تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,242 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,763,186 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,248,715 |
اثربخشی مشاورهی گروهی با روش عقلانی- عاطفی- رفتاری بر مولفههای سلامت عمومی در دانش آموزان پسر | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 2، تیر 1391، صفحه 59-76 اصل مقاله (224.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_1_2_91_5_15_4 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا رجبی* 1؛ سونا کارجو کسمایی2 | ||
1دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2کارشناسی ارشد مشاورهی خانواده، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مشاور هی گروهی با تأکید بر روش درمان عقلانی- عاطفی-رفتاری، بر سلامت عمومی دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه ی شهر اهواز صورت گرفت. در این مطالعه جامعهی آماری شامل کلیهی دانش آموزان پسر مشغول به تحصیل 89 بود. 200 دانش آموز - در دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 90 پسر به صورت تصادفی از دو ناحیه ی 1 و 4 آموزش و پرورش شهر اهواز انتخاب شدند و به پرسشنام هی سلامت عمومی 28 ماده ای پاسخ دادند. از بین این افراد 30 دانش آموز پسر بر اساس نقطهی برش در ابزار فوق، به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) در یک طرح آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل جایگزین شدند. روش درمان عقلانی- عاطفی- رفتاری الیس بر روی گروه آزمایش در 8 جلسه اجرا گردید. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس با کنترل پیش آزمون انجام گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مشاورهی گروهی، باعث افزایش مولف ههای سلامت عمومی (کاهش افسردگی، اضطراب، شکایات بدنی و بدکارکردی اجتماعی) دانش آموزان پسر در گروه آزمایش شده است. در نتیجه، درمان گروهی عقلانی- عاطفی-رفتاری الیس یک روش موثر در کاهش نشانه های روان شناختی و بهبود علائم دانش آموزان پسر دبیرستانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
مشاوره ی گروهی؛ روش عقلانی- عاطفی- رفتاری؛ سلامت عمومی؛ روان درمانی الیس | ||
مراجع | ||
تقوی، سیدمحمدرضا ( 1380 ). بررسی روایی و اعتبار پرسشنام هی سلامت عمومی .391-398 ،(4) روانشناسی، 5 در نوجوانان 13 تا 15 ساله. (CDI) رجبی، غلامرضا ( 1386 ). بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه ی افسردگی .23-46 ،(2) مجله روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 37 رجبی، غلامرضا؛ خدایی، ملک حسین. ( 1386 ). تأثیر مشاورهی گروهی با روش درمان عقلانی-عاطفی- .31-48 ،(2) رفتاری بر سلامت عمومی و عزت نفس دانش آموزان. مجلّهی مطالعات علوم تربیتی، 1 Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. F., & Emery, G. (1979). Cognitive therapy of depression. New York: Guilford Press. Bernard, M. E. & Joyce, M. (1984). Rational emotive therapy with children and adolescents. New York: John Wiley Publishers. Brown. J, Cohen. P, Johnson J. G. (1999). Childhood abuse and neglect: specificity of effects on adolescent and young adult depression and suicidal. Journal of the american academy of child and adolescent psychiatry, 38 (12), 1490-1496. Conway, P. J. (1999). The effects of cognitive-behavior group counseling on adolescent depression, academic performance, and self-esteem. University of Louisville, p. 143, AAT 9964864. Cyranowski, J. M., Frank, E., Young, E., & Shear, M. K. (2000). Adolescent onset of the gender difference in lifetime rates of major depression. Archives of General Psychiatry, 57, 21-27. David, D., Szentagotai, A., Lupu, V., & Cosman, D. (2008). Rational emotive behavior therapy, cognitive therapy, and nedication in the treatment of major depressive disorder: A randomized clinical trial, post treatment outcomes, and six-month follow-up. Journal of clinical psychology, 64(6), 728-746. Journal of school psychology, Summer 2012 مجله ی روان شناسی مدرسه، تابستان 1391 Vol.1, No.2/59-76 59-76 / دوره ی 1، شماره ی 2 75 DeRubeis, R. J., Hollon, S. D., Amsterdam, J. D., Shelton, R. C., Young, P.R. & Salomon, R.M. (2005). Cognitive therapy vs. medications in the treatment of moderate to severe depression. Archives of General Psychiatry, 62, 409–416. DiGiuseppe, A.R., Miller, J. N., & Trexler, D.L. (1997). A review of rationale emotive psychotherapy outcome studies. The counseling psychologist, 7, 64-72. DiGiuseppe, R. A. & Kassinove, H. (1976). The effects of a rational-emotive school mental health program on children’s emotional adjustment. The