| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 438 |
| تعداد مقالات | 3,870 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,455,027 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,323,730 |
اثربخشی بسته بازیهای مبتنی بر نظریه تحول شناختی پیاژه بر یادگیری مفاهیم ریاضی و تجسم فضایی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی | ||
| ناتوانی های یادگیری | ||
| مقاله 1، دوره 14، شماره 4، شهریور 1404، صفحه 1-12 اصل مقاله (1.28 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.17187.2249 | ||
| نویسندگان | ||
| سحر بدری بگه جان1؛ باقر غباری بناب* 2؛ رضا قربان جهرمی3؛ محسن امیری4 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| 2استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| 4دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته بازیهای مبتنی بر نظریه تحول شناختی پیاژه بر یادگیری مفاهیم ریاضی و تجسم فضایی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی انجام شد. روشها: روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون همراه با گروه کنترل به همراه دوره پیگیری3 ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیهی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1404 بود. از بین جامعه هدف 30 دانش آموز پایه سوم دبستان با اختلال ریاضی، به صورت نمونه گیری در دسترس از مدرسهی پسرانه امام حسین که واجد ملاکهای ورود به پژوهش بودند، انتخاب و در 2 گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. ابزارها شامل خرده آزمون طراحیهای مکعبهای آزمون هوش وکسلر 5 (2014) و آزمون محقق ساخته مفاهیم ریاضی (1403) بود. بستهی بازیهای مبتنی بر نظریهی تحول شناختی پیاژه در 10جلسهی 60 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر و نسخه 27 نرم افزار SPSS تحلیل شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال یادگیری ریاضی؛ بازی؛ تحول شناختی پیاژه؛ تجسم فضایی؛ مفاهیم ریاضی | ||
| مراجع | ||
|
احمدی، غ.، عبدالملکی، ش. (1393). بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر دیدگاه پیاژه بر میزان دانش، مهارت و نگرش دانشآموزان دختر پایهی پنجم ابتدایی شهر سنندج در درس علوم تجربی، علوم تربیتی. 20(2)، 99-116. https://education.scu.ac.ir/article_10746.html
اکبری احمدسرایی، ح.، مقامی، ح.، مهدوی، ی. (1397). تاثیر چند رسانهای آموزشی بر درک مفهوم و حل مسئله ریاضی دانشآموزان. فناوری های آموزشی در یادگیری، 4(14)، 51-23. [DOI:10.22054/jti.2020.49991.1300]
تقی زاده هیر، س.، آقاجانی، س.، و خوش سرور، س. (1401). اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر بهبود توجه و برنامه ریزی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(4)، 16-29. https://jsp.uma.ac.ir/article_2036.html?lang=en
جعفری، ا.، احتشامی، م.(1398). اثربخشی بازی های شناختی- رفتاری در بهبود ادراک روابط فضایی و عملکرد ریاضی در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. نشریه روانشناسی شناختی، 3(7)، 74-89 . https://jcp.khu.ac.ir/article-1-3179-fa.pdf
حیدری، ح.، زارع، ا.، محمدی، م. (1397). اثربخشی بازی درمانی بر ارتقاء یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئله دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. ناتوانی های یادگیری، 7(3(پیاپی 26))، 57-76. https://journal.uma.ac.ir/article_627_c3fff5ae40aec76721b82858c68ea347.pdf
ذوقی، ل.، گودرزی، ا.، و رجبی نژاد، م. (1400). تاثیر بازیهای آموزشی-ورزشی و حرکات ریتمیک بر مهارتهای ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی .فصلنامه روان شناسی تربیتی، 17(59)، 404-375[DOI:10.22054/jep.2021.38354.2529].
رحمانی، م. (1376). اهداف آموزش ریاضی چیست؟ رشد آموزش ریاضی. http://math.iranlibs.ir/dL/search/default.aspx?Term=3364&Field=0&DTC=10
عباسپور، آ.، فرامرزی، س. (1401). تاثیر مداخلات آموزشی مبتنی بر رویکرد شناختی پیاژه بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص. تازه های علوم شناختی، 24(1)، 12-27. [DOI: 10.30514/icss.24.1.12]
عسکری، ف.، آتش افروز، ع.، حاجی یخچالی، ع. (1402). اثربخشی بازی پازل (دستی و الکترونیکی) بر حافظه فعال دیداری، تجسم فضایی و چرخش ذهنی در دانشآموزان مقطع ابتدایی، فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 12(5)، 87-10. DOI:10.48310/pma.2023.3038]]
قائدی، ا.، همتی علمدارلو، ق. (1394). اثربخشی آموزش حافظه کاری رایانه یار بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با ناتوانی ریاضی. مطالعات روان شناختی، 11(4)، 119-136. https://www.sid.ir/paper/67815/fa
کارگرشورکی، ق.، ملک پور، م.، احمدی، غ. (1389). بررسی اثربخشی آموزش مهارت های حرکتی ظریف بر یادگیری مفاهیم ریاضی در کودکان دارای اختلالات یادگیری ریاضی پایه سوم تا پنجم شهرستان میبد. رهبری و مدیریت آموزشی، 4(3)، 105-126. https://sanad.iau.ir/fa/Journal/edu/DownloadFile/857436
کرمی، ا.، کرمی، ر.، علیپور، ع . (1399). "بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش- پنجم". فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 11(41), 97-125 [DOI: 10.22054/jem.2021.51727.2036].
