تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,246 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,764,934 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,250,424 |
اثربخشی روش نگرانی مشترک بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان قربانی قلدری | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 9، دوره 4، شماره 4، اسفند 1394، صفحه 143-161 اصل مقاله (220.99 K) | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی* 1؛ محمدعلی قاسمینژاد2؛ زهرا رستم اوغلی3 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش، اثربخشی روش نگرانی مشترک بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان قربانی قلدری بود. روش این پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره اول اردبیل در سال 94-93 که مورد زورگویی قرار گرفته بودند، تشکیل دادند. سپس با استفاده از شیوه نمونه گیری در دسترس 15 نفر از آنها به عنوان گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل انتخاب شده و به پرسشنامههای اضطراب افسردگی و استرس لویندا (DASS) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHQ) پاسخ دادند. جلسات مداخله برای هر نفر، به صورت انفرادی به همراه افراد قربانی، قلدر و اولیای مدرسه برگزار شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که روش نگرانی مشترک بر باورهای اضطراب، افسردگی، استرس و شادکامی دانشآموزان گروه آزمایش را هم در مرحله پس آزمون و هم در پیگیری تأثیر داشته است. بنابراین نتیجه گرفته میشود که بهتر است برای کاهش مشکلات دانشآموزان قربانی قلدری، از روش نگرانی مشترک استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی روانشناختی؛ قلدری؛ روان درمانی؛ روش نگرانی مشترک | ||
مراجع | ||
برزگر بفرویی، کاظم و خضری، حسن (1392). بررسی میزان شیوعِ انواع زورگویی در مدارس راهنمایی شهرستان یزد از دیدگاه دبیران. مجله تعلیم و تربیت استثنایی، 13(7)، 129-120. قمری گیوی، حسین؛ سروشزاده، سید حسن؛ نادر، مقصود و میکاییلی، نیلوفر (1392). اثر بخشی برنامه پیشگیری از زورگویی اولویس بر زور گویی، مهارتهای اجتماعی و عزت نفس دانشآموزان در مدارس ابتدایی. مجله روانشناسی بالینی، 3(11)، 75-49. نریمانی، محمد و ابوالقاسمی، عباس (1384). آزمونهای روانشناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان. Argyle, M., Martin, M. & Lu, L. (1995). Testing for stress and happiness: The role of social and cognitive factors. In C. D. Spielberger, & I. G. Sarason. (Eds). Stress and emotion, Washington D. C: Taylor & Francis.
Bachus, A. A. (2010). The relationship between bullying yang behaviors and perceived school connectedness among middle school students. Dissertation, Doctor of Philosophy. Kent State University. Barzegar Bofroei, K., & Khezri, H. (2013). Prevalence of bullying in middle schools of Yazd city from the perspective of teachers. Journal of Exceptional Education, 120(7), 15-26. (Persian)
Cheng, Y., Newman, I. M., Ming, Q., Lazarous, M., Chai, Y., Chen, Y, & Shell, D. F. (2010). Being bullied and psychosocial adjustment among middle school students in China. Journal of School Health, 80, 193–199.
Chu, B. C., Hoffman, L., Johns, A., Reyes-Portillo, J., & Hansford, A. (2014). Transdiagnostic behavior therapy for bullying-related anxiety and depression: Initial development and pilot study. Cognitive and Behavioral Practice.
Dake, J. A., Price, J. H., & Telljohann, S. K. (2003). The nature and extent of bullying at school. Journal of School Health, 73, 173–180.
Forero, R., McLellan, L., Rissel, C., & Bauman, A. (1999). Bullying behaviour and psychosocial health among school students in New South Wales, Australia: Cross sectional survey. British Medical Journal, 19, 344–348.
Ghamarigivi, H., Hasanzadeh, S., Nader, M., & Mikaeili, N. (2013). Effective bullying prevention program Olweus on bullying, social skills and self-esteem in elementary school. Cilinical psychology studies, 11(3), 50-75. (Persian).
Gower, A. L., McMorris, B. J., & Eisenberg, M. E. (2015). School-level contextual predictors of bullying and harassment experiences among adolescents. Social Science & Medicine, 147, 47-53.
Haynie, D. L., Nansel, T., Eitel, P., Crump, A. D., Saylor, K., Yu, K., & Simons-Morton, B. (2001). Bullies, victims, and bully/victims: Distinct groups of at-risk youth. Journal of Early Adolescence, 21, 29–49.
Houbre, B., Tarquinio, C., Thuillier, I., & Hergott, E. (2006). Bullying among students and its consequences on health. European Journal of Psychology of Education, 21, 183–208.
Juvonen, J, Esponoza & schacter (2016). Encyclopedia of Mental Health (Second Edition). Pages 216–221. ISBN: 978-0-12-397753-3.
