تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,443 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,574 |
بررسی اثربخشی برنامه ی طراحی شده بر اساس رویکردهای پرسش از نویسنده و درک خواندن سه وجهی بر افزایش درک خواندن دانش آموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2، تیر 1391، صفحه 39-58 اصل مقاله (232.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_1_2_91_5_15_3 | ||
نویسندگان | ||
رویا راقبیان* 1؛ مهناز اخوان تفتی2؛ الهه حجازی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا | ||
2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا | ||
3دانشیار گروهروانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش، سودمندی برنامه ی طراحی شده بر اساس رویکردهای پرسش از نویسنده و در کخواندن سه وجهی در افزایش درک مت نهای حکایت های کهن، نثر امروزی و داستان کوتاه دانش آموزان دوره ی راهنمایی بررسی شد. بدین منظور 71 دانش آموز پسر پایه ی دوم راهنمایی دو کلاس یک مدرسه راهنمایی به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه گماشته شدند. ابزار پژ وهش پیش آزمون و پس آزمون درک خواندن پ ژوهشگرساخته بودند. برنامه ی طراحی شده برای گروه آزمایشی در هشت جلسه ( 5 جلسه ی بحث کلاسی و 3 جلسه ی بحث گروهی) به کار گرفته شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دهنده ی عملکرد بهتر دانش آموزان گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه هم در کل آزمون و هم در تمامی خرده آزمون ها بود. استفاده از پرس شهای رویکرد های پرسش از نویسنده و خواندن سه وجهی؛ الگودهی معلم و بحث و گفتگو با همسالان به افزایش درک خواندن دان شآموزان انجامید. | ||
کلیدواژهها | ||
درک خواندن؛ رویکرد پرسش از نویسنده؛ رویکرد سه وجهی به درک خواندن | ||
مراجع | ||
ایزدی، مهشید ( 1384 ). بررسی اثربخشی روش های آموزش دوجانبه و خواندن مشترک راهبردی بر درک خواندن و خودپندار هی تحصیلی دان شآموزان دختر سال اول دبیرستان شهر تهران. فصلنام هی تعلیم و .78-118 ،(3) تربیت، 83 حمیدی، منصورعلی ( 1387 ). آموزش و پژوهش: فرایندی از آمایش، سنجش، پردازش و نگار . ش تهران، انتشارات سوگند. سیف، علی اکبر؛ و مصرآبادی، جواد ( 1382 ). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر سرعت خواندن، .37-54 ،(2) یادداری و درک در متون مختلف، فصلنام هی تعلیم و تربیت، 74 و خود- نظارتی SQP4R غباری بناب، باقر؛ و راقبیان، رؤیا ( 1387 ). تأثیر آموزش دو راهبرد فراشناختی بر درک مطلب خواندن دانش آموزان پسر پایه ی دوم راهنمایی. مجل هی روا نشناسی و علو متربیتی .67-85 ، (4) دانشگاه تهران، 85 فرخی، نورعلی و سیف، علی اکبر( 1384 ). تأثیر مشترک راهبردهای یادگیری و سب کهای تفکر بر درک مطلب دانش آموزان دوم راهنمایی شهر تهران. مجل هی رو ا نشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه ، .13-32 ،(1)1 کارشکی، حسین.( 1380 ). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب دان شآموزان پسر پای هی اول دبیرستان منطقه 11 تهرا . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکد هی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. کریمی، عبدالعظیم( 1383 ). نمون ههایی از مت نهای انتخابی قابل انتشار آزمون پرلز، 2001 . تهران: مرکز ملی مطالعات بین المللی پرلز، وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده ی تعلیم و تربیت. . کریمی، عبدالعظیم( 1387 ). گزارش اجمالی نتایج ملی و بی نالمللی پرلز 2006 در مقایسه با پرلز 2001 تهران، وزارت آموزش و پرورش، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. گال، ام. دی.، بورگ، دابلیو، آر.، و گال، جی. پی( 1996 ). رو شهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روا نشناسی (جلد اول). ترجمه ی مهدی نصر ( 1384 )، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) و دانشگاه شهید بهشتی. Beck, I. L., McKeown, M. G., Sinatra, G. M., & Loxterman, J. A. (1991). Revising social studies text from a text-processing perspective: Evidence of improved comprehensibility. Reading Research Quarterly, 26 (3), 251-276. Beck, I. L., McKeown, M. G., Sandora, C., Kucan, L., & Worthy, J. (1996). Questioning the author: A yearling implementation to engage students with text. The Elementary School Journal, 96(4), 385-411. Beck, I. L., McKeown, M. G., Hamilton, R. L., & Kucan, L. (1997). Questioning the author :An approach for enhancing student engagement with text. New York, Delaware: International Reading Association. Beck, I. L.,& McKeown, M. G. (1998). Talking to an author: Readers taking charge of the reading process. In R. Calfoe & N. Nelson (Eds.). The Reading-Writing Connection (pp.112-130). Chicago: National Society of education. Beck, I. L.,& McKeown, M. G. (2004). Transforming knowledge into professional development resources: Six teachers implement a model of teaching for understanding text. The Elementary School Journal, 104(5),391-408. Beck, I. L.,& McKeown, M. G. (2006). Improving comprehension with Questioning the author : A fresh and expanded view of a powerful approach. New York: Scolastic. Beck, I. L., McKeown, M. G.,& Black, R. J. K. (2009). Rethinking reading comprehension instruction: A comparison of instruction for strategies and content approaches. Reading Research Quaterly, 44 (3), 218-253. O'Donnell, A. M., Reeve, J., & Smith, J. K. (2009). Educational psychology: Reflection for Action (2nd. ed.). New York: John Wiley & Sons, Inc. Palincsar, A. S., & Brown, A. L. (1984). Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities. Cognition and Instruction, 1, 117-175. Randi, J., Grigorenko, E. L. Strenberg, R. J. (2005). Revisiting definitions of reading comprehension: Just what is reading comprehension anyway? In S. E. Israel, S. E., C. C. Block, K. L. Bauserman, & K. Kinnucan-Welsch (Eds.). Metacognition in literacy learning (pp. 19-39).Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Association Inc. Reichenberg, M. (2008). “But before you said you believed that …” : A longitudinal study of structured text talks in small groups. The reading Matrix, 8(1), 158- 185. Salinger, T., & Fleischman, S. (2005). Teaching students to intract with text. Educational Leaderchip, 64(1),90-93. Santrock, J. W. (2008). Educational Psychology (3rd. ed.). New York: Mc Graw.Hill. Slavin, R. E. (2009). Educational Psychology: Theory and Practice (9th. ed). New Jersey: Pearson international Edition. Snow, C. E. (2002). Reading for understanding: Toward an R&D program in reading Comprehension. Santa Monica, CA: Rand. Strenberg, R. J. (1985). Beyond IQ: The triarchic theory of human intelligence. New York: Cambridge University Press. Strenberg, R. J.(1997). Successful intelligence. New York: Plume. Strenberg, R. j., Grigorenko, E. L., & Jarvin, L (2001). Improving reading Instruction: The triarchic model. Educational Leadership, 58 (6), 48-52. Strenberg, R. J., Grigerinko, E. L. (2002a). An evaluation of teacher training for triarchic instruction and assessment. Technical Report for the National Science Foundation, July 2002. Strenberg, R. J., Grigerinko, E. L. (2002b, december). An evaluation o f teacher training for triarchic instruction and assessment. Paper presented at the annual IERI Grantee Meeting, Washington, DC. Vygotsky, L. C. (1962). Thought and Language. Cambridge, MA: MIT Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,952 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,413 |