
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,753 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,903,476 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,095,321 |
اثربخشی بسته بازیهای مبتنی بر نظریه تحول شناختی پیاژه بر یادگیری مفاهیم ریاضی و تجسم فضایی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 4، شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.17187.2249 | ||
نویسندگان | ||
سحر بدری بگه جان1؛ باقر غباری بناب* 2؛ رضا قربان جهرمی3؛ محسن امیری4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
4دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته بازیهای مبتنی بر نظریه تحول شناختی پیاژه بر یادگیری مفاهیم ریاضی و تجسم فضایی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی انجام شد. روشها: روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون همراه با گروه کنترل به همراه دوره پیگیری3 ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیهی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1404 بود. از بین جامعه هدف 30 دانش آموز پایه سوم دبستان با اختلال ریاضی، به صورت نمونه گیری در دسترس از مدرسهی پسرانه امام حسین که واجد ملاکهای ورود به پژوهش بودند، انتخاب و در 2 گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. ابزارها شامل خرده آزمون طراحیهای مکعبهای آزمون هوش وکسلر 5 (2014) و آزمون محقق ساخته مفاهیم ریاضی (1403) بود. بستهی بازیهای مبتنی بر نظریهی تحول شناختی پیاژه در 10جلسهی 60 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر و نسخه 27 نرم افزار SPSS تحلیل شد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری ریاضی؛ بازی؛ تحول شناختی پیاژه؛ تجسم فضایی؛ مفاهیم ریاضی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 161 |