
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 415 |
تعداد مقالات | 3,656 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,775,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,953,865 |
اثر برنامه تمرینی یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی بر تبحر حرکتی کودکان دارای اختلال یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 4، شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.17692.2260 | ||
نویسندگان | ||
هانیه قاسمیان مقدم؛ حسن محمدزاده* | ||
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف دوران کودکی زمان حیاتی جهت رشد مهارت های حرکتی، در نظر گرفته می شود؛ از این رو معرفی روش های جدید آموزشی در جهت کاهش اثرات منفی اختلال یادگیری، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تمرینات یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی بر تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری بود. روش ها این پژوهش به صورت نیمه تجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت. 36 نفر از کودکان با اختلال یادگیری به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه تمرین و کنترل قرار گرفتند. گروه های تمرین به صورت دو جلسه 60 دقیقه ای در هفته، در بازه زمانی 8 هفته در تمرینات شرکت کردند. در این مدت، گروه کنترل آموزش های عادی خود را دریافت کردند. تبحر حرکتی آزمودنی ها، توسط آزمون برونینکس ـ اوزرتسکی سنجیده شد. جهت تحلیل آماری از آزمون تحلیل واریانس مرکب استفاده گردید. یافته ها برنامه تمرینی یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی موجب بهبود تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری در گروه حس بازی نسبت به گروه کنترل در تمامی متغیرها و نسبت به گروه هدفمدار در بعضی متغیرها شد؛ همچنین مداخله حرکتی ارائه شده موجب بهبود تبحر حرکتی در گروه هدفمدار نسبت به گروه کنترل در بعضی متغیرها شد. نتیجه گیری تمرینات یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی می تواند به عنوان یک مداخله حرکتی بر بهبود تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری اثرگذار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری؛ حس بازی؛ مهارت های حرکتی درشت؛ مهارت های حرکتی ظریف؛ تمرینات حسی ـ حرکتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 |