مرادی، ر.، ملکی، ح. (1394). تاثیر بازی های آموزشی رایانه ای بر انگیزش تحصیلی مفاهیم ریاضی دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی. روانشناسی افراد استثنایی، 5(18 )، 27-44. [DOI:10.22054/jpe.2015.1543]
میکاییلی، اشرف. (1398). بررسی مراحل رشد انسان از نظر قرآن و روانشناسی پیاژه. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. 62(ویژه روانشناسی)، 92-913. [DOI:10.22038/mjms.2020.19150]
یار محمدی اصل، م.، رشید، خ.، بهرامی،.ف . (1393). آموزش از طریق بازی بر بهبود نگرش ریاضی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه. 3(3)، 122-135. https://journal.uma.ac.ir/article_235_db5253ad2af4500641af0b2eb9d94e8d.pdf
References Andersen, L. (2014). Visual – Spatial Ability : Important in STEM, Ignored in Gifted Education. Roeper Review, 36(2), 114–121. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02783193.2014.884198 Askari, F., Atashafrouz, A., & Hajiyekhchali, A. (2023). The effectiveness of puzzle games (manual and electronic) on visual working memory, spatial visualization, and mental rotation in elementary school students. Quarterly Journal of Educational and School Studies, 12(5), 87–106. (Persian). [DOI:10.48310/pma.2023.3038] Baccaglini-Frank, A., & Di Martino, P. (2020). Mathematical learning difficulties and dyscalculia. Encyclopedia of mathematics education, 543-548.https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-3-030-15789-0_100018.pdf Bhushan, S., Arunkumar, S., Eisa, T. A. E., Nasser, M., Singh, A. K., & Kumar, P. (2024). AI-Enhanced Dyscalculia Screening: A Survey of Methods and Applications for Children. Diagnostics, 14(13), 1441. [DOI:10.3390/diagnostics14131441] Burke, H K., Burke,L., Hacker,C,. Lane,S.(2024). Nature-Based Pediatric Occupational Therapy: A Scoping Review, Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 44(1). [DOI:10.1080/01942638.2023.2204924] Eteng-Uket, S. (2023). The Development, Validation, and Standardization of a New Tool: The Dyscalculia Test. Numeracy, 16(2), 1.https://eric.ed.gov/?id=EJ1450830 Fu, W., & Ji, C. (2023). Application and Effect of Virtual Reality Technology in Motor Skill Intervention for Individuals with Developmental Disabilities: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(5), 4619. [DOI:10.3390/ijerph20054619] Ghaedi, A., & Hemmati Alamdarloo, G. (2015). The effectiveness of computer-assisted working memory training on the mathematical performance of students with mathematics disabilities. Psychological Studies, 11(4), 119–136. (Persian). https://www.sid.ir/paper/67815/fa Grigorenko, E. L., Compton, D. L., Fuchs, L. S., Wagner, R. K., Willcutt, E. G., & Fletcher, J. M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist, 75(1), 37. [DOI:10.1037/amp0000452] Heydari, H., Zare, A., & Mohammadi, M. (2018). The effectiveness of play therapy on enhancing the learning of mathematical concepts and problem-solving ability of students with mathematical learning disabilities. Learning Disabilities, 7(3), 57–76. (Persian). https://journal.uma.ac.ir/article_627_c3fff5ae40aec76721b82858c68ea347.pdf Horbach, J., Mayer, A., Scharke, W., Heim, S., & Günther, T. (2020). Development of behavior problems in children with and without specific learning disorders in reading and spelling from kindergarten to fifth grade. Scientific studies of reading, 24(1), 57-71 [DOI:10.1080/10888438.2019.1641504] Jafari, A., & Ehteshami, M. (2019). The effectiveness of cognitive-behavioral games in improving spatial relations perception and mathematical performance in students with mathematical learning disabilities. Cognitive Psychology Journal, 3(7), 74–89. (Persian). https://journal.uma.ac.ir/article_627_c3fff5ae40aec76721b82858c68ea347.pdf Karami, A., Karami, R., & Alipour, A. (2020). Psychometric properties of the Wechsler Intelligence Scale for Children–Fifth Edition. Educational Measurement Quarterly, 11(41), 97–125. (Persian). [DOI: 10.22054/jem.2021.51727.2036]. Kargarshourki, G., Malekpour, M., & Ahmadi, G. (2010). The effectiveness of fine motor skills training on learning mathematical concepts in children with mathematical learning disabilities in grades three to five in Meybod. Educational Leadership and Management, 4(3), 105–126. (Persian). https://sanad.iau.ir/fa/Journal/edu/DownloadFile/857436 Kurtz, L. A. (2006). Visual perception problems in children with AD/HD, autism, and other learning disabilities: A guide for parents and professionals. Jessica Kingsley Publishers Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4). https://parsmodir.com/wp-content/uploads/2015/03/lawshe.pdf