
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,753 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,904,238 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,096,118 |
واکاوی عوامل ساختاری مؤثر بر اجرای نوآوری «طرح جهش و کیفیت عدالت آموزشی» در شهر اهواز | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 12، دوره 6، شماره 3، مهر 1404، صفحه 228-257 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.17960.1618 | ||
نویسندگان | ||
شیدا اچرش1؛ یداله مهرعلیزاده* 2؛ حمید فرهادی راد3؛ حجت اله درفش4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف : هدف این تحقیق واکاوی عوامل ساختاری مؤثر بر اجرای طرح جهش و کیفیت عدالت آموزشی در شهر اهواز است. روششناسی پژوهش: به منظور دستیابی به هدف مطالعه، پژوهش کیفی با رویکرد تفسیری بنیادی با 10 مصاحبهی عمیق با مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 1403-1402 به روش نمونهگیری هدفمند صورت گرفت و از یک فرایند مصاحبه نیمه ساختارمند براساس پروتکل مشخص، استفاده شد. یافتهها: عناصر ساختاری این طرح نوآورانه در چهار عامل نقش و تعامل بازیگران درونی و بیرونی، عوامل نهادی و زیرساختی استخراج شدند. بر اساس یافتههای بهدستآمده از مصاحبهها، نقش و تعامل بازیگران درونی، در سهطبقه «تعامل اثربخش مدیر مدرسه، معاونان و معلمان»، «تأکید بر تقویت روحیه کارگروهی» و «تعامل اثربخش مدرسه با اولیا دانشآموزان» استخراج شد. نقش و تعامل بازیگران بیرونی، در شش طبقه «مراکز مشاوره و اختلالات»، «برنامه درسی پنهان» و «تعامل مدیران مدارس با آموزش عالی و سایر مراکز علمی استان»، «جلسات قطبهای آموزشی»، «ارتباط مؤثر مدیر مدرسه با بخش تکنولوژی، سرگروههای آموزشی و معاونت آموزشی استان» و «ارتباط با حوزه علمیه» استخراج شد. عوامل زیرساختی در پنج طبقه «کمبود بودجه و زمان»، «توانمندی مدیر»، «تخصصی و حرفهای بودن آموزش دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری »، «ناآگاهی از اهداف طرحها» و «اعتدال در مستندسازی» استخراج شد. در نهایت عوامل نهادی مؤثر بر اجرای این طرح در سهطبقه «فرهنگسازی»، «ناکارآمدی طرح رتبهبندی معلمان» و «انعطافپذیری و پاسخگویی کمتر مدارس غیرانتفاعی و عملکرد نوآورانه» استخراج شدند. بحث و نتیجهگیری: به طور کلی، میتوان نتیجه گرفت که اجرای اثربخش نوآوری آموزشی مورد مطالعه، صرفاً یک امر فنی نیست بلکه پدیدهای پیچیده، چندبعدی و وابسته به بافت است که در گرو تعامل پویای چهار عامل ساختاری به هم پیوسته است: عامل نظاممند بازیگران درونی و بیرونی، تقویت عوامل نهادی، و توسعه زیرساختهای ضروری. غفلت از هر یک از این عوامل، میتواند اجرای طرح را با چالش مواجه سازد. بنابراین، پیشنهاد میشود سیاستگذاران آموزشی، برنامهریزی خود را بر پایه تقویت این چهار حوزه متمرکز کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
نوآوری؛ بازیگران درونی و بیرونی؛ تعاملات؛ نهادها؛ زیرساخت | ||
مراجع | ||
Aghazadeh, Ahmad (2006). Comparative Education. Fourteenth Edition. Tehran: SAMT Publications.[in Persian] https://samta.samt.ac.ir/product/9291/english-for-the-students-of-comparative-education-primary-and-preschool-education Asiedu, Mercy Asaa & Kwaku Doe, Jesse. (2022). Conceptualization of Absorptive Capacity Dimensions in Higher Education Institutions: A Qualitative View. Education Journal.11(6), 326-336. doi: 10.11648/j.edu.20221106.13. Bell, P., et al. (2023). Designing Research-Based Learning Environments in Schools. Springer. https://link.springer.com/article/10.1007/s42322-023-00142-4 Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa Bryk, A. S., et al. (2022). Improvement in Action: Advancing Quality in America's Schools. Harvard Education Press. https://www.amazon.com/Improvement-Action-Advancing-Continuous-Education/dp/1682534995 Dandalt, E., & Brutus, S. (2020). Teacher performance appraisal regulation: A policy case analysis. NASSP Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., & Gardner, M. (2017). Effective Teacher Professional Development. Learning Policy Institute. https://docs.edtechhub.org/lib/3EICVTPU Datnow, A., & Park, V. (2023). Data-Driven Leadership. Jossey-Bass. https://www.amazon.com/Data-Driven-Leadership-Jossey-Bass-Library-Education/dp/0470594799 Dweck, C. S. (2019). The Choice to Make a Difference: Persistence and Motivation. Psychological Review. DOI: 10.1177/1745691618804180 Evans, J. (1988). (Ed), Teachers, teaching and control in physical education. London : The Falmer Press. https://doi.org/10.4324/9780203058893 Fundamental document of Iranian education.(2011). Supreme Council of Cultural Revolution. [in Persian] http://en.oerp.ir/sites/en.oerp.ir/files/sandtahavol.pdf Ghorbani, Ali; Moghaddam, Matineh; and Harandi, Azin. (2020). Investigating the Impact of Quantum Management Skills on Employees' Innovative Performance Considering the Role of Knowledge Absorptive Capacity and Knowledge Sharing. Public Organizations Management, 8(1), pp. 155-168.[in Persian] https://doi.org/10.30473/ipom.2020.50177.3917 Gough, I. (2008). European welfare state: Explanations and lessons for developing contries. In D.A. Anis & H. Arjan – de(Eds.). Inclusive state : Social policy and structural inequalities (39-72). Washington D.C. : The World Bank. https://researchportal.bath.ac.uk/en/publications/european-welfare-states-explanations-and-lessons-for-developing-c Hattie, J. (2018). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. Routledge. https://inspirasifoundation.org/wp-content/uploads/2020/05/John-Hattie-Visible-Learning_-A-synthesis-of-over-800-meta-analyses-relating-to-achievement-2008.pdf Hejazi, Asad, and Nazarpoori, Amirhoshang. (2018). Analysis of the Impact of Organizational Supportive Factors on Organizational Innovation Capabilities. Organizational Culture Management, 16(4), pp. 851-870.[in Persian] 10.22059/jomc.2019.244381.1007365 Henderson, A. T., & Mapp, K. L. (2022). A New Wave of Evidence: The Impact of School, Family, and Community Connections on Student Achievement. National Center for Family and Community Connections with Schools. www.sedl.org Hollingsworth, J. R. (2000); "Doing institutional analysis: implications for the study of innovations", Review of International Political Economy, 7(4), pp. 595–644. DOI:10.1080/096922900750034563 Jeynes, W. H. (2023). Parental Involvement and Academic Success. Routledge. https://www.amazon.com/Parental-Involvement-Academic-Success-William/dp/0415990548 Kamali, F., Yamani, N., Changiz, T., & Zoubin, F. (2018). Factors influencing the results of faculty evaluation in Isfahan University of Medical Sciences. J Educ Health Promot, 7, 13-20.[in Persian] DOI: 10.4103/jehp.jehp_107_17Marriam, S. B. (2009). Qualitative Research; A guide to Design and Implementation. London: Jossy-Bass.
