
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 415 |
تعداد مقالات | 3,656 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,775,267 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,953,894 |
اثربخشی آموزش مبتنی بر توسعه راهبرد خودتنظیمی بر بهبود خودکارآمدی،کنترل هیجان و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 4، شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.17297.2251 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی1؛ علی جباری قوزلوجه2؛ آیناز شهریور* 3 | ||
1روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، محقق اردبیلی، اردبیل،ایران. | ||
2روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه تبریز،تبریز،ایران. | ||
3روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر توسعه راهبرد خودتنظیمی بر بهبود خودکارآمدی، کنترل هیجان و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری بود. روشها:. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان ثبتنامشده در مرکز ناتوانیهای یادگیری آموزشوپرورش شهر تبریز در سال تحصیلی 1403-1402 بود. از میان آنها، 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایشی (15 نفر) تقسیم شدند. روش نمونهگیری هدفمند بود. گروه آزمایش در ده جلسه 45 دقیقهای و به صورت هفتهای دو بار درجلسات آموزشی شرکت کردند؛ گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. ابزار جمع وری اطلاعات پرسشنامههای اختلالات یادگیری خاص کلورادو (2011)، خودکارآمدی موریس (2001)، انگیزه پیشرفت هرمنس (1977) و تنظیم هیجان کودک و نوجوان (2003) بود. نتایج با تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) در نرمافزار SPSS-26 تحلیل شدند یافتهها: نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر توسعه راهبرد خودتنظیمی موجب بهبود خودکارآمدی، کنترل هیجان و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری شده است؛ یعنی بین میانگین گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون در مقایسه با پیشآزمون تفاوت معنیداری وجود دارد. (05 / 0 > P). نتیجهگیری با توجه به اثربخش بودن آموزش مبتنی بر توسعه راهبرد خودتنظیمی بر بهبود خودکارآمدی، کنترل هیجان و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری این روش به عنوان روشی مؤثر به روانشناسان و مشاوران مدارس برای کلیه دانش آموزان و به ویژه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مبتنی بر توسعه راهبرد خودتنظیمی؛ خودکارآمدی؛ کنترل هیجان؛ انگیزه پیشرفت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 |