
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 415 |
تعداد مقالات | 3,656 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,774,932 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,953,812 |
واکاوی مشارکت مادران در امور تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص: یک مطالعه کیفی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 4، شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.16843.2239 | ||
نویسندگان | ||
مهشاد صادقی وصفی1؛ کاظم برزگر بفروئی1؛ محسن شاکری2؛ لیلا اکرمی* 1 | ||
1دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه یزد | ||
2دانشیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی مشارکت مادران در امور تحصیلی کودکان با اختلال یادگیری خاص در شهر یزد انجام شده است. روش ها: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. گروه هدف مادران دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص بودند که درگیر مشارکت در امور تحصیلی فرزند خود بودند. تعداد 9 نفر از مادران شهر یزد به صورت نمونهگیری هدفمند ملاک مدار انتخاب شدند و حجم نمونه به گونه اشباع نظری تعیین شد. ابزار پژوهش مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته بود. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش پیشنهادی اسمیت (۱۹۹۵) استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها شامل، 847 کد باز و در نهایت 8 مضمون اصلی و 66 مضمون فرعی بود. مضامین اصلی شامل: درآمیختگی مادر با نیازهای تحصیلی، آزمون و خطایی مادر و رجوع و اقدامات متناسب با نظر روانشناس، ویژگیهای روان شناختی تحصیلی، محیط آموزشی، محیط خانواده، رنج مادر و عدم رفع مشکل و اثر وابستگی فرزند به مشارکت بود. نتیجه گیری: نتایج حاصل از بررسی تجارب مادران در امور تحصیلی فرزندان دارای اختلال یادگیری خاص نشان داد، ممکن است مادران تجارب مثبت یا منفی در زمینه مشارکت در امور تحصیلی فرزند خود داشته باشند. مشارکت مادران در امور درسی، دارای پیامدهایی است که میتواند بر عملکرد این دانش آموزان، روش تدریس معلم و سلامت روان مادران تاثیرگذار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری خاص؛ امور تحصیلی؛ مشارکت مادران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 |