
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,753 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,903,557 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,095,388 |
طراحی محیط یادگیری دیجیتال خلاق با استفاده از هوش مصنوعی و تاثیر آن بر شایستگی دیجیتال معلمان دوره ابتدایی شهر تهران | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 3، مهر 1404، صفحه 171-186 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.17336.1571 | ||
نویسندگان | ||
فائزه راستگو1؛ حمیید رضا مقامی* 2؛ اسماعیل زارعی زوارکی1 | ||
1گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: در عصر تحولات دیجیتال، ارتقای شایستگیهای دیجیتال معلمان بهعنوان یکی از ضرورتهای آموزش نوین مطرح است. محیطهای یادگیری خلاق با بهرهگیری از فناوری و هوش مصنوعی، بستری مناسب برای پرورش این شایستگیها فراهم میسازند. ادغام خلاقیت آموزشی با ابزارهای هوشمند، راهکاری مؤثر برای توسعه حرفهای معلمان به شمار میرود. هدف پژوهش حاضر، طراحی و بررسی اثربخشی یک محیط یادگیری دیجیتال خلاق مبتنی بر هوش مصنوعی بر ارتقای شایستگیهای دیجیتال معلمان ابتدایی شهر تهران است. روششناسی پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی و با روش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل معلمان ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۴ بود و نمونه شامل ۳۰ نفر به روش در دسترس انتخاب شد و 15 نفر به روش تصادفی در هریک از گروههای کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد شایستگی دیجیتال معلمان اتحادیه اروپا بود. مداخله شامل طراحی و اجرای یک دوره آموزشی ۱۰ جلسهای در محیط پلتفرم Nearpod با بهرهگیری از ابزارها و روشهای تعاملی و خلاقانه دیجیتال و پشتیبانی هوش مصنوعی بود. یافتهها: یافتهها نشان داد استفاده از محیط یادگیری طراحیشده، بهطور معناداری موجب ارتقای کلی شایستگی دیجیتال معلمان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد. تحلیلهای آماری مؤید اثر مثبت مداخله بر پنج مؤلفه از شش مؤلفه شایستگی دیجیتال بود؛ اما تفاوت در مؤلفه «تسهیل شایستگی دیجیتال فراگیران» معنادار نبود. بحث و نتیجهگیری: نتیجه این پژوهش بیان میکند که محیطهای یادگیری دیجیتال خلاق، اگر بهدرستی طراحی و اجرا شوند، میتوانند نقش مؤثری در توانمندسازی فناورانه و حرفهای معلمان ایفا کنند. استفاده هوشمندانه از فناوری و هوش مصنوعی میتواند به افزایش خلاقیت، خودکارآمدی و کیفیت آموزش در عصر دیجیتال منجر شود. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی دیجیتال؛ معلمان؛ محیط یادگیری دیجیتال خلاق؛ هوش مصنوعی | ||
مراجع | ||
Artacho, G. E., Martínez, T. S., Ortega Martín, J. L., Marín Marín, J. A., & Gómez García, G. (2020). Teacher training in lifelong learning-the importance of digital competence in the encouragement of teaching innovation. Sustainability, 12(7), 2852. [DOI: 10.3390/su12072852]
Baghernataj, M. (2022). A structural equation model of the relationship between primary school teachers’ digital competencies and their virtual self-efficacy: The mediating role of well-being. Master's Thesis, Department of Educational Management and Curriculum Planning, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University. (In Persian)
Bolick, A.D., da Silva, R.L. (2024). Exploring Artificial Intelligence Tools and Their Potential Impact to Instructional Design Workflows and Organizational Systems. TechTrends, 68, 91–100. [DOI: 10.1007/s11528-023-00894-2]
Ch’ng, L. K. (2023). How AI makes its mark on instructional design. Asian Journal of Distance Education, 18(2), 32-41. [DOI: 10.5281/zenodo.8188576]
Cropley, A. J. (2003). Creativity in education & learning. Routledge Falmer. [DOI: 10.4324/9780203826270]
Digital Competency Framework (2019). Ministry of Education and Higher Education, Quebec, Canada.
Falloon, G. (2020) From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Educational Technology Research and Development, 68, 2449–2472. [DOI: 10.1007/s11423-020-09767-4]
Fernández-Batanero, J. M., Montenegro-Rueda, M., Fernández-Cerero, J., & García-Martínez, I. (2020). Digital competences for teacher professional development. Systematic review. European Journal of Teacher Education, 45(4), 513–531. DOI:10.1080/02619768.2020.1827389
Ghanati, R., & Jamebozorg, Z. (2023). Designing a virtual learning environment based on creative assessment methods and its effectiveness on second-cycle primary students’ learning. Journal of Psychological Sciences, 22(132), 2503–2524. (In Persian)
Ghomi, M., Redecker, Ch. (2019). Digital Competence of Educators (DigCompEdu): Development and Evaluation of a Self-assessment Instrument for Teachers' Digital Competence. In Proceedings of the 11th international Conference on computer supported education - Volume 1, 541–548. DOI:10.5220/0007679005410548
Henriksen, D., Woo, L., & Mishra, P. (2023). Designing for Creative Learning Environments: Putting Pedagogical Principles into Action. In R. E. West & H. Leary (Eds.), Foundations of Learning and Instructional Design Technology: Historical Roots & Current Trends. EdTech Books.
