
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,753 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,903,459 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,095,307 |
تحلیل چندسطحی تأثیر جریانهای سیاسی بر سیاستهای آموزشی در ایران: از اسناد بالادستی تا آرای نخبگان | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.18410.1643 | ||
نویسندگان | ||
شهاب احمدی نوروز آباد* ؛ احسان شاکر خوئی؛ صادق ملکی آوارسین | ||
گروه علوم سیاسی، واحد تبریز،دانشگاه ازاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف واکاوی عمیق تأثیر گرایشهای سیاسی دولتهای جمهوری اسلامی ایران بر سیاستگذاری در حوزه آموزش و پرورش انجام شده است. برای دستیابی به این هدف، از یک طرح پژوهشی ترکیبی چندمرحلهای (کیفی-کیفی-کیفی-کمی) بهره گرفته شده که شامل تحلیل اسنادی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش، سنتزپژوهی نظاممند پژوهشهای داخلی چهار دهه گذشته، تحلیل محتوای کیفی دیدگاههای متخصصان و در نهایت اعتبارسنجی کمی یافتهها با تکنیک دلفی است. این رویکرد جامع، امکان کشف لایههای پنهان و ابعاد پیچیده این تأثیرگذاری را از مجرای بررسی اسناد، پیشینه پژوهشی و نظرات خبرگان فراهم میآورد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که تغییر دولتها با گرایشهای سیاسی مختلف، به صورت مستقیم و غیرمستقیم، محتوای سیاستها، جهتگیریهای کلان، تخصیص منابع و اولویتهای اجرایی در نظام آموزش و پرورش را دستخوش تحول کرده است. این تأثیرات در ابعادی همچون برنامههای درسی، مدیریت منابع انسانی، بودجهریزی و روابط خارجی آموزش و پرورش تجلی یافته که در مرحله کمّی و از طریق نظر سنجی از صاحبنظران، اعتبار و میزان اهمیت هر یک از این ابعاد مورد تأیید و رتبهبندی نهایی قرار گرفته است. خروجی این پژوهش ارائه مدلی بومی برای درک پویاییهای سیاسی مؤثر بر آموزش و پرورش ایران است. | ||
کلیدواژهها | ||
گرایشهای سیاسی؛ سیاستگذاری آموزشی؛ آموزش و پرورش ایران؛ تحلیل اسنادی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |