| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 438 |
| تعداد مقالات | 3,870 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,455,030 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,323,730 |
اثربخشی تمرینات توانبخشی با و بدون الگوهای مشاورهای بر مهارت دستنویسی دانشآموزان دارای اختلال نوشتن | ||
| ناتوانی های یادگیری | ||
| مقاله 6، دوره 14، شماره 4، شهریور 1404، صفحه 67-79 اصل مقاله (1.17 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.16968.2244 | ||
| نویسندگان | ||
| هستی محمودی میمند* 1؛ محمدرضا بلیاد2؛ صادق نصری3 | ||
| 1. دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران | ||
| 3دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تمرینات توانبخشی با و بدون الگوهای مشاورهای بر مهارت دستنویسی دانشآموزان دارای اختلال نوشتن انجام گردید. روش : پژوهش از نوع کاربردی و نیمهآزمایشی بود که بهصورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر دارای اختلال نوشتن پایه ششم مدارس دولتی عادی در منطقه 4 شهر کرج بود. بدین منظور 45 نفر از بین جامعه آماری به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری قرار گرفتند. در مراحل قبل و بعد از مداخله از آزمون مهارت دستنویسی مینه سوتا (1993) و اختلال نوشتن فلاح چای (1374) استفاده گردید. مداخلات توانبخشی در 10 جلسه 60 دقیقهای برای گروه توانبخشی به صورت گروهی اجرا شد. جلسات مشاورهای نیز در 8 جلسه 60 دقیقهای برای گروه مشاوره اجرا گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری (مانکووا) و آزمون تعقیبی بونفرونی در محیط نرمافزار SPSS-26 در سطح 05/0 استفاده گردید. یافتهها: تمرینات توانبخشی با و بدون الگوهای مشاورهای بر بهبود مهارت دستنویسی و کاهش اختلال نوشتن دانشآموزان، تأثیر معنادار داشت (05/0>P). تمرینات توانبخشی با الگوهای مشاورهای تأثیر بیشتری نسبت به تمرینات توانبخشی بدون الگوهای مشاورهای بر بهبود مهارت دستنویسی و کاهش اختلال نوشتن دانشآموزان داشت (05/0>P). نتیجهگیری: درصورتی که از الگوهای مشاورهای در کنار تمرینات توانبخشی استفاده شود، میتوان بهبود مهارت دستنویسی و کاهش اختلال نوشتن را در دانشآموزان شاهد بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تمرینات توانبخشی؛ الگوهای مشاورهای؛ مهارت دستنویسی؛ اختلال نوشتن | ||
| مراجع | ||
|
الداغی، آ. (1401). تاثیر دستورزی بر مهارت دست نویسی و انگیزه نوشتن دانشآموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال نوشتن در منطقه 18 آموزش و پرورش شهر تهران. جستارهای زبانی، 13(1)، 167-197. Doi: 20.1001.1.23223081.1401.0.0.21.3]]
الهی، م.، جعفریدلالحسینزاده، م. (1403). راهکارهای رفع اختلال نوشتن در دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری ناحیه 3 مشهد. کنفرانس پژوهشهای مدیریت، تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش، 2(2)، 577-586. https://civilica.com/doc/2039794/
باقری، ا.، کردستانی، د.، و گودرزی، ک. (1402). مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی،آموزش مادران به روش بارکلی و دارودرمانی بر ادراک زمان در دانش آموزان دارای اختلال بیش فعالی نقص توجه 9 تا 12 سال. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 12(4)، 22-35. [DOI.org/10.22098/jsp.2024.12817.5555]
پورمحمدرضا تجریشی، م.، یوسفی، م.، همتی، س.، بخشی، ع. (1398). شیوع شناسی اختلال یادگیری غیرکلامی در دانشآموزان پسر شهر کرج. روان شناسی بالینی، 11(4)، 77-87. DOI:10.22075/JCP.2020.17486.1651]]
عبدلی سخویدی، ز. (1400). مقایسه اثربخشی دو روش کپارت و سینا در بهبود اختلال دیکتهنویسی دانشآموزان دارای اختلال نوشتن پایه دوم ابتدایی شهر یزد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد، پردیس علوم انسانی و اجتماعی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/e5d2c29692958ea95086a52fc0dbaf5b
غفوری، ر. (1397). بررسی تاثیر تمرینات حرکتی دست بر تغییرات عملکردی کورتکس پری فرونتال (عملکرد اجرایی و حافظه)، سطح BDNF و مهارت دست نویسی در داش آموزان پایه سوم تا پنجم ابتدایی دارای اختلال دست نویسی. رساله دکتری تخصصی، دانشگاه رازی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/176c3d36a9c0855d14d2d0abe45b9bbe