Heydarian, M. R. (2022). Designing a web-based project-based learning environment and its effect on the creativity of fifth-grade students in science class. Master's Thesis, Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University. (In Persian)
Instefjord, E. J, Munthe, E. (2017). Educating digitally competent teachers: A study of integration of professional digital competence in teacher education. Teaching and Teacher Education, 67, 37-45. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.05.016
Jabbari, M., Mohammadi Beshagh, M., Bakhshi Zahraei, S., Safouri, M., & Marzi, M. (2022). The impact of creative learning environments on students’ capabilities. The First International Conference on Law, Management, Educational Sciences, Psychology, and Educational Planning Management. (In Persian)
Jamalpour, N. (2023). The effect of AI chatbots on learning reading and writing skills among Iranian language learners. Master's Thesis, Faculty of Humanities, Ilam University. (In Persian)
Jindal-Snape, D., Davies, D., Collier, C., Howe, A., Digby, R., & Hay, P. (2013). The impact of creative learning environments on learners: A systematic literature review. Improving schools, 16(1), 21–31. DOI:10.1177/1365480213478461
Jowza, H., Rajabi, A., Momeni, L., & Amjedian, A. (2024). Investigating the impact of artificial intelligence on education. Strategic Research in Teaching and Education Journal, 5, 31–52. (In Persian)
Kümmel, E., Moskaliuk, J., Cress, U., & Kimmerle, J. (2020). Digital learning environments in higher education: A literature review of the role of individual vs. social settings for measuring learning outcomes. journal of Education Sciences, 10(3), 78. https://doi.org/10.3390/educsci10030078
Liu, X., Gu, J. & Xu, J. (2024). The impact of the design thinking model on pre-service teachers’ creativity self-efficacy, inventive problem-solving skills, and technology-related motivation. International Journal of Technology and Design Education, 34, 167–190. DOI:10.1007/s10798-023-09809-x
Marais, E. (2023). The development of digital competencies in pre-service teachers. Research in Social Sciences and Technology, 8(3), 134-154. https://doi.org/10.46303/ressat.2023.28
Peters, M., Elasri Ejjaberi, A., Jesús Martínez, M., & Fabregues, S. (2022). Teacher digital competence development in higher education: Overview of systematic reviews. Australasian Journal of Educational Technology, 38(3), 122–139. doi.org/10.14742/ajet.7543
Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Luxembourg: Publications Office of the European Union. doi.org/10.2760/159770
Reisoğlu, I., Çebi, A. (2020). How can the digital competences of pre-service teachers be developed? Examining a case study through the lens of DigComp and DigCompEdu. journal of Computers & Education, 156. doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103940
Richardson, C., Mishra, P. (2018). Learning environments that support student creativity: Developing the SCALE. Thinking Skills and Creativity, 27, 45-54. doi.org/10.1016/j.tsc.2017.11.004
Røkenes, F. M., Krumsvik, R. J. (2016) Prepared to teach ESL with ICT? A study of digital competence in Norwegian teacher. journal of Computers & Education, 97. doi.org/10.1016/j.compedu.2016.02.014
Sulak, S. E., Çetinkayab, S., Çapanoğluc, A. S. (2022). Examination of the Relationship between Learning Lifelong and Literacy Digital Tendencies of Primary School Teachers. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 7(2), 235-249. doi.org/10.53850/joltida.1040323
Taheri Tabar, M. (2022). Investigating the impact of the Ministry of Education’s digital literacy and programming skills promotion plan on the digital competence of primary school teachers. Master's Thesis, Faculty of Humanities, Department of Education and Psychology, Payame Noor University of Kermanshah (Ravansar Branch). (In Persian)
Tigre Moura, F., Castrucci, C. & Hindley, C. (2023), Artificial Intelligence Creates Art? An Experimental Investigation of Value and Creativity Perceptions. The Journal of Creative Behavior, 57, 534-549. DOI:10.1002/jocb.600
UNESCO (2018). UNESCO ICT Competency Framework for Teachers (ICT CFT) Version 3. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, Paris SP, France.
Xu, W., Ouyang, F. (2022). A systematic review of AI role in the educational system based on a proposed conceptual framework. Education and Information Technologies, 27, 4195–4223. DOI:10.1007/s10639-021-10774-y
Yakovleva, O. (2022). Digital Learning Environment Values of Pre-Service Teachers as a Basis for Successful Professional Self-Realisation: A Case Study. Education Sciences, 12(2), 120. DOI:10.3390/educsci12020120 Zaraii Zavaraki, E. (2024). Artificial Intelligence for People with Special Educational Needs. IntechOpen. DOI: 10.5772/intechopen.1004158 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16 |