تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,810 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,682 |
اثربخشی تقویت حافظهی فعال با استفاده از رایانه بر عملکرد خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 3، اردیبهشت 1395، صفحه 108-121 اصل مقاله (155.08 K) | ||
نویسندگان | ||
سعیده معظمی گودرزی* 1؛ نورعلی فرخی2؛ کورش گودرزی3؛ ملیکا نظری4 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، مرکز آموزشی مشکلات ویژهی یادگیری 2 تهران | ||
2دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف، تعیین اثربخشی تقویت حافظهی فعال با استفاده از رایانه بر عملکرد خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 94- 1393 اجرا شد. در این پژوهش از روش نیمهآزمایشی و از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعهی آماری این پژوهش را30 دانشآموز از 48 دانشآموز نارساخوانی که به مراکز دولتی مشکلات یادگیری شهر تهران مراجعه کرده بودند، تشکیل میدادند. این دانشآموزان به صورت تصادفی در دوگروه کنترل و آزمایش (هرگروه 15 نفر) گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون نارساخوانی (نما) کرمینوری و مرادی و نیز مقیاس هوشی تهران-استنفورد-بینه کامکاری بود. از هر دو گروه پیشآزمون و پس آزمون به عمل آمد. در فرآیند اجرا، گروه آزمایش 12 جلسه 20 دقیقهای تمرینهای تقویت حافظهی فعال با رایانه دریافت کردند. در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها نیز از روش تحلیل آماری کوواریانس استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تقویت حافظهی فعال با استفاده از تمرینهای رایانه ای، عملکرد خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان را بهبود میبخشد (001/0P<). به این ترتیب که پس از بهبود حافظه فعال، خواندن دانشآموزان نارساخوان بهبود مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
حافظه فعال؛ عملکردخواندن؛ مشکلات یادگیری؛ نارسا خوان | ||
مراجع | ||
ارجمند نیا، علیاکبر و شکوهی یکتا، محسن (1391). بهبود حافظهی فعال. تهران: تیمورزاده . راقبیان، رویا؛ اخوان تفتی، مهناز و حجازی، الهه (1391). بررسی اثربخشی برنامهی طراحی شده براساس رویکردهای پرسش از نویسنده و درک خواندن سه وجهی بر افزایش درک خواندن دانشآموزان. مجلهی روان شناسی مدرسه، 1(2)، 58-39. کامکاری، کامبیز(1390). هوش آزمای تهران- استنفورد- بینه. تهران: مدارس کارآمد. کرمینوری، رضا و مرادی، علیرضا (1387). آزمون خواندن و نارساخوانی. تهران: جهاد دانشگاهی. دانشگاه تربیت معلم . کریمی، سمیه و عسکری، سعید(1392). اثربخشی آموزش راهبردهای حافظهی فعال بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان. فصلنامهی ناتوانیهای یادگیری، 3(1)، 79-90. گنجی، مهدی (1392). روان شناسی کودکان استثنایی بر اساس DSM-5. تهران: ساوالان. لطفی، صلاحالدین (1391). اثربخشی برنامهی تمرین رایانهای شناختی بر عملکرد حافظهی فعال دیداری- فضایی دانشآموزان با مشکلهای خواندن.دانشگاه تهران. ورتس، مارگارتجی؛ کالاتا، ریچارد و تامکینز، جیمز (2007). زمینه آموزش کودکان استثنایی.ترجمهی مجتبی امیری مجد(1392). تهران: شهرآشوب . هالاهان، دانیل؛ پی، لوید، جان؛ کافمن، جیمز؛ ویس، مارگارت و مارتینز، الیزابت (2005). اختلالهای یادگیری: مبانی، ویژگیها وتدریس مؤثر. ترجمهی حمید علیزاده (1391). تهران: ارسباران. Alloway,T. P. (2009). Working memory,but not IQ, predicts subsequent learning in childrenwith learning difficult. European. Journal of psychological Assessment, 25,92-9.
American psychiatric association. (2013). Diagnotic and statistical manual of mental disorders (5thed.). Arlington, VA: American psychiatric publishing.
Arjmandnia, A, A., & Shokoohi yekta, M. (2012).Improving working memory:supporting students learning. Tehran:Teymor zade. (Persian).
Baddeley, A. D. (1992). Working memory. Science, 25, 556-559.
Carpenter, R, Just, L. (2010). Mathematicsinstruction in resource rooms: Instruction Quarterly. time and Teacher competence. Learning Disabilities,8,95-100.
Ganji, M. (2013). Psychology of exceptional children on Dsm. IV. Savalan publication. Tehran. Iran. (Persian).
Hallahan, D. P., Lloyd, J. W., Kauffman, J. M., Weiss, M. P., & Martinez, E. A. (2005). Learning disabilities Foundations, characteristics, and effective teaching. Boston: Allyn& Bacon.
Kamkari, K.(2011). Tehran-stanford-binet intelligence test.Tehran: karamad school. (Persian).
Karimi, S. & Askari, S. (2013). The effectiveness of working memory strategies training on improvement of reading performance in students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities.3(1),79-90. (Persian).
Kormi-Nouri, R. & Moradi, A. R. (2009). Reading and Dyslexia Test. Jahad Daneshgahi Press. Tarbiat Moallem University. (Persian).
Lotfi, S. (2012). The effectiveness of computerized cognitive training on the performance of visual-spatial. (Persian).
Nevo, E., & Breznitz, Z.(2011). Assessment of working memory components at 6 years of age as predictors of reading achi evements. Journal of Experimental Child Psychology, 109, 73-90.
Papalia, D. E. (2013). An investigation of memory function in dyslexic children. British journal of Psychology.71 (4), 487-503.
Pumferey , P.(2003). Specific Learning disabilities (Dislexia). challenge and responses .ROULEDGE. London and Newyork
Raghebian, R., Akhavan Tafti, M. & Hejazi, E. (2012). An examination of the effectiveness of a program based on combining questioning the author and triarchic reading comprehension approaches in improving the students’ reading comprehension. Journal of school psychology, 1(2), 39-58. (Persian)
Sachese–lee,C.,& Sowanson, H. L.(2008). Mathematical problem solving disabilities. Journal of Exceptional childrens,79(3), 294-321. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,594 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,826 |