تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,388 |
بررسی تأثیر آموزش چندرسانهای سبک تبیین بر درماندگی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 3، اردیبهشت 1395، صفحه 145-161 اصل مقاله (215.56 K) | ||
نویسندگان | ||
سیدرسول عمادی1؛ منصوره مظفری مکی آبادی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان | ||
2کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش چندرسانهای سبک تبیین بر درماندگی و سازگاری دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و جامعه آماری آن را دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری در مرکز ناتوانیهای یادگیری شهر همدان تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 24 دانشآموز که به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل همتا شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه هنجار شده سازگاری اجتماعی دانشآموزان و پرسشنامه سبک تبیین کودکان استفاده شد. نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس یک راهه نشان داد که دانشآموزان با ناتوانی یادگیری تحت تأثیر چندرسانه آموزشی، در درماندگی آموخته شده (006/0=P، 45/9F=) و سازگاری اجتماعی(005/0=P، 13/10F=) با گروه کنترل تفاوت معنی داری نشان دادند. در نتیجه چندرسانهای آموزشی سبک تبیین به صورت معنیداری بر درماندگی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری تاثیر مثبت داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
چندرسانهای آموزشی؛ درماندگی آموخته شده؛ سازگاری اجتماعی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
احقر، قدسی و شریفی، حسن پاشا (1384). بررسی سازگاری دانشآموزان سراسر کشور در ابعاد عاطفی، اجتماعی و عوامل موثر بر آن. طرح پژهشی پژوهشکده تعلیم و تربیت، 85-70. اصلانی، جلیل (1391). تدوین برنامهی تلفیقیِ روانی – آموزشی و تعیین اثربخشی آن بردرماندگی آموخته شده و مشکلات بین فردی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری. رساله دکتری. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. اصلانی، جلیل؛ علیزاده، حمید؛ ابراهیمی قوام آبادی، صغری و نورعلی فرخی (1391). اثربخشی برنامه ی تلفیقی روانی - آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری. مجله ی ناتوانیهای یادگیری، 2(1)، 26-5. حجازی، الهه؛ شکوری فرد، معصومه(1378). رابطهی پاسخهای رفتاری به محرک اجتماعی مبهم با اسناد نیت، هدفهای اجتماعی و ادراک خودکارآمدی کودکان. مجلهی روانشناسی و علوم تربیتی، 4 (2)، 65-47. رضوی، سید عباس (1392). مباحث نوین در فناوری آموزشی، اهواز : انتشارات دانشگاه چمران. سلیگمن، مارتین، ای. پی؛ رایویچ، کارن؛ کاکس، لیزا جی؛ و گیلهام، جین. (1388). کودک خوش بین: برنامه ای آزموده شده برای ایمن ساختن کودکان در برابر افسردگی (ترجمه فروزنده داورپناه). تهران: انتشارات رشد (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 1996). عباسی، محمد (1393). تأثیر آموزش مهارتهای خود تعیین گری بر سبک تبیین خوشبینانه، هویت تحصیلی دانشآموزان پسر دورهی ابتدائی با ناتواناییهای یادگیری شهر اهواز. رساله دکتری. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز. فردانش،هاشم (1382). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی.تهران: سمت. لطیفی، زهره؛ امیری، شعله؛ ملک پور، مختار؛ و مولوی، حسین (1388). اثربخشی آموزش حل مسألهی شناختی- اجتماعی بر بهبود روابط بین فردی، تغییر رفتارهای اجتماعی و ادراک خودکارآمدی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. تازههای علوم شناختی، 11(3)، 84-70. Abbasi ,M. (2014). Impact of training of Self-determination skills on the optimistic explanation style, Academic identity,of Primary school students with learning disabilities in Ahwaz. Ph.D. Thesis. Faculty of Education and psychology, University of Chamran. (Persian).
Ahgar, G. sharifi, H. (2005). Check Compatibility students across the country in terms of emotional, social, and factors affecting it. Research projects per Institute of Education, 85-70. (Persian)
Akhondi, A. (2011). The effective multimedia instruction in remedy spelling disability education needs.Journal of Social and behavioral sciences2 (2010): 4341-4345.
