
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,753 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,903,497 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,095,347 |
اثربخشی تمرینات توانبخشی با و بدون الگوهای مشاورهای بر مهارت دستنویسی دانشآموزان دارای اختلال نوشتن | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 4، شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.16968.2244 | ||
نویسندگان | ||
هستی محمودی میمند* 1؛ محمدرضا بلیاد2؛ صادق نصری3 | ||
1. دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تمرینات توانبخشی با و بدون الگوهای مشاورهای بر مهارت دستنویسی دانشآموزان دارای اختلال نوشتن انجام گردید. روش : پژوهش از نوع کاربردی و نیمهآزمایشی بود که بهصورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر دارای اختلال نوشتن پایه ششم مدارس دولتی عادی در منطقه 4 شهر کرج بود. بدین منظور 45 نفر از بین جامعه آماری به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری قرار گرفتند. در مراحل قبل و بعد از مداخله از آزمون مهارت دستنویسی مینه سوتا (1993) و اختلال نوشتن فلاح چای (1374) استفاده گردید. مداخلات توانبخشی در 10 جلسه 60 دقیقهای برای گروه توانبخشی به صورت گروهی اجرا شد. جلسات مشاورهای نیز در 8 جلسه 60 دقیقهای برای گروه مشاوره اجرا گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری (مانکووا) و آزمون تعقیبی بونفرونی در محیط نرمافزار SPSS-26 در سطح 05/0 استفاده گردید. یافتهها: تمرینات توانبخشی با و بدون الگوهای مشاورهای بر بهبود مهارت دستنویسی و کاهش اختلال نوشتن دانشآموزان، تأثیر معنادار داشت (05/0>P). تمرینات توانبخشی با الگوهای مشاورهای تأثیر بیشتری نسبت به تمرینات توانبخشی بدون الگوهای مشاورهای بر بهبود مهارت دستنویسی و کاهش اختلال نوشتن دانشآموزان داشت (05/0>P). نتیجهگیری: درصورتی که از الگوهای مشاورهای در کنار تمرینات توانبخشی استفاده شود، میتوان بهبود مهارت دستنویسی و کاهش اختلال نوشتن را در دانشآموزان شاهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرینات توانبخشی؛ الگوهای مشاورهای؛ مهارت دستنویسی؛ اختلال نوشتن | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 162 |