
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,753 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,905,472 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,097,339 |
شناسایی و اعتباریابی شاخصهای پذیرش مدیریت دانش سازمانی در سازمانهای دولتی | ||
مدیریت دولتی تطبیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/cpa.2025.18051.1089 | ||
نویسندگان | ||
نادر حیدری رضی آباد1؛ رضا سرباز مرادلو2؛ علی خالق خواه* 3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استاد گروه آموزش علومتربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این تحقیق شناسایی و اعتباریابی شاخصهای پذیرش مدیریت دانش سازمانی در سازمانهای دولتی بود. تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت دادهها آمیخته (ابتدا کیفی بعد کمی) و از نظر شیوه اجرا متوالی اکتشافی بود. در بخش کیفی روش پژوهش تحلیل مضمون بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل معاونین پشتیبانی و توسعه منابع ادارات آموزش و پرورش نواحی و مناطق استان اردبیل بودند. نمونهگیری به روش نظری هدفمند انجام شد و بر اساس اصل اشباع نظری، 15 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. دادههای کیفی با استفاده از روش کدگذاری سهمرحلهای (باز، محوری و انتخابی) تحلیل شدند. روش بخش کمی نیز توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری بخش کمی کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل در سال 1404 بودند. حجم جامعه آماری 217 نفر بودند که با توجه به محدود بودن آنها، کلیه کارکنان به عنوان نمونه آزمودنیهای بخش کمی با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی تمامشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بر مبنای یافتههای بخش کیفی بود. برای تحلیل دادههای کمی از تحلیل عاملی تأییدی در مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. شاخصهای پذیرش مدیریت دانش سازمانی در ادارات آموزش و پرورش تحت 4 مولفه بنیانهای ساختاری، سرمایه انسانی، معماری فرآیندی دانش و فناوریهای تسهیلگر دستهبندی و اعتباریابی شدند (sig<0.05). نتایج این پژوهش، چارچوبی معتبر برای پذیرش مدیریت دانش سازمانی در نظام اداری آموزش و پرورش ارائه میدهد که میتواند مبنایی برای بهبود عملکرد منابع انسانی و توسعه سازمانی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
شناسایی و اعتباریابی؛ مدیریت دانش سازمانی؛ ادارات آموزش و پرورش استان اردبیل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 |