| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 434 |
| تعداد مقالات | 3,802 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,083,818 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,176,605 |
مقایسه اثربخشی بازی صفحهای آموزشی با شن بازی درمانی بر کارکردهای اجرایی کودکان بیشفعال | ||
| پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2025.16075.1083 | ||
| نویسندگان | ||
| اکبر عطادخت؛ احسان گلستانی* ؛ نیلوفر میکائیلی؛ نادر حاجلو | ||
| دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی بازیهای صفحهای آموزشی و شنبازی درمانی بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی-نقص توجه (ADHD) بود. روشها: این مطالعه بهصورت آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری انجام شد. نمونه پژوهش شامل 60 کودک مبتلا به ADHD در سنین 7 تا 9 سال بود که به روش نمونهگیری خوشهای از مدارس ابتدایی شهرستان بهارستان انتخاب شدند و به سه گروه بازی صفحهای آموزشی، شنبازی درمانی و گروه کنترل تخصیص یافتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه SNAP و آزمونهای IVA2 و استروپ بودند. یافتهها: نتایج نشان داد که هر دو روش مداخله تأثیر معناداری بر بهبود توجه، کنترل پاسخ، و کاهش تداخل نمره و زمان در کودکان داشتند. همچنین تفاوت معناداری بین دو گروه مداخله و گروه کنترل مشاهده شد، اما بین دو گروه مداخله تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0p<). نتیجهگیری: این یافتهها نشان داد که بازیهای صفحهای آموزشی و شنبازی درمانی میتوانند بهعنوان روشهای مؤثر و مکمل در بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به ADHD مورد استفاده قرار گیرند. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 58 |
||