| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 438 |
| تعداد مقالات | 3,870 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,455,027 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,323,730 |
واکاوی مشارکت مادران در امور تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص: یک مطالعه کیفی | ||
| ناتوانی های یادگیری | ||
| مقاله 4، دوره 14، شماره 4، شهریور 1404، صفحه 40-51 اصل مقاله (1.34 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.16843.2239 | ||
| نویسندگان | ||
| مهشاد صادقی وصفی1؛ کاظم برزگر بفروئی1؛ محسن شاکری2؛ لیلا اکرمی* 1 | ||
| 1دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه یزد | ||
| 2دانشیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی مشارکت مادران در امور تحصیلی کودکان با اختلال یادگیری خاص در شهر یزد انجام شده است. روش ها: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. گروه هدف مادران دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص بودند که درگیر مشارکت در امور تحصیلی فرزند خود بودند. تعداد 9 نفر از مادران شهر یزد به صورت نمونهگیری هدفمند ملاک مدار انتخاب شدند و حجم نمونه به گونه اشباع نظری تعیین شد. ابزار پژوهش مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته بود. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش پیشنهادی اسمیت (۱۹۹۵) استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها شامل، 847 کد باز و در نهایت 8 مضمون اصلی و 66 مضمون فرعی بود. مضامین اصلی شامل: درآمیختگی مادر با نیازهای تحصیلی، آزمون و خطایی مادر و رجوع و اقدامات متناسب با نظر روانشناس، ویژگیهای روان شناختی تحصیلی، محیط آموزشی، محیط خانواده، رنج مادر و عدم رفع مشکل و اثر وابستگی فرزند به مشارکت بود. نتیجه گیری: نتایج حاصل از بررسی تجارب مادران در امور تحصیلی فرزندان دارای اختلال یادگیری خاص نشان داد، ممکن است مادران تجارب مثبت یا منفی در زمینه مشارکت در امور تحصیلی فرزند خود داشته باشند. مشارکت مادران در امور درسی، دارای پیامدهایی است که میتواند بر عملکرد این دانش آموزان، روش تدریس معلم و سلامت روان مادران تاثیرگذار باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال یادگیری خاص؛ امور تحصیلی؛ مشارکت مادران | ||
| مراجع | ||
|
بحری، س. ل، دهقان منشادی، م، دهقان منشادی، ز. (1393). بررسی نقش پیش بینی کنندگی تاب آوری و حمایت اجتماعی در سلامت روانی والدین کودکان نابینا و ناشنوا. تعلیم و تربیت استثنایی، ۱ (۱۲۳)، ۵-۱۲. http://noo.rs/LyFj2
جعفری، ف.، نعیمی نوبندگانی، ل.، و پاک، ح. (1399). بررسی اختلال یادگیری خاص و انواع آن و تاثیر موسیقی بر هر یک از آنها. اولین همایش ملی آسیب شناسی روانی، اردبیل. https://civilica.com/doc/1222619
ذوقی پایدار، م. ر.، یعقوبی، ا و نبی زاده، ص. (1395). مقایسه شیوه درگیری و عوامل موثر در مداخله والدین در ارتباط با یادگیری دانشآموزان با اختلال کمتوجهی-بیشفعالی و دانشآموزان عادی . تعلیم و تربیت استثنایی،۴ (۱۴۱)، ۱۴-۲۴. http://noo.rs/krcAm
شیربیگی، ن.، عزیزی، ن.ا و امیری، ش. (139۵). واکاوی مفهوم مشارکت و مداخله در آموزش فرزندان از دیدگاه والدین و معلمان. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(2)، 21-54. [DOI: 10.22055/edu.2017.12529.1318]
کریمی، ی. (1384). اختلالات یادگیری، مسائل نظری و عملی به انضمام مطالعات موردی نمونه. انتشارات ساوالان https://ravabook.ir
گنجی، م.(۱۴۰۳). آسیب شناسی روانی کودک و نوجوان براساس DSM-5-TR، انتشارات ساوالان. https://ravabook.ir
متین، ح.، احمدی، ص و جلالی، م. (1397). پدیدارشناسی تجارب مادران با فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری. روانشناسی خانواده، 5(2)، 53-64. [DOI: 10.22034/ijfp.2021.245545]
مددلو، ق.، سعادتمند، ز و یارمحمدیان، م. ح. (1398). شناخت مولفه های مشارکت والدین در اجرای برنامه های درسی دوره ابتدایی. دوماهنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(40)، 234-151. https://www.sid.ir/paper/168970/fa
مردان اربط، ف و ادیب، ی . (1396). تجارب والدین در امر تحصیل فرزندانشان:یک مطالعه کیفی. فصلنامه علوم تربیتی، ۱ (۲۴)، ۶۹-۹۶. [DOI: 10.22055/edu.2017.11686.1231]
مظلومیان، س، کوتی، م. (۱۳۹۷). تاثیر استفاده از تکنولوژی، یادگیری خودراهبر بر عملکرد تحصیلی فراگیران. ششمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران. تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و هنرهای پایه. https://civilica.com/doc/759739
نعمتی، ش.، بدری گرگری، ر.، استادحسنلو، ح . (1403). عوامل موثر بر مشارکت فعال والدین در امر آموزش و پرورش و توانبخشی دانشآموزان با نیازهای ویژه. برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور. ۳(۱)، ۸۲-۹۴. [DOI: 10.22034/cipj.2022.52033.1044]
