تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,618,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,144,210 |
اثربخشی برنامه آموزش والدین بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 1، آذر 1394، صفحه 89-107 اصل مقاله (222.2 K) | ||
نویسندگان | ||
سوسن علیزاده فرد* 1؛ طیبه محتشمی2؛ معصومه تدریس تبریزی | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مادران، بر افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری و کاهش استرس والدگری مادران آنهاست. این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. 34 نفر از مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری شهر مشهد با روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. پرسشنامهی استرس والدگری آبدین و مهارتهای اجتماعی ماتسون بهعنوان پیش آزمون اجرا شد. سپس مادران گروه آزمایش 12 جلسه در برنامهی آموزش والدین شرکت کردند. بعد از اجرای پس آزمون، اندازههای پیش آزمون و پس آزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت. یافتهها نشان دهندهی کاهش معنادار استرس والدگری مادران و افزایش معنادار مهارتهای اجتماعی کودکان آنها در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل است. این یافتهها اثر بخشی برنامه آموزش والدین در کاهش استرس مادران و افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری را مورد تائید قرار میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهی آموزش والدین؛ استرس والدگری؛ مهارتهای اجتماعی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
استورا (1377 .(تنیدگی یا استرس بیماری جدید تمدن. ترجمهپریرخ دادستان (1377 .(تهران: انتشارات رشد. پورعبدل، سـعید؛ صـبحی قراملکـی، ناصـرو عباسـی، مـسلم . (1394 .(مقایـسهی اهمـالکـاری تحـصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص . مجلهی ناتوانیهـای یـادگیری، .22-38 ،(3)4 دادستان، پریـرخ؛ احمـدی ازقنـدی، علـی و حـسن زاده، حمیدرضـا. (1385 .(تنیـدگی والـدین و سـلامت عمومی. مجلهی روانشناسی ایران، 2)7 ،(184-171زارع بهرامآبادی، مهدی و گنجی، کامران . (1393 .(بررسی شـیوع اخـتلال نارسـایی توجـه /بـیش فعـالی و همبودی آن با اختلال یادگیری در دانشآموزان دبستانی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 3)4 ،(43-25 . سلیمانی، سلیمانی، اسماعیل اسماعیل؛ زاهد بـابلان، بـابلان، عـادل؛ فرزانـه، فرزانـه، جبرائیـل جبرائیـل؛ سـتوده، سـتوده، محمـدباقر محمـدباقر.(1390 .(مقایـسهی نارسـایی هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای اخـتلال یـادگیری و بهنجـار .مجلـهینـاتوانی نـاتوانیهـای .78-93 ،(1)1،یادگیری یادگیری سیمیاریان، قاسم؛ سیمیاریان، کوثر؛ ابراهیمیقوام، صغری و کریمی، یوسف. (1389 .(آموزش خودکنترلی برکاهش سهلانگاری نوجوانان. فصلنامهی انجمن روانشناسی ایران، 4 ،453-451. شهرکی پور، حسن؛ کریم زاده، صمد و کرامتی، مهین. (1388 .(بررسی اثر آموزش زندگی خانوادگی در کاهش تنیدگی والـدینی مـادران دارای کودکـان اخـتلال یـادگیری در خوانـدن و نوشـتن . فـصلنامهی اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 3)4 ،(62-47 . شهیم، سیما. (1382 .(مقایسه مهارتهای اجتماعی و مشکلهای رفتاری در دو گـروه از کودکـان عـادی و مبتلا به اختلالهای یادگیری در خانه و مدرسه. مجلهی روانشناسی وعلوم تربیتی، 33)1:(138-121 . کشمیری،معصومه کشمیری،معصومه. (1388 .(مقایسهی مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و عـادی . مجلهی تعلیم وتربیتاستثنائی استثنائی، 95 و 96 ،31-23 . لطیفی، زهره؛ امیری، شعله؛ ملک پور، مختـار و مولـوی، حـسین . (1388 .(اثربخـشی آمـوزش حـل مـساله شناختی - اجتماعی بر بهبود ارتباطهای بین فردی تغییـررفتارهـای اجتمـاعی و ادراک خودکارآمـدی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. تازههای علوم شناختی، 11)3 ،(84-70 . ماندنی، بتول؛ سـازمند، علـی حـسین؛ فرهیـد، مژگـان؛ کریملـو، مـسعود و مانـدنی، ماشـاالله . (1386 .(تـأثیر مداخلههای کاردرمانی بر مهارتهای بینـایی- حرکتـی کودکـان دارای اخـتلال ویـژ هی یـادگیری در مقطع ابتدایی. مجلهی توانبخشی، 8)2 ،(49-44یوسفی، فریده و خیر، محمد . (1381 .(بررسی پایایی و روایی مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون و مقایسهی عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس . مجلهی علوم اجتماعی وانسانی دانشگاه .147-158 ،36 ،شیرازAbidin, R. (1990). Introduction To The Special Issue:the Stresses of Parenting. Journal of Clinical Child Psychology, 19, 298-301.Altiere, M.J., & Kluge S. V. (2009). Family functioning and coping behaviors in parents of children with Autism. Journal of Child and Family Studies, 18(1), 83–92. Al-Yagon, M., & Mikulincer, M. (2004). Patterns of close relationships and socioemotional And academic adjustment among school-age children with learning disability. Learning Disabilities Research & Practice, 19(2), 12–19. Amaury, S. R. (2007). The effect of social skill instruction on sport and game related behaviors of children and adolescents with emotional or behavioral disorders. Unpublished doctoral dissertation, University of Ohio. Åsberg, K. K., Vogel, J.J. & Boewrs, C.A. (2008). Exploring correlates and predictors of stress in parents of children who are deaf: implications of perceived social support and mode of communication. Journal of child and family studies, 