تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,046 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,785 |
اثر بخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری در بهبود عملکرد ریاضیات و خواندن دانشآموزان دارای حساب نارسایی و نارسا خوانی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 3، اردیبهشت 1395، صفحه 54-70 اصل مقاله (168.99 K) | ||
نویسندگان | ||
علی رضایی شریف* 1؛ نادر حاجلو2؛ توحید حق گوی3؛ مسعود مرادی4 | ||
1استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
در پژوهش حاضر، بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری در بهبود عملکرد ریاضیات و خواندن دانشآموزان دارای حسابنارسایی و نارساخوانی مورد بررسی قرار گرفت. افراد گروه نمونه به تعداد 40 دانشآموز حسابنارسا و نارساخوان به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. طرح پژوهشی از نوع آزمایشی (پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل) بود. پس از اجرای پیشآزمون پرسشنامهی مشکلات یادگیری کلورادو (CLDQ) برای هر دو گروه، گروه آزمایش به مدت 2 هفته، در 8 جلسهی 45 دقیقهای تحت آموزش بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری که توسط شاوفر تدوین گردیده است، قرار گرفتند و پس از پایان این مدّت، پسآزمون نیز برای هر دو گروه اجرا شد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس (ANCOVA) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده، نشان داد که استفاده از بازی درمانی با رویکرده شناختی- رفتاری موجب بهبود در عملکرد ریاضیات و خواندن دانشآموزان دارای حسابنارسایی در سطح 05/0P< و نارساخوانی در سطح 01/0P< شده است. نتایج نشان داد که آموزش بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری بر بهبود عملکرد ریاضیات و خواندن دانشآموزان تأثیر مثبت داشته و منجر به کاهش اشکالهای ریاضیات و خواندن در دانشآموزان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری؛ حسابنارسایی؛ نارسا خوانی | ||
مراجع | ||
احدی، حسن و کاکاوند، علیرضا (1391). اختلالهای یادگیری (از نظریه تا عمل). تهران: انتشارات ارسباران. احمدوند، محمدعلی (1385). روان شناسی بازی. تهران: انتشارات پیام نور. اهرمی، راضیه؛ شوستری، مژگان و گلشنی، فرشته (1390). اثربخشی آموزش دقت بر توانایی خواندن دانشآموزان نارساخوان دختر پایهی سوم ابتدایی شهر اصفهان. فصلنامهی روانشناسی افراد استثنائی، 3(156)، 94-79. حاجلو، نادر و رضایی شریف، علی (1390). بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی مشکلهای یادگیری کلورادو. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1 (1)، 43-24. درتاج، فریبرز (1392). مقایسه ی تأثیر دو روش آموزش به شیوه ی بازی و سنتی بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان. مجلهی روان شناسی مدرسه، 2(4)، 80-62. فریار، اکبر و رخشان، فریدون (1379). ناتوانیهای یادگیری، مفاهیم و ویژگیها. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. قیصری، زهرا (1389). بررسی تأثیر بازی درمان شناختی- رفتاری بر اصلاح عملکرد خواندن در دانشآموزان دارای نارساخوانی پایههای دوم و سوم ابتدایی در شهر همدان. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینای همدان. یعقوبی، ابوالقاسم و احدی، حسن (1383). تاثیر آموزش راهبردهای شناختی بر بهبود عملکرد خواندن در دانشآموزان نارساخوان پسر پایههای چهارم و پنجم ابتدائی شهر همدان. مجلهی مطالعات روان شناختی، 1(1)، 57-47 Ahadi, H. & Kakavand, A. R (2012). Learning disability, from theory to practice. Tehran, Peyamnoor. (Persian).
Ahmadvand, M. A (2006). Psychology game. Tehran, Peyamnoor (Persian).