Mohammadi. Mohsen & Razavi. Hamid. (2020). Reward Systems in Iranian Schools: Challenges and Solutions. School Psychology Journal, 8(2). 112-130.[in Persian] https://doi.org/10.1016/J.SBSPRO.2010.07.010 Mohammadpour, Ahmad. (2010). Forgetting the Philosophical and Practical Foundations of Mixed Methods Research in Social and Behavioral Sciences. Tehran: Sociologists Publishers.[in Persian] https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=8pklQnIAAAAJ&cstart=20&pagesize=80&citation_for_view=8pklQnIAAAAJ:q3oQSFYPqjQC Mokhtarzadeh, Nima, and Rashidi Astaneh, Matin. (2016). Investigating the Effect of Technological Sense-Making and Organizational Capability on Innovation Performance with Emphasis on the Mediating Role of Absorptive Capacity. Journal of Technology Development Management, 3(5), pp. 9-39.[in Persian] 10.22104/jtdm.2017.1819.1628 Mommeni. Farshad & Alizadeh. Parisa. (2013). "Analysis of the Barriers to the Effectiveness of Innovation Policy-Making in Iran from an Institutional Perspective. Iranian Journal of Applied Economic Studies, (2)8, 73-89.[in Persian] 20.1001.1.23222530.1392.2.8.6.9
Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. doi/10.1177/1035719X0300300213 Parnian, Zahedin. (2021). An analysis of the implementation of social policy-making in education during the five national development plans after the Islamic Revolution, 1989 to 2015 (Case study: Public education in Khuzestan Province). PhD dissertation in Educational Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.[in Persian] Pasha, Gholamali; Khatir Pasha, Kiomars; and Yousefi Saadabadi, Reza. (2022). A Review of Innovation Management with the Mediating Role of Learning Culture in Medical Sciences Education. Clinical Excellence, 12(1), pp. 1-13.[in Persian] http://ce.mazums.ac.ir/article-1-703-en.html
Paufler, N. A., King, K. M., & Zhu, P. (2020). Promoting professional growth in new teacher evaluation systems: Practitioners’ lived experiences in changing policy contexts. Studies in Educational Evaluation. DOI:10.1016/j.stueduc.2020.100873Rahimee. Saeed, Mohammadi. Ali & Hosseini. Fatemeh. (2022). Examining the Effectiveness of Monthly Parent Meetings on the Academic Progress of Primary School Students, Educational Psychology Journal, (3)14, 45-62.[in Persian] Rezvani. Saeed & Sajadi. Mahmood. (2022). Systematic Analysis of Educational Evaluation Results in School Councils. Journal of Educational Studies, (4)12, 89-110.[in Persian] https://jipa.ut.ac.ir/author.index?vol=0&vl=All%20Volumes%20&lang=en Romyani. Yones. (2013). "Examining the Internal Efficiency of Lower Secondary Schools in Ahvaz County during the Fourth Development Plan. Journal of Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, 6(2).[in Persian] Stam, E.; Nooteboom, B. (2011); Entrepreneurship, innovation and institutions. Handbook of Research on Innovation and Entrepreneurship: 421. Shirzad, Samaneh; Salehi, Mohammad; and Khatir Pasha, Kiomars. (2018). Identifying and Ranking the Dimensions of Innovation Management in the Islamic Azad Universities of Mazandaran Province. Islamic Lifestyle with a Focus on Health, 3(1), pp. 76-85.[in Persian] https://www.islamiilife.com/article_187893.html?lang=en Tan, A. L., & Wong, H. M. (2022). Student Research Centers as Innovation Hubs. Journal of Educational Research. DOI:10.14261/postit/0AC5BB0E-3951-48E2-B00D49D5194985A7 Tourani, Heydar; Aghaei, Amir; and Manteghi, Morteza. (2012). Global Experiences in Educational Innovations from the Perspective of Methods of Production, Adoption, and Implementation of Innovations in Iranian General Education. Educational Innovations Quarterly, 11(43), pp. 7-41. .[in Persian] https://noavaryedu.oerp.ir/article_78980.html Tourani, Heydar; Aghaei, Amir; and Molaeinezhad, Azam. (2017). Barriers to Supporting Innovations and Presenting a Suitable Model for Establishing an Innovation System in Education. Educational Innovations Quarterly, 63(16), pp. 47-74.[in Persian] https://noavaryedu.oerp.ir/article_79125.html
Wieczorek, A. J.; Hekkert, M. P. (2012); Systemic instruments for systemic innovation problems: A framework for policy makers and innovation scholars, Science and Public Policy, 39, 1, 74-87. DOI:10.1093/scipol/scr008 Yarmohamadian. MohammadHossein & Rezaee, Ali. (2021). "The Role of Educational Leaders in Improving the Quality of Teachers' Instruction: A Qualitative Study. Journal of Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, 1(28), 112-134. .[in Persian] 10.22098/AEL.2025.16 222.1498 Zareei. Mohammad & Noorozi. Reza. (2022). Motivational Programs for School Principals: A Qualitative Study. Journal of Leadership and Educational Management, 15(1), 78-95.[in Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19 |