
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,753 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,905,472 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,097,339 |
بررسی تأثیر استفاده از هوش مصنوعی بر رفتار نوآورانه کارکنان با نقش میانجی خودکارآمدی خلاق و آگاهی استارا و نقش تعدیلی آمادگی هوش مصنوعی سازمانی (مطالعه موردی: آموزش و پرورش شهرستان خرمشهر) | ||
مدیریت دولتی تطبیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/cpa.2025.18041.1087 | ||
نویسندگان | ||
محمد مهدی زارع شحنه* 1؛ سید حسین ایزدی2؛ ناهید گرایی3 | ||
1گروه اقتصاد دنشگاه پیام نور تهران ایران | ||
2استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از هوش مصنوعی بر رفتار نوآورانه کارکنان آموزش و پرورش شهرستان خرمشهر انجام شد. در این راستا، نقش میانجی خودکارآمدی خلاق و آگاهی استارا و نقش تعدیلی آمادگی هوش مصنوعی سازمانی مورد مطالعه قرار گرفت. روششناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل ۳۸۴ نفر از کارکنان آموزشی شهرستان خرمشهر بود که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و SmartPLS استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که استفاده از دستیاران هوش مصنوعی تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار نوآورانه دارد. خودکارآمدی خلاق نقش میانجی مثبت و آگاهی استارا نقش میانجی منفی در این رابطه ایفا میکنند. همچنین، آمادگی هوش مصنوعی سازمانی نقش تعدیلگر مهمی در تقویت یا تضعیف این روابط دارد. نتیجهگیری: بهرهگیری هوشمندانه از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، در صورت تقویت خودکارآمدی خلاق و کاهش نگرانیهای مرتبط با آگاهی استارا، میتواند موجب ارتقاء رفتار نوآورانه کارکنان شود. همچنین، آمادگی سازمانی نقش کلیدی در موفقیت پیادهسازی این فناوریها دارد و باید در سیاستگذاریهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش مصنوعی؛ رفتار نوآورانه؛ خودکارآمدی خلاق؛ آگاهی استارا؛ آمادگی سازمانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 |