فلاحچای، س. (1374). بررسی اختلال خواندن و اختلال نوشتن در بین دانشآموزان ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه تربیت مدرس. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/a8d82ecdfa55fe6b2e35c85f557e357d
مقدسی، م.، شیبانی، ح. (1402). اثر توانبخشی گروهی به شیوه یکپارچگی حسی بر دستخط و دیکته نویسی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری. دومین کنگره ملی مشاوره توانبخشی ایران. ] doi:10.22034/jmhs.2024.451519.1023]
موسوی، ز. (1398). مقایسه اثربخشی روش آموزش چند حسی فرنالد و دیویس بر خطاهای املایی دانشآموزان مبتلا به اختلال نوشتن دوره دوم ابتدایی شهر گلبهار. پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی کاویان، گروه روانشناسی تربیتی. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/d213d8c51ff7b4dadb1122cb96c93556
مومنی، م (1402). بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر محتوی کتابهای پایه دوم مقطع ابتدایی بر بهبود آسیبهای دیکته دانشآموزان. دومین کنگره ملی مشاوره توانبخشی ایران. https://civilica.com/doc/2050740
نیکبخت ، ن.، کیخسروانی، م.، دیره، ع و پوالدی ریشهری، ع. (1403). مقایسه اثربخشی برنامه توانبخشیشناختی مبتنی برحافظه آیندهنگر و برنامه تنظیم هیجان برکاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی. فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 13(1)، 112-123. https://jsp.uma.ac.ir/article_2941.html?lang=en
نظرزاده، ا. (1401). تأثیر تمرینات ریتمیک بادی پرکاشن بر توجه و مهارت نوشتن دختران مبتلا به اختلال نوشتن هشت تا نه سال. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم ورزشی. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/f4b84f9a19bc26dbf878cb3679b72df3
References Abdoli Sakhveidi, Z. (2021). Comparing the effectiveness of the two methods of Kpart and Sina in improving dictation disorder of students with writing disorders in the second grade of elementary school in Yazd. Master's thesis, Yazd University, Humanities and Social Sciences Campus, Faculty of Psychology and Educational Sciences. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/e5d2c29692958ea95086a52fc0dbaf5b Akiba, D., & Fraboni, M. C. (2023). AI-supported academic advising: Exploring ChatGPT’s current state and future potential toward student empowerment. Education Sciences, 13(9), 885. https://doi.org/10.3390/educsci13090885 Alston, J., & Taylor dec'd, J. (2024). Handwriting: Theory, research and practice. Taylor & Francis. American Psychiatric Association, DSM-5 Task Force. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5™ (5th ed.). American Psychiatric Publishing, Inc. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596 Arsham S, Ghadiri F, Babak M. (2017). Comparison of the Effectiveness of Two Intervention Methods of Neurofeedback Training (NFT) and the Movement Program on the Handwriting Performance of 9-11 Years Old Children with Dysgraphia. J Arak Uni Med Sci; 20 (9), 1-11. URL: http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-5075-fa.html Azizi A, Mirdrikund F, Sephoundi M. (2019). Comparison of the effect of cognitive rehabilitation, neurofeedback and cognitive-behavioral game therapy on working memory in elementary students with specific learning disorders. Knowledge and research in applied psychology, 21(1 (serial 79)), 31-41. [DOI: 10.30486/JSRP.2019.578548.1541] baranji jalali V, ghaffari A, Bayrami M, Taklavi S. (2021). The effectiveness of cognitive rehabilitation therapy on reading and writing skills among students with learning disorders. Journal of Applied Family Therapy, 2(1), 277-291. [DOI: 10.22034/AFTJ.2022.267202.1051] Ben-Naim S, Laslo-Roth R, Einav M, Biran H, Margalit M. (2017). Academic self-efficacy, sense of coherence, hope and tiredness among college