| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 438 |
| تعداد مقالات | 3,871 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,455,767 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,324,192 |
اثر برنامه تمرینی یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی بر تبحر حرکتی کودکان دارای اختلال یادگیری | ||
| ناتوانی های یادگیری | ||
| مقاله 5، دوره 14، شماره 4، شهریور 1404، صفحه 52-66 اصل مقاله (1.31 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.17692.2260 | ||
| نویسندگان | ||
| هانیه قاسمیان مقدم؛ حسن محمدزاده* | ||
| گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف دوران کودکی زمان حیاتی جهت رشد مهارت های حرکتی، در نظر گرفته می شود؛ از این رو معرفی روش های جدید آموزشی در جهت کاهش اثرات منفی اختلال یادگیری، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تمرینات یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی بر تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری بود. روش ها این پژوهش به صورت نیمه تجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت. 36 نفر از کودکان با اختلال یادگیری به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه تمرین و کنترل قرار گرفتند. گروه های تمرین به صورت دو جلسه 60 دقیقه ای در هفته، در بازه زمانی 8 هفته در تمرینات شرکت کردند. در این مدت، گروه کنترل آموزش های عادی خود را دریافت کردند. تبحر حرکتی آزمودنی ها، توسط آزمون برونینکس ـ اوزرتسکی سنجیده شد. جهت تحلیل آماری از آزمون تحلیل واریانس مرکب استفاده گردید. یافته ها برنامه تمرینی یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی موجب بهبود تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری در گروه حس بازی نسبت به گروه کنترل در تمامی متغیرها و نسبت به گروه هدفمدار در بعضی متغیرها شد؛ همچنین مداخله حرکتی ارائه شده موجب بهبود تبحر حرکتی در گروه هدفمدار نسبت به گروه کنترل در بعضی متغیرها شد. نتیجه گیری تمرینات یکپارچگی حسی ـ حرکتی مبتنی بر رویکرد حس بازی می تواند به عنوان یک مداخله حرکتی بر بهبود تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری اثرگذار باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال یادگیری؛ حس بازی؛ مهارت های حرکتی درشت؛ مهارت های حرکتی ظریف؛ تمرینات حسی ـ حرکتی | ||
| مراجع | ||
|
ارسلانی، ف.، شیخ، م.، و حمایت طلب، ر. (1398). اثربخشی برنامه حرکتی منتخب بر حافظه کاری، توجه و مهارتهای حرکتی دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری ریاضی. مجله علمی طب توانبخشی، 8(3) ، 220-209. [DOI.org/10.22037/jrm.2018.111109.1762]
برادران، ف.، صفوی همامی، س.، و فرامرزی، س. (1400). تأثیر بازیهای حرکتی در مقابل بازیهای رایانهای بر کارکردهای اجرایی تحصیلی و تبحر حرکتی در دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری ریاضی. مجله یادگیری حرکتی و حرکت، 13(2) ، 184-163. [DOI.org/10.22059/jmlm.2021.319740.1561]
درتاج، ف.، و عاصمی، س. (1392). تأثیر یک برنامه حرکتی منتخب بر توانایی ادراکی حرکتی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان مرزی پایه دوم دبستان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 1(4)، 39-56. https://jsp.uma.ac.ir/article_48.html?lang=en
ساداتی فیروزآبادی، س.، و عباسی، س. (1395). اثربخشی یکپارچهسازی حسی ـ حرکتی در بهبود مهارتهای حرکتی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری. رفتار حرکتی، 8(26) ، 118-105. [DOI.org/10.22089/mbj.2016.874]
ش، ح.، حسینی، ف.، حاتمی، س.، و ملا رحیمی، ر. (1394). تأثیر برنامه حرکتی منتخب بر بهبود مهارتهای حرکتی ظریف و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی. دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی، تهران.https://civilica.com/doc/390682/
علیزاده، ل.، و محمدزاده، ح. (1400). تأثیرات آموزش حس بازی بر تصمیمگیری، حمایت و اجرای مهارتهای بسکتبال در دانشآموزان دختر. روانشناسی ورزشی، (2)، 73-87. [DOI.org/10.48308/mbsp.6.2.73]
فیروزجاه، م. ح.ن.، شیخ، م.، حمایت طلب، ر.، همایونی، ا.، و نظری، س. (1393). تأثیر فعالیتهای بدنی منتخب بر توانایی ادراکی ـ حرکتی در کودکان پیشدبستانی مبتلا به ناتوانیهای یادگیری عصب ـ روانشناختی. آرشیو توانبخشی، 15(3) ، 43-36. https://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_id=1317&sid=1&slc_lang=en
