| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 434 |
| تعداد مقالات | 3,802 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,083,817 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,176,605 |
اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور بر کمالگرایی و رفتار منطقی در نوجوانان دختر دوره متوسط اول ناحیه 3 شهر اصفهان | ||
| پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2025.16057.1080 | ||
| نویسندگان | ||
| مهری حیدری* 1؛ یوسف گرجی2 | ||
| 1دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خمینی شهر | ||
| 2دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد | ||
| چکیده | ||
| نوجوانان و دانشآموزان، آسیبپذیرترین افراد در عوامل استرسزا بوده و همین امر، توجه پژوهشگران و والدین را به خود جلب کرده است؛ چراکه قشر نوجوان در حال تحول جسمانی و روانی خود هستند؛ بنابراین عدم توجه به آنها میتواند به مشکلات جدی روحی روانی تبدیل شود. این پژوهش با هدف، مقایسه اثربخشی درمان آموزش ذهنآگاهی بر کمالگرایی و رفتار منطقی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر اصفهان انجام شد. روش تحقیق از نوع تجربی و نیمه آزمایشی بود که با دو گروه آزمایش و گروه کنترل و در دو بازه زمانی پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه آماری شامل همهی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 1403-1402 بود. نمونه آماری 60 نفر از دانشآموزان مدارس صارمیه و مهرورزان ناحیه سه شهر اصفهان بودند که به روش در دسترس انتخاب شده و به روش تصادفی ساده در دو گروه گمارش شدند. گروه آزمایش تحت جلسات مداخله ذهنآگاهی بوردریک (2014)، قرار گرفتند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامۀ کمالگرایی هویت وفلت (1991) و رفتار منطقی شرکی و وایتمن (1997) بود. مداخله آموزش ذهنآگاهی بر کمالگرایی و رفتار منطقی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول تأثیر معناداری داشته است. به همین ترتیب میتوان گفت آموزش ذهنآگاهی روش مناسبی جهت بهبود کمالگرایی و رفتار منطقی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر اصفهان بوده است. از این نتایج میتوان در راستای پیشگیری، فهم علل زیربنایی و مکانیسمهای آسیبشناسی در بهبود کمالگرایی و رفتار منطقی استفاده نمود. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 54 |
||