| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 434 |
| تعداد مقالات | 3,802 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,083,822 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,176,610 |
اثربخشی درمان شناختی رفتاری متمرکز بر حل مسئله بر نشخوار فکری در دانش آموزان با رفتارهای پرخاشگرانه: یک کارآزمایی بالینی | ||
| پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2025.16364.1087 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد رضا خدابخش* 1؛ زینب سوقندی2؛ سید علی ضابطی3؛ آرش صفاییان2؛ محمد لاچین4 | ||
| 1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران | ||
| 23. کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران | ||
| 3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران | ||
| 45. کارشناسی روانشناسی ، موسسه غیرانتفاعی حکیم توس، مشهد، ایران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری متمرکز بر حل مسئله بر نشخوار فکری، در دانش آموزان با رفتارهای پرخاشگرانه انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بود و از روش نیمه آزمایشی( طرح پیش آزمون- پس آزمون و دوره پیگیری دو ماهه با گروه کنترل) برای جمع آوری داده ها استفاده کرد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مدارس دوره متوسطه اول در دامنه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال شهر نیشابوردر سال تحصیلی 03-1402 بود. برای نمونه گیری دو مدرسه به روش تصادفی مشخص و پس از اجرای پرسشنامه پرخاشگری باس و پری، ۳۰ نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه انتخاب شدند. و با پرسشنامه نشخوار فکری نالن هوکسما مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش جلسات درمان شناختی رفتاری متمرکز بر حل مسئله را گذراندند. دادهها به وسیله آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر دوراهه ارزیابی شد. براساس نتایج بدست آمده میزان نشخوار فکری در دانش آموزان با رفتارهای پرخاشگرانه پس از درمان شناختی رفتاری متمرکز بر حل مسئله کاهش معنادار داشت (01/0p<). از این رو فرضیه پژوهش مبنی بر تاثیر درمان شناختی رفتاری متمرکز بر حل مسئله بر نشخوار فکری در دانش آموزان با رفتارهای پرخاشگرانه مورد تایید قرار میگیرد. یافتههای مطالعه حاضر نشان می دهد استفاده از آموزشهای مبتنی بر حل مسئله با توجه به اثربخشی این روش می تواند گام مهمی در جهت کاهش مولفههای موثر بر پرخاشگری دانش آموزان باشد. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 |
||