Juvonen, J., Graham, S., & Schuster, M. (2003). Bullying among young adolescents: The strong, the weak, and the troubled. Pediatrics, 112, 1231–1237.
Kaltiala-Heino, R., Rimpela, M., Rantanen, P., & Rimpela, A. (2000). Bullying at school – an indicator of adolescents at risk for mental disorders. Journal of Adolescence, 23, 661–674.
Kim, Y. S., Leventhal., B. L., Koh, Y., & Boyce, T. W. (2009). Bullying increased suicide risk: Prospective study of Korean adolescents. Archives of Suicide Research, 13, 15–30.
Klomek, A. B., Sourander, A., & Elonheimo, H. (2015). Bullying by peers in childhood and effects on psychopathology, suicidality, and criminality in adulthood. The Lancet Psychiatry, 2(10), 930-941.
Kokkinos, C. M., Baltzidis, E., & Xynogala, D. (2016). Prevalence and personality correlates of Facebook bullying among university undergraduates. Computers in Human Behavior, 55, 840-850.
Kumpulainen, K., Rasanen, E., & Puura, K. (2001). Psychiatric disorders and the use of mental health services among children involved in bullying. Aggressive Behavior, 27, 102–110.
Liaghatdar, M. J., Jafari, E., Abedi, M. R., & Samiee, F. (2008). Reliability and validity of the Oxford Happiness Inventory among university students in Iran. The Spanish journal of psychology, 11(1), 310-313.
Narimani, M., & Abolghasemi, A. (2005). Psychological tests. Tehran: Rezvan. (Persian).
Orpinas, P., & Horne, A. (2006). Bullying prevention: Creating a positive school climate and developing social competence. Washington, DC: American Psychological Association.
Reed, K. P., Nugent, W., & Cooper, R. L. (2015). Testing a Path Model of Relationships between Gender, Age, and Bullying Victimization and Violent Behavior, Substance Abuse, Depression, Suicidal Ideation, and Suicide Attempts in Adolescents. Children and Youth Services Review, 55, 128-137.
Rigby, K. (2012) Bullying interventions in schools: Six basic approaches, John Wiley & Sons.
Sadock, B. J., & Sadock, V. A. (2011). Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry: Behavioral sciences/clinical psychiatry. Lippincott Williams & Wilkins.
Schwartz, D., Gorman, A. D., Nakamoto, J. & Toblin, R. L. (2005). Victimization in the peer group and children’s academic functioning. Journal of Educational Psychology, 97,425–435.
Seals, D. L., & Young, J. L. (2003). Bullying and victimization: Prevalence and relationship to gender, grade level, ethnicity, self-esteem, and depression. Adolescence, 38,735–747.
Smith, P. K., Madsen, K. C., & Moody, J. C. (1999). What causes the age decline in reports of being bullied at school? Toward a developmental analysis of risks of being bullied. Education Research, 41, 267–285.
Valmaggia, L. R., Day, F. L., Kroll, J., Laing, J., Byrne, M., Fusar-Poli, P., & McGuire, P. (2015). Bullying victimisation and paranoid ideation in people at ultra-high risk for psychosis. Schizophrenia research, 168(1), 68-73.
Verlinden, M., Jansen, P. W., Veenstra, R., Jaddoe, V. W., Hofman, A., Verhulst, F. C., & Tiemeier, H. (2015). Preschool Attention-Deficit/Hyperactivity and Oppositional Defiant Problems as Antecedents of School Bullying. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 54(7), 571-9.
Wang, W., Brittain, H., McDougall, P., & Vaillancourt, T. (2015). Bullying and school transition: context or development? Child abuse & neglect, in press.
Werth, J. M., Nickerson, A. B., Aloe, A. M., & Swearer, S. M. (2015). Bullying victimization and the social and emotional maladjustment of bystanders: a propensity score analysis. Journal of school psychology,53(4), 295-308.
Wolke, D., Woods, S., Bloomfield, L., & Karstadt, L. (2001). Bullying involvement in primary school and common health problems. Archives of Diseases in Childhood, 85, 197-201.
Yen, C. F., Huang, M. F., Kim, Y. S., Wang, P. W., Tang, T. C., Yeh, Y. C.,... & Yang, P. (2013). Association between types of involvement in school bullying and different dimensions of anxiety symptoms and the moderating effects of age and gender in Taiwanese adolescents. Child abuse & neglect, 37(4), 263-272.
Yen, C. F., Lin, I. M., Liu, T. L., Hu, H. F., & Cheng, C. P. (2014). Mediating effects of depression and anxiety on the relationship between bullying involvement and pain problems among adolescents in Taiwan. Comprehensive psychiatry, 55(6), 1415-1421.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,114 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,045 |