تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,328 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,594 |
نقش حافظه ی کاری بر روند تحولی ادراک زمان در کودکان دبستانی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 1، اردیبهشت 1395، صفحه 101-117 اصل مقاله (270.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی نظری1؛ شهرام واحدی2؛ محبوبه روشندل راد* 3؛ موسی کافی4 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
2دانشیار گروه روان-شناسی، دانشگاه تبریز | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی کودک و نوجوان، دانشگاه تبریز | ||
4استاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
در این مطالعه، به بررسینقشحافظه ی کاری در روند تحولی ادراک زمان در کودکان 7 تا 12 سال پرداخته شده است. تعداد 120 نفربعنوان نمونه آماری از دانشآموزان مقطع ابتدایی مدارس شهر رشت (پایۀ اول تا ششم) بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها، از دو آزمون رایانهای شامل آزمون حافظهی کاری از مجموعه آزمونهای عصبی روانشناختی کمبریج (CANTAB) وآزمون بازتولید زمانی استفاده شد. دادههای حاصل از این پژوهش نشان دادکه بین ادراک زمان کودکان پایههای مختلف تحصیلی در تکلیف منفرد و دوگانه تفاوت معنیداری وجود دارد .بهعبارتی دیگر، می توان گفت کهادراک زمان کودکان در تکالیف منفرد و دوگانه در طول رشد بهبود مییابد. با ورود شاخصهای حافظه ی کاری شامل استراتژی و خطای کل به عنوان متغیر کوواریانس، در تحلیل مانکوا در تکلیف دوگانه، تفاوت معنیداری بین ادراک زمان کودکان پایههای مختلف تحصیلی، از نظر آماری مشاهده نشد، به عبارت دیگر، میتوان گفت متغیر حافظه ی کاری بر ادراک زمان کودکان در تکالیف دوگانه در طول رشد اثر داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
باز تولید زمان؛ حافظه ی کاری؛ ادراک زمان؛ کودکان دبستانی | ||
مراجع | ||
اختیاری، حامد؛ پرهیزگار، احسان؛ بهزادی، آرین و مکری، آذرخش (1382). ادراک زمان و روشهای ارزیابی آن: یک مطالعه مقدماتی برای آزمودنی فارسی زبان. فصلنامه تازههای علوم شناختی، (4)5، 49-36. استرنبرگ، رابرت (2006). روانشناسی شناختی. ترجمه کمال خرازی، الهه حجازی. (1391). تهران: انتشارات سمت. آیزنک، مایکل و کین، مارک (2006). روانشناسی شناختی. ترجمه اکبر رهنما، محمدرضا فریدی. (1389). تهران: انتشارات آییژ. نظری، محمد علی؛ میرلو، محمد مهدی و اسدزاده، سمیه (1390). خطای ادراک زمان در پردازش واژههای فارسی دارای بار هیجانی. فصلنامه تازههای علوم شناختی، (4)13، 48-37 . Baddeley, A. (2003). Working memory: looking back and looking forward. Nat RevNeurosci, 4(10), 829-839.
Block, R. A., Zakay, D., & Hancock, P. A. (1998). Human aging and duration judgements: a meta-analyticreview. Psychology and Aging, 13, 584–596.
Block, R. A., Zakay, D., & Hancock, P. A. (1999). Developmental changes in human duration judgements: a meta-analytic review. Developmental Review, 19, 183–211.
Block, R. A., Hancock, P.A. & Zakay, D. (2010). How cognitive load affects duration judgments: amata-anayticreview. Acta Psychologica, 134(3), 330–333.
Broadway, J. M., Engle, R. W. (2011) Lapsed attention to elapsed time? Individual differences in working memory capacity and temporal reproduction. Journal of Acta Psychologica, 137, 115-126.
Brocki, K. C., K. D. Randall, et al. (2008). Working memory in school-aged children with attention-deficit/hyperactivity disorder combined type: Are deficits modality specific and are they independent of impaired inhibitory control? Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 30(7), 749 - 759.
Brown, S. W. (2006). Timing and executive function: Bidirectional interference between concurrent temporal production and randomization tasks. Memory & Cognition, 11, 1464–1471.
Coull, J.T., Vidal, F., Nazarian, B., & Macar, F. (2004). Functional anatomy of the attentional modulation of time estimation. Science, 303, 1506–1508.
Donders, J., Hunter, S. J. (2010). Principles and Practice of Life span Developmental Neuropsychology. Published in the United States of America by Cambridge University Press New York.
Downes, J., Evenden, J., Morris, R., Owen, A., Robbins, T., Roberts, A., & Sahakian, B. (2011). CANTA Beclipse Test Administration Guide, 310-314.