قاسمیان مقدم، ه.، و سهرابی، م. (1403). اثر تمرینات پایه تکواندو بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال یادگیری. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 14(27) ، 202-223. [DOI.org/10.61186/JRSM.14.27.202]
قاسمیان مقدم، ه.، سهرابی، م.، و طاهری، ح. (1398). اثر بازیهای حرکتی منتخب بر تعادل ایستا و پویا در کودکان با اختلال یادگیری خاص. مجله رشد و یادگیری حرکتی ورزشی، 11(1) ، 121-103. [DOI.org/10.22059/jmlm.2019.262860.1396]
قاسمیان مقدم، ه.، سهرابی، م.، و طاهری، ح. (1397). اثر تمرینات ادراکی ـ حرکتی پاریاد بر حافظه کاری کودکان با اختلال یادگیری خاص. فصلنامه سلامت روان کودک، 5(3) ، 114-102. http://childmentalhealth.ir/article-1-331-en.html
قاسمیان مقدم، ه.، سهرابی، م.، و طاهری، ح. (1399). اثر تمرینات ادراکی ـ حرکتی منتخب بر تبحر حرکتی کودکان با اختلال یادگیری. رفتار حرکتی، 12(39) ، 68- 51[DOI.org/10.22089/mbj.2018.4788.1557]
قاسمیان مقدم، ه.، و محمدزاده، ح. (1403). اثر تمرینات بدنی هدفمدار بر کارکردهای شناختی کودکان با اختلال یادگیری. مجله رشد و یادگیری حرکتی ورزشی، 16(3) ، 21-5. [DOI.org/10.22059/jsmdl.2023.362812.1742]
لطفی، گ.، صالحی، س. ک.، و کرمی، س. (1401). تأثیر تغییرپذیری تمرین بر عملکرد شناختی و حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی. مجله رویش روانشناسی (RRJ)، 11(8) ، 35-46. http://frooyesh.ir/article-1-3666-en.html
موحدی، ی.، و اسماعیلی، س. (1394). اثربخشی ورزش بدنی بر رشد مهارتهای روانی ـ حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 2(3) ، 28-16. http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-112-en.html
References Abd El-Hady, S. S., Abd El-Azim, F. H., & El, H. A. E.-A. M. (2018). Correlation between cognitive function, gross motor skills and health–Related quality of life in children with Down syndrome. Egyptian Journal of Medical Human Genetics, 19(2), 97-101. [DOI.org/10.1016/j.ejmhg.2017.07.006] Alizadeh, L., & Mohammadzadeh, H. (2021). The Effects of Game Sense Pedagogy on Decision Making, Supporting and Implementing Basketball Skills in Female Students. Sports Psychology, 13(2), 73-87. [DOI.org/10.48308/mbsp.6.2.73] Armstrong, S., & Nicolson, R. (2018). Sensory processing profile of children and adults with learning difficulties. Poster session presented at: British Dyslexia Association International Conference in February. https://links/5ad88b5c0f7e9b28593b54d8 Arsalani, F., Sheikh, M., & HemaytTalab, R. (2019). Effectiveness of selected motor program on working memory, attention and motor skills of students with math learning disorders. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 8(3), 209-220. [DOI.org/10.22037/jrm.2018.111109.1762] Baldensperger, D. P. (2014). An investigation of the impact of brain/mind learning on creativity Walden University.https://www.proquest.com/openview/597581b5fe5e1b9865bc672ead26a9bf/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750 Baradaran, F., Safavi Homami, S., & Faramarzi, S. (2021). The effect of motor games versus computer games on the executive academic functions and motor proficiency in students with mathematics learning disorders. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 13(2), 163-184. [DOI.org/10.22059/jmlm.2021.319740.1561] Bishop, J. C., & Pangelinan, M. (2018). Motor skills intervention research of children with disabilities. Research in developmental disabilities, 74, 14-30. [DOI.org/10.1016/j.ridd.2017.11.002] Blanchet, M., & Assaiante, C. (2022). Specific Learning Disorder in Children and Adolescents, a Scoping Review on Motor Impairments and Their Potential Impacts. Children, 9(6), 892. [DOI.org/10.3390/children9060892] Bruininks, R. H., & Bruininks, B. D. (1978). Bruininks-Oseretsky test of motor proficiency. [https://doi.org/doi/10.1037/t14991-000] Chen, A.-G., Yan, J., Yin, H.-C., Pan, C.-Y., & Chang, Y.