Meany-Walen, K. K., & Teeling, S. (2016). Adlerian play therapy with students with externalizing behaviors and poor social skills. International Journal of Play Therapy, 25(2), 64). [DOI: 10.1037/pla0000022] Mikaeili, A. (2019). The stages of human development from the perspective of the Quran and Piaget’s psychology. Mashhad University of Medical Sciences Journal of Medicine, 62(Special Issue on Psychology), 913–923. (Persian). [DOI.org/10.22038/mjms.2020.19150] Moradi, R., & Maleki, H. (2015). The effect of computer educational games on the academic motivation of mathematical concepts in male students with mathematical learning disabilities. Exceptional Individuals Psychology, 5(18), 27–44. (Persian). [DOI:10.22054/jpe.2015.1543] Piaget, J. (1968). Quantification, conservation, and nativism. Science. 162(8), 976-979. https://www.science.org/doi/abs/10.1126/science.162.3857.976 Rahmani, M. (1997). What are the goals of mathematics education? Roshd Mathematics Education. (Persian). http://math.iranlibs.ir/dL/search/default.aspx?Term=3364&Field=0&DTC=10 Reigosa-Crespo, V. (2019). Beyond the “third method” for the assessment of developmental dyscalculia: implications for research and practice. International Handbook of Mathematical Learning Difficulties: from the laboratory to the classroom, 789-798 https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-97148-3_45 Schmidt, W. H., Guo, S., & Sullivan, W. F. (2024). Inequality in USA mathematics education: The roles race and socio-economic status play. ZDM–Mathematics Education, 1-13. [DOI:10.1007/s11858-024-01593-9] Schwartz, F., Epinat-Duclos, J., Léone, J., Poisson, A., & Prado, J. (2018). Impaired neural processing of transitive relations in children with math learning difficulty. NeuroImage: Clinical, 20, 1255-1265.[ DOI:10.1016/j.nicl.2018.10.020] Sumartini, T. S., & Priatna, N. (2018). Identify student mathematical understanding ability through direct learning model. In Journal of Physics: Conference Series, 1132(1), 012043. IOP Publishing Taghizadeh Hir, S., Aghajani, S. & Khoshsorour, S. (2023). The effectiveness of cognitive-behavioral play therapy (CBPT) on improving attention and planning in children with attention deficit/hyperactivity disorder (Persian). Journal of School Psychology and Institutions, 11(4):16-29. https://jsp.uma.ac.ir/article_2036.html?lang=en Trawick-Smith, J., Swaminathan, S., & Liu, X. (2016). The relationship of teacher–child play interactions to mathematics learning in preschool. Early Child Development and Care, 186(5), 716-733. [DOI:10.1080/03004430.2015.1054818] Uttal, D. H., Meadow, N. G., Tipton, E., Hand, L. L., Alden, A. R., Warren, C., & Newcombe, N. S. (2013). The malleability of spatial skills: a meta-analysis of training studies. Psychological bulletin, 139(2), 352. https://psycnet.apa.org/journals/bul/139/2/352/ Vintere, A. (2018). A constructivist approach to the teaching of mathematics to boost competences needed for sustainable development. Rural Sustainability Research, 39(334), 1-7 .https://sciendo.com/pdf/10.2478/plua-2018-0001 Wechsler, D. (2014). Technical manual for the Wechsler intelligence scale for children (5th ed.). San Antonio: Pearson [DOI:10.1037/pas0000358] Woolfolk, A. (2019). Educational psychology (14th ed.). Boston: Pearson.https://api.taylorfrancis.com/content/books/mono/download?identifierName=doi&identifierValue=10.4324/9780429433726&type=googlepdf Yarmohammadi Vassel, M., Rashid, K.H., & Bahrami, F. (2014). The effect of learning through play on improving the mathematics attitudes of female elementary school students. School and Educational Psychology, 3(3), 122–135. (Persian). https://journal.uma.ac.ir/article_235_db5253ad2af4500641af0b2eb9d94e8d.pdf Yeh, C. Y. C., Cheng, H. N. H., Chen, Z.-H., Liao, C. C. Y., & Chan, T.-W. (2019). Enhancing achievement and interest in mathematics learning through MathIsland. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 14(1), 1-19.https://link.springer.com/article/10.1186/s41039-019-0100-9 Zoghi, L., Goodarzi, A., & Rajabinezhad, M. (2021). The effect of educational-sports games and rhythmic movements on the mathematical skills of students with mathematical learning disabilities. Educational Psychology Quarterly, 17(59), 375–404. (Persian). [DOI:10.22054/jep.2021.38354.2529] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 502 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 169 |
||