References Abed, M. G., & Shackelford, T.K. (2023). Parent Involvement with Their Children’s Schools: Perceptions of Saudi Parents of Elementary School Students with Learning Disabilities. Learning Disabilities Research and Practice, 38(2), 144–154. [DOI: 10.1111/ldrp.12304] Al-Dababneh, K.A., & Al-Zboon, EK. (2022). Using assistive technologies in the curriculum of children with specific learning disabilities served in inclusion settings: teachers' beliefs and professionalism. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, 17(1), 23-33. [DOI.org/10.1080/17483107.2020.1752824] Al-Dababneh, K. A. (2017). Barriers Preventing Parental Involvement in Mainstream Education of Children with Specific Learning Disabilities: Parent Perspectives. European Journal of Special Needs Education, 33 (5), 615–630. [DOI.org/10.1080/08856257.2017.1391013] Alesi, M., Rappo, G., & Pepi, A. (2014). Depression, Anxiety at School and Self-Esteem in Children with Learning Disabilities, Journal of Psychological Abnormalities in Children. 3(3), 2-8. [DOI:10.4172/2329-9525.1000125] Bahri, S. L., Dehghan Manshadi, M., & Dehghan Manshadi., Z. (2014). Investigating the predictive role of resilience and social support in the mental health of parents of blind and deaf children. Monthly Journal of Exceptional Education, 1 (123), 5-12. (Persian). http://exceptionaleducation.ir/article-1-128-fa.html Brandon, R., Higgins, K., Jones, V. L., & Dobbins, N. (2021). African American parents with children with disabilities: Gathering home–school reflections. Intervention in School and Clinic, 57(2), 119-125. [DOI: 10.1177/10534512211001837] Chakraborty, S., Kommu, J.V., Srinath, S., Seshadri, SP., & Girimaji, SC. (2014). A comparative study of pathways to care for children with specific learning disability and mental retardation. Indian Journal of Psychological Medicine. 36, 27–32. [DOI: 10.4103/0253-7176.127243] Chieffo, D.P.R., Arcangeli, V., Moriconi, F., Marfoli A, Lino, F., Vannuccini, S., Marconi, E., Turrini, I., Brogna, C., Veredice, C., Antonietti, A., Sani, G., & Mercuri, EM. (2023). Specific Learning Disorders (SLD) and Behavior Impairment: Comorbidity or Specific Profile? Children (Basel). 7, 10(8), 1356. [DOI.org/10.3390/children10081356] Corallo, F., Bonanno, L., Cardile, D., Luvarà, F., Giliberto, S., Di Cara, M., Leonardi, S., Quartarone, A., Rao, G., & Pidalà, A. (2023). Improvement of Self-Esteem in Children with Specific Learning Disorders after Donkey-Assisted Therapy. Children (Basel), 10(3), 425. [DOI: 10.3390/children10030425] Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications, Inc. [DOI: 10.4135/9781452230153] Dirhamsyah, D., & Kesuma N. (2019). The socio-economic existence of parents of students will influence the achievements of students. Multi-Disciplinary International Conference University of Asahan. https://jurnal.una.ac.id/index.php/seminter2019/article/view/540 Doǧanay Bilgi, A. (2020). Evaluating the Effect of Parent Reading Interventions on Improving Reading Fluency of Students with Reading Difficulties. Behavioral Interventions, 35 (2), 217–233. [DOI.org/10.1002/bin.1708] Emerson, E., & Baines, S. (2011). Health inequalities and people with learning disabilities in the UK. Tizard Learning Disability Review, 16(1), 42-48. [DOI:10.5042/tldr.2011.0008] Frieson, T.C., & Frieson, C.W. (1996). Relationship Between hope and self-esteem in Renal Transplant Recipients. Journal of transplant coordination, 6(1), 3-20. [DOI: 10.7182/prtr.1.6.1.q52347756145h374] Ganji, M. (2024). Child and Adolescent Psychopathology Based on DSM-5-TR. Savalan Publications. https://ravabook.ir (Persian). Gonzalez-DeHass, A.R., Willems, P.P. & Holbein, M.F.D. (2005). Examining the Relationship between Parental Involvement and Student Motivation. Educational Psychology Review, 17, 99–123. [DOI:10.1007/s10648-005-3949-7] Grigorenko, E.L., Compton, D.L., Fuchs, L.S., Wagner, R.K., Willcutt, E.G., & Fletcher, J.M. (2020). Understanding, educating, and supporting children with specific learning disabilities: 50 years of science and practice. American Psychologist. 