| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 434 |
| تعداد مقالات | 3,802 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,084,548 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,176,891 |
اثربخشی برنامه آموزش والدین بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری | ||
| ناتوانی های یادگیری | ||
| مقاله 5، دوره 5، شماره 3، اردیبهشت 1395، صفحه 89-107 اصل مقاله (222.2 K) | ||
| نویسندگان | ||
| سوسن علیزاده فرد* 1؛ طیبه محتشمی2؛ معصومه تدریس تبریزی2 | ||
| 1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
| 2کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مادران، بر افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری و کاهش استرس والدگری مادران آنهاست. این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. 34 نفر از مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری شهر مشهد با روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. پرسشنامهی استرس والدگری آبدین و مهارتهای اجتماعی ماتسون بهعنوان پیش آزمون اجرا شد. سپس مادران گروه آزمایش 12 جلسه در برنامهی آموزش والدین شرکت کردند. بعد از اجرای پس آزمون، اندازههای پیش آزمون و پس آزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت. یافتهها نشان دهندهی کاهش معنادار استرس والدگری مادران و افزایش معنادار مهارتهای اجتماعی کودکان آنها در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل است. این یافتهها اثر بخشی برنامه آموزش والدین در کاهش استرس مادران و افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری را مورد تائید قرار میدهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامهی آموزش والدین؛ استرس والدگری؛ مهارتهای اجتماعی؛ ناتوانی یادگیری | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,191 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,687 |
||