-K. (2014). Effects of acute aerobic exercise on multiple aspects of executive function in preadolescent children. Psychology of Sport and Exercise, 15(6), 627-636. [DOI.org/10.1016/j.psychsport.2014.06.004] De Jager, M. (2014). School readiness. Mind Moves Institute. Retrieved from https://www. mindmoves. co. za/articles/article/SchoolReadinessDrMelodieDeJager2014. pdf. https://kings.org.za/wp-content/uploads/2022/12/SCHOOL-READINESS De Jager, M., & Victor, L. (2017). Play learn know: A child is a work in progress. Metz Press. https://www.mindmoves.co.za/wp-content/uploads/2020/05/Play-Learn-Know_Chapter-1 Dortaj, F., & Asemi, S. (2013). The effect of a selected motor program on perceptual motor ability and academic achievement in borderline second grade elementary school students. Journal of school Psychology, 1(4), 39-56. https://jsp.uma.ac.ir/article_48.html?lang=en El-Sayes, J., Harasym, D., Turco, C. V., Locke, M. B., & Nelson, A. J. (2019). Exercise-induced neuroplasticity: a mechanistic model and prospects for promoting plasticity. The Neuroscientist, 25(1), 65-85. [DOI.org/10.1177/1073858418771538] Evans, J. R. (2012). Elite Rugby Union Coaches; Interpretation and Use of Game Sense in New Zealand. Asian Journal of Exercise & Sports Science, 9(1). https://www.researchgate.net/publication/270213872 Firouzjah, M. H.-N., Sheikh, M., Hemayat-Talab, R., Homayouni, A., & Nazari, S. (2014). The Effects of Selected Physical Activities on Perceptual Motor Abil-ity in Pre-school Children with Neuropsychological Learning Disabilities. Archives of Rehabilitation, 15(3), 36-43. (Persian) https://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_id=1317&sid=1&slc_lang=en Ghasemian Moghadam, H., & Mohamadzadeh, H. (2024). The Effect of Goal-Oriented Physical Exercises on Cognitive Functions of Children with Learning Disorder. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 16(3), 5-21. [DOI.org/10.22059/jsmdl.2023.362812.1742] Ghasemian Moghadam, H., & Sohrabi, M. (2024). The Effect Of Basic Taekwondo Exercises On Executive Functions Of Children With Learning Disorder. Research in Sport Management and Motor Behavior, 14(27), 202-223.[DOI.org/10.61186/JRSM.14.27.202] Ghasemian Moghadam, H., Sohrabi, M., & Taheri, H. (2018). The effect of paaryaad perceptual-motor exercises on working memory of children with specific learning disorder. Quarterly Journal of Child Mental Health, 5(3), 102-114. http://childmentalhealth.ir/article-1-331-en.html Ghasemian Moghadam, H., Sohrabi, M., & Taheri, H. (2019). The effect of selected motor games on static and dynamic balance in children with specific learning disorder. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 11(1), 103-121. [DOI.org/10.22059/jmlm.2019.262860.1396] Ghasemian Moghadam, H., Sohrabi, M., & Taheri, H. (2020). The Effect of Selected Perceptual ـMotor Exercises on Motor Proficiency of Children with Learning Disorder. Motor Behavior, 12(39), 51-68. [DOI.org/10.22089/mbj.2018.4788.1557] Hong, C. S., & Rumford, H. (2020). Sensory motor activities for early development: a practical resource. Routledge. [DOI.org/10.4324/9780429299735] Jongmans, M. J., Smits-Engelsman, B. C., & Schoemaker, M. M. (2003). Consequences of comorbidity of developmental coordination disorders and learning disabilities for severity and pattern of perceptual—motor dysfunction. Journal of learning disabilities, 36(6), 528-537. [DOI.org/10.1177/00222194030360060401] Latomme, J., Calders, P., Van Waelvelde, H., Mariën, T., & De Craemer, M. (2022). The Role of Brain-Derived Neurotrophic Factor (BDNF) in the Relation between Physical Activity and Executive Functioning in Children. Children, 9(5), 596. [DOI.org/10.3390/children9050596] Loprinzi, P. D., Moore, D., & Loenneke, J. P. (2020). Does aerobic and resistance exercise influence episodic memory through unique mechanisms? Brain sciences, 10(12), 913. [DOI.org/10.3390/brainsci10120913] Lotfi, G., Salehi, S. K., & Karami, S. (2022). The effect of Practice variability on Cognitive and Motor performance in children with Attention Deficit hyperactivity Disorder. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal (RRJ), 11(8), 35-46. http://frooyesh.ir/article-1-3666-en.html Ludyga, S., Gerber, M., Brand, S., Holsboer‐Trachsler, E., & Pühse, U. (2016). Acute effects of moderate aerobic exercise on specific aspects of executive function in different age and fitness groups: A meta‐analysis. Psychophysiology, 53(11), 1611-1626. [DOI.org/10.1111/psyp.12736] Macdonald, K., Milne, N., Orr, R., & Pope, R. (2018). Relationships between motor proficiency and academic performance in mathematics and reading in school-aged children and adolescents: a systematic review. International journal of environmental research and public health, 15(8), 1603. [DOI.org/10.3390/ijerph15081603] Movahedi, Y., & Esmaeili, S. (2015). Effectiveness of physical exercise on the growth of the Psycho-motor skills in children with learning disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 2(3), 16-28. http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-112-en.html Neudecker, C., Mewes, N., Reimers, A. K., & Woll, A. (2019). Exercise interventions in children and adolescents with ADHD: a systematic review. Journal of attention disorders, 23(4), 307-324. [DOI.org/10.1177/1087054715584053] Payne, V. G., & Isaacs, L. D. (2017). Human motor development: A lifespan approach. Routledge. [DOI.org/10.4324/9781315213040] Poyraz Fındık, O. T., Erdoğdu, A. B., & Fadıloğlu, E. (2022). Motor skills in children with specific learning disorder: A controlled study. Düşünen Adam-The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences. [DOI.org/10.14744/DAJPNS.2022.00181] Reményi, T. (2022). Prevention and treatment of behavioural and learning disorders with sensory integration therapy. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 10(2–3), 86-109. [DOI.org/10.31074/gyntf.2022.3.86.109] Sadati Firoozabadi, S. (2018). Design and Effectiveness of Motor Therapy on Reading Problems in Students with Learning Disabilities. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 9(4), 597-611. [DOI.org/10.22089/mbj.2016.874] Salehi, H., Zarezadeh, M., & Salek, B. (2012). Validity and reliability of the Persian version of Motor Observation Questionnaire for Teachers (PMOQ-T). http://ijpcp.tums.ac.ir/browse.php?a_id=1887&sid=1&slc_lang=en Sh, H., Hosseini, F., Hatami, S., & Mullah Rahimi, R. (2015). The effect of selected motor program on improving fine motor skills and academic achievement of students with mathematical disorders. The Second National Conference and the First International Conference on New Research in the Humanities, Tehran. https://civilica.com/doc/390682/ Smith, L., Harvey, S., Savory, L., Fairclough, S., Kozub, S., & Kerr, C. (2015). Physical activity levels and motivational responses of boys and girls: A comparison of direct instruction and tactical games models of games teaching in physical education. European Physical Education Review, 21(1), 93-113. [DOI.org/10.1177/1356336X14555293] Stodden, D. F., Goodway, J. D., Langendorfer, S. J., Roberton, M. A., Rudisill, M. E., Garcia, C., & Garcia, L. E. (2008). A developmental perspective on the role of motor skill competence in physical activity: An emergent relationship. Quest, 60(2), 290-306. [DOI.org/10.1080/00336297.2008.10483582] Sutapa, P., Pratama, K. W., Rosly, M. M., Ali, S. K. S., & Karakauki, M. (2021). Improving Motor Skills in Early Childhood through Goal-Oriented Play Activity. Children, 8(11), 994. [DOI.org/10.3390/children8110994] Vahia, V. N. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders 5: A quick glance. Indian journal of psychiatry, 55(3), 220-223. [DOI.org/10.4103/0019-5545.117131] Zhang, X., Fu, W., Xue, L., Zhao, J., & Wang, Z. (2019). Children with mathematical learning difficulties are sluggish in disengaging attention. Frontiers in psychology, 10, 932. [DOI.org/10.3389/fpsyg.2019.00932] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 297 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 71 |
||