75(1), 37–51. [DOI: 10.1037/amp0000452] Grover, K., Houlihan, D., & Campana, K. A. (2016). Validation of the Family Involvement Questionnaire-High School Version. International Journal of Psychological Studies, 2(8), 28-40. [DOI.org/10.5539/ijps.v8n2p28] Guo, L., & Keles, S. (2024). A systematic review of studies with parent-involved interventions for children with specific learning disabilities. European Journal of Special Needs Education, 1–18. [DOI: 10.1080/08856257.2024.2421112] Hornby, G. (2011). Parental involvement in childhood education: building effective school-family partnerships. New York: Springer.https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4419-8379-4 Jafari, F., Naeimi Nobandegani, L. V., & Pak, H. (2019). Study of specific learning disorder and its types and the effect of music on each of them. First National Conference on Psychopathology, Ardabil. (Persian). https://civilica.com/doc/1222619 Johnson, P. (2016). Types of Parental Involvement and Their Effect on Student Mathematics in Secondary Education: Attitudes, Self Efficacy, and Achievement. Culminating Projects in Teacher Development. 20. https://repository.stcloudstate.edu/ed_etds/20/ Karande, S., & Mehta, V. (2007). Kulkarni M. Impact of an education program on parental knowledge of specific learning disability. The Indian Journal of Medical Sciences (IJMS). 61,398–406. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17611345/ Karimi, Y. (2005). Learning disorders, theoretical and practical issues including case studies. Savalan Publications. https://ravabook.ir. (Persian). Kerjean, L., Bénard,P., & Peyre., H. (2023). Parent-Implemented Intervention for Children in Third to Fifth Grade with Dyslexia. L’Encéphale, 49 (6), 589–595. [DOI: 10.1016/j.encep.2022.08.016] Lee, J. K., Schoppe‐ Sullivan, S. J., & Beauchaine, T. P. (2021). Serotonergic sensitivity alleles moderate relations between attachment security at age three and socioemotional competence at age five. Developmental Psychobiology, 63(4), 698- 712. [DOI: 10.1002/dev.22042] Li, Y. (2018). Effects of the Application of Mobile Learning to Criminal Law Education on Learning Attitude and Learning Satisfactio. EURASIA Journal of Mathematics: Science and Technology Education, 14(7), 3355-3362. [DOI: 10.29333/ejmste/91730] Lincoln, Y. S., & Guba, E. E. (1986). Research, evaluation, and policy analysis: Heuristics for disciplined inquiry. Review of Policy Research, 5(3), 546-565. [DOI.org/10.1111/j.1541-1338.1986.tb00429.x] Madadlou, Q., Saadatmand, Z., & Yarmohammadian, M. H. (2019). Identifying the components of parental participation in implementing elementary school curricula. Bimonthly New Approach in Educational Management, 10(40), 234-151. (Persian). https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_3859.html Mardan Arbat, F., & Adib, Y. (2017). Parents' experiences in their children's education: A qualitative study, Quarterly Journal of Educational Sciences, 1 (24), 69-96. (Persian). [DOI: 10.22055/edu.2017.11686.1231] Matin, H., Ahmadi, S., & Jalali, M. (2018). Phenomenology of mothers' experiences with children with learning disabilities. Family Psychology, 5(2), 53-64. (Persian). [DOI: 10.22034/ijfp.2021.245545] Mazloumian, S., & Koti, M. (2018). The effect of using technology, self-directed learning on students' academic performance. The 6th Scientific Research Conference on Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Damages of Iran. Tehran. (Persian). https://civilica.com/doc/759739 McConkey, R., Truesdale-Kennedy, M., Chang, M-Y., Jarrah, S., & Shukri, R. (2008). The impact on mothers of bringing up a child with intellectual disabilities: A cross-cultural study. International Journal of Nursing Studies, 45(1), 65–74. [DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2006.08.007] Nemati, Sh., Badri Gargari, R., & Ostadhasanloo, H. (2024). Factors affecting the active participation of parents in the education and rehabilitation of students with special needs. Curriculum and Learner-Centered Education. 