17(4), 86-99. Auerbach, J. G., Gross-Tsur, V., Manor, O., & Shalev, R.S. (2008). Emotional and Behavioral characteristics over a six year period inyouths with persistentand non persistent dyscalculia. JournalofLearningDisabilities, 41, 263–273. Barkley, R. Defiant Children: A Clinician’s Manual for Assessment and Parent training, 2nd Ed. Guilford, New York; (1997). Bennerson, D. T. (1991). The effects of an interpersonal problem solving skills training Program for young children with learning disabilities. Unpublished doctoral dissertation, University of Miami. Berg, F. L. (1982). Psychological characteristics related to social problem solving in learning Disabled children and their nondisabled peers. Unpublished doctoral dissertation, University of Michigan,Michigan.U.S.A. Bradley,S.J(2003). Affect Regulation and the Development of Psychopathology .New York. The Guilford press. Bryson, S. E., Keel, L. K., Koegel, R. L., Openden, D., Smith, I. M., & Nefdt, N. (2007). Large scale dissemination and community implementation of pivotal response treatment program description and preliminary data. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 32(2), 142-153. Carla, O. (2002). Group methods of increasing selfesteem in learning disabled students. Unpublished doctoral dissertation, Salisbury University. United State Maryland Curtis, G., & Elliott, M. (2008). Social self–evaluation and Social problem–solving skills in Learning–disabled and non-learning–disabled males. Unpublished doctoral Dissertation, Ball State University. Dabrowska, A., & Pisula, E. (2010). Parenting stress and coping styles in mothers and fathers of pre-school children with autism and Down syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 54 (3), 66-80Dadsetan, P., Ahmaidi Azghandi, A., Hasanabadi, H.R. (2006). Parenting stress and general Health: A research on the relation between parenting stress and general health among housewife mothers and nurse- mother with young children. Developmental Psychology, 7(2), 171-184. (Persian). Dagley, J. C, Camphell, L. F, Kulic, K. R & Dagley, P. L, (2008). "Identification of Subscales and Analysis of Reliability of an Encouragement Scale for Children," The Journal of Individual Psychology. 55 (3), 355-364.Dempsey, I. & Keen, D. (2008). A review of processes and outcomes in family-centered Services for children with a disability. Topics in Early Childhood Special Education, 2 (1), 42-52. Dempsey, I., Keen, D., Pennell, D., O’Reilly, J., & Neilands, J. (2009). Parent stress, parenting competence and family-centered support to young children with an intellectual or developmental disability. Research in Developmental Disabilities, 30(3), 58–66. Denham, S. A. & Almeida, M.C. (1987). Children's social problem-solving skills, behavioral Adjustment, and interventions: a meta-analysis evaluating theory and practice. Journal of applied developmental psychology, 8(4), 391-409. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. (2013). Fifth Edition. Evans, M. E., Boothroyd, R. A., Armstrong, M. I., Greenbaum, P. E., Brown, E.C., & Kuppinger, A. D. (2003). An experimental study of the effectiveness of intensive inhome crisis services for children and their families: Program outcomes. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 11, 92-102. Freilich, R., Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, And academic Adjustment of children with learning disabilities. The Arts inPsychotherapy, 37(2), 97–105. Frey, K.S., Nolen, S.B., VanSchoiack Edstrom, L. & Hirschstein, M.K. (2005). Effects of a School-based social-emotional competence program: linking children's goals, attributions, and behavior. Journal of Applied Developmental Psychology, 26(2), 171-200. Gavita, O., and Joyce, M. (2008). A review of the effectiveness of group cognitively enhanced behavioral based parent programs designed for reducing disruptive behavior in children. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 8(2), 185-199. Hastings, R. P. & Beck, A. (2004). Practitioner review: Stress intervention for parents of children with intellectual disabilities. