
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,753 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,903,515 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,095,373 |
تأثیر روش آموزش بازسازی اِسنادی بر درماندگی آموخته شده و خودپندارهی تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 4، شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.17704.2261 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه بهجتی اردکانی* 1؛ زینب رضاپور2؛ یاسر رضاپور میرصالح3 | ||
1استادیار گروه مشاوره دانشکده علوم انسانی اجتماعی دانشگاه اردکان،اردکان،ایران | ||
2کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران. | ||
3دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: دانشآموزان با اختلالات یادگیری خاص، به دلیل تجربه مداوم شکستهای تحصیلی، دارای سبکهای اِسنادی بدبینانه میباشند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر روش بازسازی اِسنادی بر درماندگی آموختهشده، خودپنداره تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری خاص، انجام شد. روشها: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص در مقطع ابتدایی شهر قم بود که در مراکز اختلالات یادگیری، در حال آموزش بودند. برای نمونه پژوهش، 30 نفر از دانش-آموزانی که کمترین نمره را در پرسشنامه سبکهای اسنادی بدست آوردند؛ با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهطور تصادفی در در دو گروه آزمایش و کنترل، گمارده شدند. گروه آزمایش، برنامه بازآموزی شناختی را طی 11 جلسه 45 دقیقهای، دریافت نمودند و گروه کنترل فقط در برنامههای متداول مرکز، شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای سبکهای اِسنادی (کازلو و تاننبام، 1996)، درماندگی آموختهشده (کوینلس و مکدرمات، 1982)، خودپنداره تحصیلی (منداگلیو و پیریت، 1995)، اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984)، بود که در دو مرحله پیشآزمون و پس آزمون اجرا شدند. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS-26، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش بازسازی اِسنادی بر افزایش خودپنداره تحصیلی و کاهش درماندگی آموختهشده و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری خاص اثربخش بوده است (01/0>P). نتیجهگیری: بنابراین، میتوان از برنامه آموزشی بازسازی اِسنادی در زمینة بهبود خودپنداره تحصیلی و کاهش درماندگی آموختهشده و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص، استفاده نمود | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات یادگیری خاص؛ اهمالکاری تحصیلی؛ بازسازی اِسنادی؛ خودپنداره تحصیلی؛ درماندگی آموختهشده | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 113 |