AL Zyoudi, M. (2010). Differences in self-concept among student with and without learning disabilities in al karak district in jorrdan. International journal of of special education, 25(2), 21-40.
Aslani, J., Alizade, H., Ebrahimi, S. & farrokhi, N. (2011). Effectiveness of compilation program of psychological – training on pessimistic explanatory style of students with learning disabilities, Journal of Learning Disabilities, 2(1), 26-5. (Persian)
Aslani, J.(2011).Codification compilation program of psychological- training and Designation the effect of it on learned helplessness and interpersonal problems students with learning disabilities, Ph.D. Thesis. Department of Psychology and educative Sciences, Allameh Tabatabai University. (Persian)
Azimi, I. & Mohammad Mousavi, S.(2014). Instructional multimedia development of dictation assistant (Dicteyar) and its effectiveness on the academic achievement of the second grade students in primary school with dysgraphia in Arak. Journal of learning disabilities, 4(1), 73-88. )Persian(
Bauminger, N., & Kimhi-Kind, I. (2008). Social information processing, security of attachment, and emotion regulation in children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41, 315–332.
Blok, R, Oostam, M. E., Otter, M., & Overmaat, M. (2002). Computer –Assisted Instruction in support of Beginnig Reading Instruction: A Review of education research .72(1), 101-130.
Estell, D. B., Jones, M. H., Pearl, R. A., Van Acker, R., Farmer, T. W., & Rodkin, P. R. (2008). Peer groups, popularity, and social preference: Trajectories of social functioning among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41, 5–14.
Fardanes, H. (2003). Theoretical Foundations of Educational Technology. Tehran: Publishing: samt. (Persian)
Freilich, R. & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic adjustment of children with learning disabilities. The Arts in psychotherapy, 37, 97-105.
Hegazi, E. Shakorifard, M. (2000). Relationship between behavioral responses to vague social stimuli according to social purpose and self-perception of children. Journal of Psychology and Education, 4 (2), 65-47. (Persian)
Khan, T. M. (2010). The effects of multimedia learning on children with different special students specific learning in Iran at year 2009. Journal of Social and behavioral sciences, 2(2), 4341–4345.
Latifi, Z., Amiri, Sh., Malakpor, M. Molavi,H. (2009). The effectiveness of social-cognitive problem-solving on improving interpersonal relations, changing of societal attitudes and perception of self-efficacy of students with learning disabilities. Journal of Newly Cognitive Science, 11(3),70-84.
Merrifield, J. (2010). Meeting the needs of people with a learning disability in the emergency department. International emergency nursing. Available at www. sciencedirect.com.
Moore, M. & Clavert, S. (2000).Brief report: vocabulary acquisition for children with autism: Teacher or computer instruction.Journal of autism & developmental disorders, 30(4), 359-363.
Razavi, S.A. (2013).New discussions in educational technology, Ahwaz, Publishing: Chamran University. (Persian)
Reid, R., & Lienemann, T. O. (2006). Strategy instruction for students with learning disabilities. New York: Guilford Press.
Seligman, M, Rayvich, K, Cocx, L. J & Gilham, J. (1999). Children optimistic: The tested program for securing children against of depressions. (Translation Foroozandeh Davarpanah). Tehran: Roshd Publishing, (the date of publication of the original language, 1996). (Persian)
Sideridis, G. D., Morgan, P., Botsas, G., Padeliadu, S., & Fuchs, D. (2006). Prediction of students with LD based on metacognition, motivation, emotions and psychopathology: A ROC analysis. Journal of Learning Disabilities, 39, 215–229.
Sideridis, G.D.(2007). Why are student with LD depressed? Journal of learning disabilities. Hammill Institute on disabilities. 21(1), 54-69.
Smith, J.T, Wallace, S. (2011). Social skills of children in the U.S.With comorbid learning disabilities and HD. International journal of special education.33(4), 310-320.
Wiener, J. (2004). Do peer relationships foster behavioral adjustment in children with learning disabilities? Learning Disability Quarterly, 27, 21–30.
Woodcack, S. Jiang, H. (2012). Attrabution of the educational outcomes of students with learning disabilities in china. International journal of special education. 27 (2), 1-14. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,560 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,057 |