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45(8), 1338-1349. Jill, P. (2002). Group activity therapy with learning disabled preadolescents exhibiting Behavior problems. Unpublished doctoral dissertation, University of North Texas. Keshmiri, M. (2009). Compare students' social skills with learning disabilities and normal. Journal of Exceptional Education, 9(95, 96), 23-31. (Persian).Klassen, R. M., & Lynch, S. L. (2007). Self-efficacy from the perspective of adolescence with Learning disabilities and their specialist teachers. Journal of Learning Disability, 40, 494–507. Kopp, R. (2007). "Resolving Power Struggles in love and marriage". .Journal of Individual Psychology, 63(4), 345 -68. Latifi, Z., Amiri, SH., Malekpour, M. & Molavi, H. (2009). The Effectiveness of Training Social-Cognitive-Problem-Solving on Improvement of Interpersonal Relationships, Change in Social Behavior and Self-Efficacy in Students with Learning Disabilities Advances in Cognitive Science, 11,3, 70-84. (Persian).Lemisch, L., & scott. (2008). The effectiveness of a social cognitive problem–solving training Program for children who have a learning disability. Unpublished doctoral Dissertation, Temple University. Liz Hartz, A & Lynette Thick, S. (2011). "Art Therapy Strategies to Raise Self- Esteem in Female Juvenile Offenders: A Comparison of Art Psychotherapy and Art as Therapy Approaches," Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 22(2), 70- 80. Mandani, B., Sazmand, A.H., Farahbod, M., Karimloo, M. & Mandani, M. (2007).investigation of occupational therapy interventions effect on the visual-motor skill in children with learning disorders. Quarterly Journal of Rehabilitation, 8(2), 44- 49. (Persian). Matson, J. L., Rotatori, A. F., &. Helsel, W. J. (1983). Development of a rating scale to Measure social skills in children: The matson evaluation of social skills with youngsters (MESSY). Behavior research and therapy, 21, 4, 335-340. Moll, K., Kunze, S., Neuhoff, N., Bruder, J., Schulte-Korne, G. (2014). Specific Learning Disorder: Prevalence and Gender Differences. PLoS One, 9(7), 1-8. Pourabdol, S., Sobhi –Gharamaleki, N., Abbasi, M. (2015). A comparison of academic procrastination and academic vitality in students with and without specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 4(3), 121-127. (Persian). Rabiner, C.D. (2002). Stress and Coping in parents of children with ADHD. Attention Research Update. Available online at: http:// www.helpforadd.com. Reiff, H. B. (1990). Cognitive correlates of social perception in students with learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 23, 260-262. Ruble, L., & Akshoomoff, N. (2010). Autism spectrum disorders: Intervention options for parents and educators. National Association of School Psychologists, 38(5), 1- 6. Sanders, M.R. (2005). Triple P: A multi-level system of parenting intervention: workshop participant notes. The University of Queensland: Australia, Brisbane. Schopler, E. & Mesibov, G.B. (1984). Helping Autistic Children through Their Parents. The TEACCH Model, 65-81. Shahrakipoor, H., Karimzadeh, S. & Keramati, M. (2009). Analyzing the effect of Educating family life on decreasing the stress of mothers with learning, reading and writing disorder. New ideas in training sciences, (39)4, 47- 63. (Persian). Shahym S, (2003). Social skills and behavior problems in comparing two groups of normal children with learning problems at home and school. Journal of Psychology and Educational Sciences, 33 (1), 121138. (Persian).Sideridis, G. D. (2007). International approaches to learning disabilities: More alike or more different. Learning Disabilities Research Practice, 22, 210–215. Singer GH. (2006). Meta-analysis of comparative studies of depression developmental disabilities. American Journal of Mental Retardation, 111(3), 69-155. Singer, G. & Aldana, S. (2007). Primary And Secondary Effect of Parenting and Stress Management of Children With Developmental Disabilities: A Meta-Analysis. Journal of Mental Retardation and Developmental Disabilities, 13.Soleymani, E., Zahed Babolan, A., Farzaneh, J., Setoudeh, M.B. (2011). A comparison of alexithymia and the social skills in students with and without learning disorders. Journal of Learning Disabilities, 1(1), 78-93. (Persian). Spijkers W, Jansen D, Meer G, Reijneveld S. (2010). Effectiveness of a parenting programe in a public health setting: a randomized controlled trial of the positive parenting programmer (Triple P) level 3 versus care as usual provided by the preventive child healthcare (PCH). BMC Public Health, 10, 131. Stura, Stress or a new illness of civilization. Translated by Parirokh Dadsetan. Tehran; Roshd Publication, 1997. (Persian). Wiener, J. (2004). Do peer relationships foster behavioral adjustment in children with? Learning disabilities? Learning Disability Quarterly, 27(8), 21–30. Yousefi, F. & Kheir, M. (2002). Evaluate the reliability and validity of a scale to measure social Skills Matson and compare the performance of girls and boys in this scale. Journal of Social Sciences and Humanities University of Shiraz, 2, 147-58. (Persian). Zare Bahramabadi, M., Ganji, K. (2014). The study of prevalence of attention deficit / Hyperactivity disorder (ADHD) and it’s comorbidity with learning disorder (LD) in primary school’s students. Journal of Learning Disabilit, 3(4), 143-150. (Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,805 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,318 |