
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,753 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,903,505 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,095,366 |
همپیوندی رهبری مدیریتی با توانمندسازی حرفهای: بررسی سه سبک اصلی مدیریتی | ||
مدیریت دولتی تطبیقی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 2، شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/cpa.2025.18019.1083 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی محمودی* 1؛ علی اکبر امین بیدختی2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
2استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه و هدف: باوجود انجام مطالعات متعدد در زمینه سبکهای رهبری در نظام آموزش و پرورش، بررسی دقیق تأثیر این سبکها بر توانمندسازی حرفهای معلمان، بهویژه در مدارس ابتدایی، همچنان از ضرورتهای پژوهشی بهشمار میرود. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف همپیوندی رهبری مدیریتی با توانمندسازی حرفهای معلمان؛ با بررسی سه سبک اصلی مدیریتی تحولی، تعاملی و رهاشده انجام شد. روششناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع پژوهش های توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه معلمان مدارس مقطع ابتدایی آموزش و پرورش منطقه پنج شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403 بود. از جامعه آماری یاد شده، 315 نفر براساس نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سبک های رهبری MLQ باس و آولیو (1996) و پرسشنامه توانمند سازی اسپریتزر (1995) استفاده گردید. تحلیل دادهها از طریق شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه خطی) انجام گرفت. یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که در مدل کلی بین سبکهای رهبری و توانمندسازی معلمان ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین به صورت جداگانه بین سبکهای مدیریتی تحولی و تعاملی با میزان توانمندسازی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. یافته دیگر این پژوهش نیز نشانداد که بین سبک مدیریتی رها شده و میزان توانمندسازی معلمان رابطه معنیداری وجود ندارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند به عنوان راهنمایی برای سیاستگذاران آموزشی در طراحی دورههای توانمندسازی معلمان و مدیران و همچنن تدوین راهبردهای ارتقای رهبری آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری تحولی؛ رهبری تعاملی؛ رهبری رهاشده؛ نوانمند سازی معلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 534 |