| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 434 |
| تعداد مقالات | 3,802 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,083,817 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,176,605 |
مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری و مداخله والد-کودک بر انعطافپذیری روانشناختی و تمایزیافتگی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری | ||
| پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2025.17821.1115 | ||
| نویسندگان | ||
| معصومه علامه* 1؛ نسرین سلیمی2؛ زینب رودکی3؛ مرضیه سهیلی4؛ فروغ سلیمی5 | ||
| 1کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 3کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی،واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان ایران | ||
| 4دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران | ||
| 5کارشناسی، گروه مشاوره، دانشکدۀ امور تربیتی و مشاوره، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری و مداخلۀوالد-کودک بر انعطافپذیری روانشناختی و تمایزیافتگی مادران کودکان دارای اختلالیادگیری بود. روشها: روش این پژوهش نیمه آزمایشی بود که با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعۀ اماری شامل تمامی کودکان 6تا11 سالۀ دارای کودکان مبتلا اختلالات یادگیری خاص بهمراه مادرانشان که به مراکز مشاورۀ آموزش و پرورش شهر تهران مراجعه کردهاند؛ بود. با درنظر گرفتن ملاک های ورود، با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس تعداد 60 مادر به انتخاب و با روش تصادفیساده در دو گروهآزمایش و یک گروهکنترل قرارگرفتند. جلسات آموزش فرزندپروری در قالب 8 جلسه، و مداخله والد-کودک 10جلسه، هرهفته 2جلسه و هر جلسه 90 دقیقه اجرا شد. ابزار سنجش پرسشنامۀ انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندر وال(2010) و پرسشنامه تمایز یافتگی خود جکسوندر(2003) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS26تحلیل شدند. یافتهها: تفاوت میانگینها نشان داد که گروهمداخله والد-کودک بر انعطافپذیری روانشناختی با تفاوت میانگین74/8 نسبت به گروه مداخلۀ فرزندپروری تأثیر بیشتری دارد و گروه مداخلۀ مبتنی بر مدل لین کلارک بر تمایز یافتگی خود مادران دارای کودکان مبتلا اختلالات یادگیری خاص با تفاوت میانگین 55/50 نسبت به گروه مداخله مبتنی بر رابطۀ والد-کودک تأثیر بیشتری دارد. نتیجهگیری: احساس مادر نسبت به خود بر چگونگی تعامل و ارتباط موثر وی با کودک دارای اختلالات یادگیری خاص تأثیر بسزایی دارد. بنابراین میتوان از بازی درمانی والد-کودک و مهارت های فرزندپروری جهت ارتقاء خانواده درمانی، انعطاف پذیری روانشناختی و تمایز یافتگی خود در مادران استفادهکرد. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 |
||