3(1), 82-94. (Persian). [DOI.10.22034/cipj.2022.52033.1044] Núñez, J. C., Suárez, N., Rosário, P., Vallejo, G., Valle, A., & Epstein, J. L. (2015). Relationships between perceived parental involvement in homework, student homework behaviors, and academic achievement: Differences among elementary, junior high, and high school students. Metacognition and Learning, 10(3), 375–406. [DOI: 10.1007/s11409-015-9135-5] Oranga, J., Obuba, E., Sore, I. & Boinett, F. (2022). Parental Involvement in the Education of Learners with Intellectual Disabilities in Kenya. Open Access Library Journal, 9, 1-18. [DOI: 10.4236/oalib.1108542] Peled, I. (2014). Transformations in the therapist's psyche through working with borderline patients. Pacifica Graduate Institute. search.proquest.com Ritchie, J., Lewis, J., Nicholls, C. M., & Ormston, R. (2013). Qualitative research practice: A guide for social science students and researchers. Sage. https://uk.sagepub.com/en-gb/eur/qualitative-research-practice/book237434 Ruan, Y., Y. Ye., & McBride.C. (2023). Effectiveness of Parent Coaching on the Literacy Skills of Hong Kong Chinese Children with and without Dyslexia. Reading & Writing, 37 (7), 1805–1826. [DOI:10.1007/s11145-022-10408-w] Sahu, A., Bhargava, R., Sagar, R., & Mehta, M. (2018). Perception of Families of Children with Specific Learning Disorder: An Exploratory Study. Indian J Psychol Med. 40(5), 406-413. [DOI: 10.4103/IJPSYM.IJPSYM_148_18] Sahu, A., Bhargava, R., Sagar, R., & Mehta, M. (2022). Development of Home-Based Intervention Module for Specific Learning Disorder Mixed Type: A Qualitative Study. Indian Journal of Psychological Medicine. 44(5), 485-492. [DOI: 10.1177/02537176211073364] Sahu, A., Bhargava, R., Sagar, R., & Mehta, M.(2017). Need to develop a home-based intervention for specific learning disorder in Indian setting. Indian Journal of Psychological Medicine. 39, 548–9. [DOI: 10.4103/IJPSYM.IJPSYM_93_17] Shirbeigi, N., Azizi, N.A., & Amiri, Sh. (2016). An analysis of the concept of participation and intervention in children's education from the perspective of parents and teachers. Journal of Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, 6(2), 21-54. (Persian). [DOI: 10.22055/edu.2017.12529.1318] Silinskas, G., & Kikas, E. (2019). Parental involvement in math homework: Links to children’s performance and motivation. Scandinavian Journal of Educational Research, 63(1), 17–37. [DOI: 10.1080/00313831.2017.1324901] Smith, J. A., Flowers, P., & Larkin, M. (2009). Interpretative phenomenological analysis: Theory, method and research. Qualitative Research in Psychology, 6(4), 346–347. [DOI:10.1080/14780880903340091] Streubert Speziale, H. J., & Carpenter, D.R. (2003). Qualitative research in nursing. Third Editions edition. Philadelphia: Williams & Wilkings Co. https://old.uswr.ac.ir/uploads/qualitative%20research%20in%20nursing%20(2).pdf Terras, M.M., Thompson, L.C., Minnis, H. (2009). Dyslexia and psychosocial functioning: An exploratory study of the role of self-esteem and understanding. Dyslexia. 15, 304–327. [DOI: 10.1002/dys.386] Tiengsomboon, U., & Luvira, V. (2024). Family support for children with learning disabilities to attain good academic performance: A qualitative study. The Malaysian Family Physician. 24, 19:25. [DOI: 10.51866/oa.529] Touloupis, T. (2021). Parental involvement in homework of children with learning disabilities during distance learning: Relations with fear of COVID-19 and resilience. Psychol Sch, 58(12), 2345-2360. [DOI: 10.1002/pits.22596] Walsh, K. (2018). Self-concept in middle year students with learning disabilities. The faculty of geaduate and postdoctoral studies (school psychology). University of British Columbia. Emerican: Cengage Learning Publisher. http://hdl.handle.net/2429/67642 Yazdani, J., Pasha, R., Abrazeh, M., & Sabbagh, A. (2015). Investigating the relationship between family involvement and participation methods and academic achievement of elementary school students in girls' schools in Amol city. Annual Conference on New Research Approaches in Humanities, Tehran. (Persian). https://civilica.com/doc/455628 Zoghi Paydar, M.R., Yaghoubi, A., & Nabizadeh, S. (2016). Comparison of the involvement style and effective factors in parental intervention in relation to the learning of students with attention deficit hyperactivity disorder and normal students. Monthly Journal of Exceptional Education, 4 (141), 14-24. (Persian). https://exceptionaleducation.ir/article-1-882-fa.html%20URL: | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 401 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 116 |
||