journal of community psychology, 4, 382-387. DiGiuseppe, R., & Bernard, M. (1990). The application of rational-emotive theory and therapy to school-aged children, School psychology review, 19, 268-286. Dryden, G (1989). Effectiveness of rational–emotive therapy on depression, anxiety and education. Online available .from. http://www.sciencedirect.com. Edward, C. H. (1998). A comparison of the effects of life review and reminiscence group counseling on depression, life satisfaction and self-esteem of older persons. Wayne State University, p. 194, AAT 9827192. Fava, M., Bless, E., Otto, M. W., Pave, J. A., & Rosenbaum, J. F. (1994). Dysfunctional attitudes in major depression: Changes with pharmacotherapy. Journal of Nervous and Mental Disease, 182, 45–49. Fosterling, F. (1985). Rational emotive therapy and attribution theory: An investigation of the cognitive detriments of emotions. British journal of cognitive psychotherapy, 3, 12– 25. Hajzler, J. D., & Bernard, E. M. (1991). A review of rational-emotive education outcome studies. School psychology quarterly. 6, 27-49. Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample for research activities. Educational and psychological measurment, 30, 608. Laidlaw, K., Davidson, K., Toner, H., Jackson, G., Clark, S., Law, J., Howley, M., Bowie, G., Connery., & Cross, S. (2008). A ransomed controlled trial of cognitive behavior therapy vs treatment as usual in the treatment of mild to moderate late life depression. International journal of geriatric psychiatry, 23, 843-850. Lewinsohn P. M, Rohde. P., & Seeley, J. R. (1998). Major depressive disorder in older adolescents: prevalence, risk factors, and clinical implications. Clinical psychology review, 18 (7), 765-794. Malouff, J. M., Lanyon, R ., & Schutte, N. S. (1988). Effectiveness of a brief group RET treatment for divorce-related dysphoria. Journal of rational emotive & cognitive behavior therapy, 6, 162–171. Marcotte, D. (1996). Irrational beliefs and depression in adolescence. Adolescence, 31, 935- 954. Marianne, B. (1979). Effects of Rational-Emotive psychotherapy on anxiety. From http://www.lyonsmorris.com. Maultsby, C. M., Knipping, P., & Carpenter, L. (1974). Teaching self help in the classroom with rational self counseling, Journal of school health, 44, 445-448. Monroe S. M., Rohde. P, Seeley J. R, et al. (1999). Life events and depression in adolescence: relationship loss as a prospective risk factor for first onset of major depressive disorder. Journal of abnormal psychology, 108(4), 606-614. Oei, T. P. S., & Sullivan, L. M. (1999). Cognitive changes following recovery from depression in a group cognitive-behavior therapy program. Australian New Zealand Psychiatry, 33 (3), 407-415. Ryan N. D., Puig-Antich. J, Ambrosini P. (1987). The clinical picture of major depression in children and adolescents. Archives of general psychiatry, 44, 854-861. Sava, F., Yates, B., Lupu, V., Szentagotai, A., & David, D. (2009). Cost-effectiveness and cost-utility of cognitive therapy, rational-emotive-behavior therapy, and fluoxetine (Prozac) in treating depression: A randomized clinical trial. Journal of clinical psychology, 65 (1), 36-52. Taylor, M. N. (1999). The effects of group counseling on the self-esteem, anxiety, and behavior of children with deployed parents. Old dominion university, p.110, AAT 9921779. Twenge, J. M., & Nolen-Hoeksema, S. (2002). Age, gender, race, socioeconomic status and birth cohort differences on the children’s depression inventory: A meta-analysis. Journal of Abnormal Psychology, 111 (4), 578-586. Trip, S., Vernon, A., & McMahon, J. (2002). Effectiveness of rational-emotive education: A quantitative meta-analytical. Journal of cognitive and behavioral psychotherapies, 7(1), 81-93. Warren, R., & Zqourides, G. D. (1991) Anxiety disorders: A rational-emotive perspective. New York: Pergamon Press. Watter, N. D. (1988). Rational-emotive education: A review of the literature, Journal of rational-emotive and cognitive-behavior therapy, 6, 139 – 145. Wilde, J. (1990). Let’s get rational. East troy. Wisconsin: LGR productions. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,822 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,450 |