| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 434 |
| تعداد مقالات | 3,802 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,083,817 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,176,605 |
اثربخشی ذهنیسازی در تقویت خلاقیت و افزایش مسئولیتپذیری درنوجوانان دختر | ||
| پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2025.17329.1103 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم انصاری* 1؛ الهام یاوری2 | ||
| 1استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی . دانشگاه پیام نور. تهران . ایران. | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ار مشاوره خانواده ،گروه علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور ،تهران.ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهنیسازی در تقویت خلاقیت و افزایش مسئولیتپذیری نوجوانان دختر انجام شد. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون–پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر اصفهان بود که ۳۰ نفر بهصورت هدفمند و با رعایت ملاکهای ورود به مطالعه انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی هشت جلسه ۹۰ دقیقهای آموزش ذهنیسازی دریافت کرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خلاقیت تورنس و پرسشنامه مسئولیتپذیری کالیفرنیا بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی و استنباطی و با تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. یافته ها: بر طبق یافته های بدست آمده، در متغیر خلاقیت، تفاوت بین دو گروه معنادار بود و آموزش ذهنی سازی حدود ۴۶٪ از تغییرات آن را توضیح داد. همچنین در متغیر مسئولیت پذیری نیز تفاوت معنادار بود و آموزش ذهنی سازی حدود ۴۴٪ از تغییرات آن را تبیین نمود. (001/0 p < ) نتیجه گیری: بنابراین، برنامه ذهنیسازی میتواند به عنوان یک روش موثر برای افزایش خلاقیت و مسئولیتپذیری نوجوانان دختر به کار گرفته شود . | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 59 |
||