Droit-Volet, S. (2010). Stop using time reproduction tasks in a comparative perspective without further analyses of the role of the motor response on the temporal performance: the case of children. The European Journal of Cognitive Psychology, 22(1), 130–148.
Droit-Volet, S. Vatakis, A. Esposito, M. Giagkou, F. & Papdelis, G. (2011). Multidisciplinary Aspects of Time and Time Perception. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 151-173.
Droit-volet, S. (2012). Time perception in children: A neurodevelopmental approach. Journal of neuropsychologia, 1-15.
Ekhtiari, H., Parhizgar, A., Behzadi, A., Mokarami, A. (2004). Time Perception and its assessment methods: A preliminary study of Persian-speaking subjects. Journal of Advances in Cognitive Science, 5(4), 36- 49.(Persian).
Engle, R. W. (2002). Working memory capacity as executive attention. Current Directions in Psychological Science, 11, 19−23.
Eysenck, M., Kane, M. Cognitive Psychology. Rahnama, A., Faridi, M. Tehran, Ayij Press, 2011.
Epsy, K. A. (2005). Inhibitory Processes in Young Children and Individual Variationin Short-Term Memory. Dev Neuropsychol 28(2), 669-688.
Espinosa-Fernandez, L. , De la Torre Vacas, L., del Rosario Garcia-Viedman, M., Garcia-Gutierrez, A. & Torres Colmernero, C. J.(2004). Temporal performance in 4–8 year old children: the effect of chronometric information in task execution. Acta Psychologica, 117, 295–312.
Fry, A. F., Hale, S. (2000). Relationships among processing speed, working memory, and fluid intelligence in children. Biological Psychology 54, 1–34.
Garon, N., Bryson, S. E. (2008). Executive function in preschoolers: A review using an integrative frame work. Psychological Bulletin 134(1), 31-60.
Guy, J. (2010). Age-Related Changes in Visual and Auditory Sustained Attention, Inhibition and Working Memory in Preschool-Aged Children. A thesis submitted to McGill University, In partial fulfillment of the requirements for the degree of Masters of Science in Neuroscience.
Luciana, M., Nelson, C. A. (2002). Assessment of neuropsychological functioning through use of the Cambridge Neuropsychological Testing Automated Battery: Performance in 4-12 year-old children. Developmental Neuropsychology, 22, 595–624.
Luciana, M. (2003). Practitioner review: Computerized assessment of neuropsychological function in children: Clinical and research applications of the Cambridge Neuropsychological Testing Automated Battery (CANTAB). Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44, 649-663.
Lui, M., Tannock, R. (2007). Working memory and inattentive behaviour in acommunity sample of children. Behavioral and Brain Functions 3(1), 12-23.
Nazari, M., Mirlou, M., Asadzadeh, S. (2012). Time Perception Error in Emotional Persian Words Processing. Journal of Advances in Cognitive Science, 13(4), 37- 48. (Persian).
Noulhiane, M., Mella, N., Samson, S., Ragot, R., & Pouthas, V. (2007). How emotional auditory stimuli modulate time perception. Emotion, 7(4), 697-704.
Robbins, T.W., James, M., Owen, A. M., Sahakian, B. J., Lawrence, A. D., McIness, L., & Rabbitt, P. M. A. (1998). A study of performance on tests from the CANTAB battery sensitive to frontal lobe dysfunction in a large sample of normal volunteers: Implications for theories of executive functioning and cognitive aging. Journal of the International Neuropsychological Society, 4, 474–490.
Rubia, K. (2006). The neural corrolates of timing functions. In J. Glicksohn & M. S. Myslobodsky (Eds.). Timing the future: The case for a time-based prospective Memory. River Edge, NJ: World Scientific Publishing, 213-238.
Rubia, K., Halari , R., Christakou, A. & Taylor, E. (2009). Impulsiveness as a timing disturbance: neurocognitive abnormalities in attention-deficithy peractivity disorder during emporal processe sandnormalization with methylphenidate. Philosophical Transactions of the Royal SocietyB, 364, 1919–1931.
Sternberg, R. Kharazi, K., Hejazi, E. (2006). Cognitive Psychology. Tehran: Samt Press.
Toplak, M. E., Rucklidge, J. J., Hetherington, R., John, S. C. F., & Tannock, R. (2003).Time perception deficits in attention-deficit/hyperactivity disorder and comorbid reading difficulties in child and adolescent samples. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44(6), 888-903.
Woehrle, J. L., Magliano, J. P. (2011). Time flies faster if a person has a high working-memory capacity. Journal of ActaPsychologica 139, 314-319.
Ze´ lanti, P. & Droit-Volet,S. (2011). Cognitive abilities explaining age-related changes in time perception of short and long durations. Psycholog, 109(2), 143–157. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,102 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,945 |