Ahromi, R., Shooshtari, M., Golshani Monazah, F. & Kamarrazin, H. (2011). The effectivness of training accuracy on the ability of reading of dyslexia in third grade elementary students Isfahan. Quarterly Psychology of Exceptional ndividuals, 1(3), 110-139. (Persian).
Baggerly, J. & Parker, M. (2005). Child-centered group play therapy with African American boys at the elementary school leve. Journal of counseling & Development. 83(4), 38-96.
Barrett, D. (1975). The effects of play therapy on social and psychological adjustment of five to nine years old children. Deration abstract international, 36, 20-32. Chan, D., Ho, C. S. H., Tsang, S., Lee, S. H. & Chang, K. H. (2007). Prevalence, gender ratio and gender differences in reading related cognitive abilities among Chinese children with dyslexia in Hong Kong. Journal of Educational Studies, 33, 249-265.
Dortaj, F. (2014). Comparing the effects of game-based and traditional teaching methods on students’ learning motivation and math progress. Journal of school psychology, 2(4), 62-80.
Faryar, A. & Rakhshan, F. (2000). Learning disabilities, concepts and features. Mashhad: Press Astan Qods Razavi. (Persian).
Fletcher, J.M., Lyon, G.R., Fuchs, L.S. & Barnes, M.A. (2010). Learning disabilities: From Identification to Intervention. New York: Guilford press.
Gheisari, Z. (2010). The effect of cognitive behavioral play therapy on improving the reading performance of primary second and third dyslexia student in Hamadan. Master's thesis, University of Hamedan. (Persian).
Hajloo, N. & Rezaeisharif, A.(2011) psychometric properties of colorado learning difficulties questionnaire. Journal of Learning disability, 1(1), 24-43. (Persian).
Hallahan, D. P. & Kauffman, T.M. (2003). Exceptional learners: Introduction to special education. New York: Allyn and Bacon.
Kaplan, H., Sadvk, B. & Sadvk, V (2010). Clinical Psychiatry. Translation Arjmand, M ., Rezaei, F & Fghanijadidi, N. Tehran, Arjmand (Persian).
Klin, A., Volkmar, F. R., Sparrow, S. S., Cicchetti, D. V., & Rourke, B. P. (1995). Validity and neuropsychological characterization of Asperger syndrome: Convergence with nonverbal learning-disabilities syndrome. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 36, 1127–1140.
Maugham, B. & Garroll. J. (2011). Literacy and mental disorders. Journal of Current Opinion in Psychiatry, 19 (4), 350-354.
Moore, D. J. (2000). Eye exercises to in attention and reduce impulsinity. Retrieved from the world wide web. 2000: http://www.w.Altavista.com.
Pedro-Carroll, J. & Reddy, L. (2009). A preventive play intervention to foster children resilience in the after of divorce. In L. Reddy, T. Files-Hall.
Rabian, A. B. & Mc closkey, S. M. (2010). A brief group cognitive-behavioral Intervention For Education Problem In childhood. Journal of Anxiety disorders (18) 459- 479.
Rourke, B. P. (1989). Nonverbal learning disabilities: The syndrome and the model. New York, NY: Guilford Press.
Schaefer, C. E. (Ed.). (1993). The therapeutic powers of play. Northvale, NJ: Jason Aronson.
Schaefer, C. E. Hall T,M. & Kaduson, H, G (2002). Fifteen effective play therapy techniques, Professional psychology: Research and practice, 33 (6), 515-522.
Willcutt, E. G., Boada, R., Riddle, M. W., Chhabildas, N., DeFries, J. C., & Pennington, B. F. (2011). Colorado Learning Difficulties Questionnaire: Validation of a Parent-Report Screening Measure. Psychological Assessment, 3, 778–791.
Yaghoubi, A. & Ahadi, H, (2004). Impact of training of metacognitive strategies on improvement of reading performance in fourth and fifth grade primary school male students with dyslexia in Hamadan city. Journal of Faculty of Education and Psychology, 1(1), 47-57.(Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,301 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,541 |