
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,753 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,903,526 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,095,374 |
بررسی اثربخشی روان درمانی مثبت نگر با تأکید بر آموزه های اسلامی بر کیفیت زندگی و شادکامی دانش آموزان مدارس دینی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
دوره 14، شماره 3، مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.17671.6192 | ||
نویسنده | ||
محمد امین میکائیلی* | ||
استادیار تاریخ و تمدن اسلامی، گروه معارف اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی روان درمانی مثبت نگر با تأکید بر آموزه های اسلامی بر کیفیت زندگی و شادکامی دانش آموزان مدارس دینی انجام شد. روش: پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر در برگیرنده کلیه دانش آموزان مدارس دینی شهر اردبیل در سال 1404 بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 40 نفر از این دانش آموزان انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (20 نفر در هر گروه). داده ها با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی و پرسشنامه شادکامی آکسفورد جمع آوری شد. گروه آزمایش روان درمانی مثبت نگر با تأکید بر آموزه های اسلامی را به مدت 10جلسه و یک بار در هفته دریافت نمود. گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخه 25 و با تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) انجام شد. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که تفاوت معناداری در پسآزمون بین گروه ها در کیفیت زندگی و شادکامی وجود دارد. گروه آزمایش از کیفیت زندگی و شادکامی بالاتری در مقایسه با گروه کنترل برخوردار بود (05/0>P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده، می توان گفت روان درمانی مثبت نگر با تأکید بر آموزه های اسلامی بر کیفیت زندگی و شادکامی دانش آموزان مدارس دینی اثربخش بوده است. لذا از این مداخله می وان در کنار سایر روش ها جهت ارتقا کیفیت زندگی و شادکامی این افراد استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
روان درمانی مثبت نگر؛ آموزه های اسلامی؛ کیفیت زندگی؛ شادکامی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 |