روا نشناسی مرضی کود . ک ترجمه ی بهمن نجاریان و ایران داودی ( 1384 تهران: رشد. گلدنبرگ، ایرنه و گلدنبرگ، هربرت ( 1998 ). خانواده درمانی. ترجمه ی حمیدرضا حسین شاهی برواتی، سیامک نقشبندی و الهام ارجمند( 1388 )، تهران: نشر روان. نلسون، ریتا ویکس و ایزرائل، الن سی( 1985 ). اختلا لهای رفتاری کودکان. ترجمه ی محمدتقی منشی طوسی ( 1387 )، مشهد: شرکت به نشر. خدایاری فرد، محمد ( 1387 ). مسائل نوجوانان و جوانا . ن تهران، انجمن اولیا و مربیان. خدایاری فرد، محمد و سهرابی، فرامرز ( 1389 ). روا نشناسی بالینی کودک و نوجوا . ن تهران: دانشگاه تهران. خدایاری فرد، محمد و عابدینی، یاسمین( 1386 ). مشکلات سلامتی نوجوانان و جوانا . ن تهران: دانشگاه تهران. Achenbach, T. M., Howell, C. T., Quay, H. c., & Connors.C. k. (1991). National survey of problems and competencies among four to sixteen year olds. Monographs of the society research in child development, 56, 24-31. Abdollahzadeh, N., & Samani, S. (2010). The family processes, family content and adolescence emotional problems. Procedia - social and behavioral sciences, 5, 733- 737. Ansary, N.S., & Luther, S. S. (2009). Distress and academic achievement among adolescents of affluence: a study of externalizing and internalizing problem behaviors and school performance. Development and psychopathology, 21(1), 319–341. Aunola, K. Stattin, H., & Nurmi, J. (2000). Adolescents'achievement strategies, school adjustment, and externalizing and internalizing problem behaviors.Journal of youth and adolescence,29(3), 289–306. Barker, E. D., Tremblay, R. E., Nagin, D. S., Vitaro, F., & Lacourse, E. (2006). Development of male proactive and reactive physical aggression during adolescence. Journal of child psychology and psychiatry ,47(8),783–790. Bosco, G., Renk, K., Dinger, T.M., Epstein, M.K., & Phares,V. (2003). The connections between adolescents' perceptions of parents, parental psychological symptoms, and adolescent functioning.Journal of applied developmental psychology, 24(2), 179-200. Breslau, N., Lucia, V. (2006). Family cohesion and investigation.Psychiatry research,141, 141- 149. Carr, A. (1999). The handbook of child and adolescent clinical psychology. London: Routledge. Costello, E.J., Sung, M., Worthman, C., & Angold, A. (2007). Pubertal maturation and the development of alcohol use and abuse. Drug and alcohol Dependence, 88 (Supplement 1), S50–59. بررسی فرایندهای خانواده به عنوان پیش بین های مشکلات رفتاری در ... 102 Damas, E. J., & Laughlin, J. (2001). Latent model of family process in African American families: Relationships to child competence, achievement, and problem behavior. Journal of marriage and family, 63, 967- 98. Dekovic, M., Wissink, I. B., & Meijer, A. M. (2004). The role of family and peer relations in adolescent antisocial behaviour: comparison of four ethnic groups. Journal of adolescence, 27(5), 497-514. Fiese, B.H., & Winter, M.A.(2008). Family Influences. Encyclopedia of Infant and Early Childhood development, 492-501. Franck, K. L., & Buehler, C. (2007). A family process model of marital hostility, parental depressive affect, and early adolescent problem behavior: The roles of triangulation and parental warmth. Journal of family psychology, 21(4), 614-625. Jaffee, W. B., & D'Zurilla, T. J.(2003). Adolescent problem solving, parent problem solving, and externalizing behavior in adolescents.Behavior therapy, 34(3), 295-311. Klahr, A. M., McGue, M., Iacono, W. G., & Burt , S. A. (2011). The association between parent–child conflict and adolescent conduct problems over time: Results from a longitudinal adoption study. Journal of abnormal psychology, 120(1), 46-56. Lucia, V. C., & Breslau, N. (2006). Family cohesion and children's behavior problems: A longitudinal investigation. Psychiatry research, 141(2), 141-149. Meunier, J. C.,Roskam, I., Stievenart, M., Moortele, G., Browne, D. T., & Kumar, A. (2011). Externalizing behavior trajectories: The role of parenting, sibling relationships and child personality. Journal of applied developmental psychology, 32(1), 20-33. Oldehinkel, A. J., Verhulst, F. C., & Ormel, J. (2011). Mental health problems during puberty:Tanner stage- related differences in specific symptoms. The TRAILS study. Journal of adolescence, 34(1), 73-85. Pederson, S., Vitaro, F., Barker, E. D., & Borge, A. I. H. (2007). The timing of middlechildhood peer rejection and friendship: linking early behavior to early-adolescent adjustment. Child development,78(4),1037–1051. Richmond, M. K., & Stocker, C. M. (2006). Associations BetweenFamily Cohesion and Adolescent Siblings' Externalizing Behavior. Journal of family Psychology, 20(4), 663- 669. Ruttle, P. L., Shirtcliff, E. A., Serbin, L. A., Fisher, D. B. D., Stack, D. M., & Schwartzman,A. E. (2011). Disentangling psychobiological mechanisms underlying internalizing and externalizing behaviors in youth: Longitudinal and concurrent associations with cortisol. Hormones and behavior, 59(1), 123-132. Samani, S.(2010). Family types in the family process and content model. Procedia - social and behavioral sciences, 5, 727-732. Stanger, C., Kamon, J., Dumenci, L., Higgins, S. T., Bickel, W. K., Grabowski, J., & Amass, L. (2002). Predictors of internalizing and externalizing problems among children of cocaine and opiate dependent parents. Drug and alcohol dependence, 66(2), 199-212. Steinberg, L. (2005). Cognitive and affective development in adolescence.Trends in cognitive sciences, 9(2), 69-74. Journal of school psychology, Summer 2012 مجله ی روان شناسی مدرسه/ تابستان 1391 Vol.1, No.2/77-103 77-103 / دوره ی 1، شماره ی 2 103 Stutzman, S. V., Bean, R. A. , Miller, R. B.,. Day, R. D., Feinauer, L. L., Porter, C. L., & Moore, A. (2011). Marital conflict and adolescent outcomes: A cross-ethnic group comparison of Latino and European American youth .Children and youth services review, 33(5), 663-668. Victor, M., Bernat, H., Bernstien, A., &layne , E. (2007). Effects of parent and family characteristics on treatment outcome of anxious children. Journal of anxiety disorders, 21,835- 848. Weems, F., & Costa, N.M. (2005).Developmental differences in the expression of childhood anxiety symptoms and fears. Journal of the american academy of child and adolescent psychiatry, 44 (7), 656–663. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,703 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,682 |