students with learning disabilities. European Jou. 32(1), 18–34. https://doi.org/10.1080/08856257.2016.1254973 Bagheri, A., Kordestani, D. & Goodarzi, K. (2024). The effectiveness of cognitive rehabilitation, training of mothers using the Barclay method and drug therapy on time perception in students with attention deficit hyperactivity disorder aged 9 to 12 years (Persian). Journal of School Psychology and Institutions, 12(4):22-35. https://jsp.uma.ac.ir/article_2756.html?lang=en Capodieci A, Graziani D, Scali V, Giaccherini S, Luccherino L, Pecini, C. (2023). Telerehabilitation pathways in specific learning disorders: improving reading and writing. Brain Sciences, 13(3), 479. [DOI: 10.3390/brainsci13030479] Chung PJ, Patel DR, Nizami I. (2020). Disorder of written expression and dysgraphia: definition, diagnosis, and management. Transl Pediatr. 9(Suppl 1):S46-S54. [DOI: 10.21037/tp.2019.11.01] Coradinho, H., Melo, F., Almeida, G., Veiga, G., Marmeleira, J., Teulings, H. L., & Matias, A. R. (2023). Relationship between product and process characteristics of handwriting skills of children in the second grade of elementary school. Children, 10(3), 445. [DOI: 10.3390/children10030445]. Demirci, O., Yilmaz, G. G., & Köse, B. (2025). Artificial intelligence-supported occupational therapy program on handwriting skills in children at risk for developmental coordination disorder: Randomized controlled trial. Research in Developmental Disabilities, 161, 105009. [DOI: 10.1016/j.ridd.2025.105009] Dereili, R., Estaki, M., & Beheshte, N. (2024). Effect of Cognitive Rehabilitation Training on Information Processing Speed, Response Inhibition, Attention, and Perceptual Reasoning in Students With Dyscalculia. Iranian Rehabilitation Journal, 22(3), 509-518. [DOI:10.32598/irj.22.3.2102.1] Elahi, M.; Jafari-Dalal-Hosseinzadeh, M. (1403). Strategies for solving writing disorders in students with learning difficulties in Mashhad District 3. Conference on Management, Education and Training Research in Education, 2(2), 577-586. https://civilica.com/doc/2039794/ El-Daghi, A. (2022). The effect of manual practice on handwriting skills and writing motivation of elementary school students with writing disorders in the 18th district of Tehran. Linguistic Research, 13(1), 167-197. [Doi: 20.1001.1.23223081.1401.0.0.21.3] Falahachay, R. (1995). Investigating reading disorder and writing disorder among elementary school students. Master's thesis, General Psychology, Tarbiat Modares University. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/a8d82ecdfa55fe6b2e35c85f557e357d Farghaly W, Ahmed M, El-Tallawy H, Elmestikawy T, Badry R, Farghaly M, Omar, M. (2019). Construction of an Arabic computerized battery for cognitive rehabilitation of children with specific learning disabilities. Journal of Neuropsychiatric Disease and Treatment, 14, 2123–2131. [DOI: 10.2147/NDT.S155987] Ghafouri, R. (2018). Investigating the effect of hand motor exercises on functional changes in the prefrontal cortex (executive function and memory), BDNF levels and handwriting skills in third to fifth grade elementary school students with handwriting disorders. PhD thesis, Razi University, Faculty of Physical Education and Sport Sciences. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/176c3d36a9c0855d14d2d0abe45b9bbe Ghasemi A, Pashaei A. (2022). Investigating the positive effects of counseling on the learning progress of students with reading and writing disorders in elementary school, the 6th International Conference on Global Studies in Educational Sciences, Psychology and Counseling, Tehran. https://civilica.com/doc/1630466/ Ghiasi N, Sedrposhan N, Abedi A, Soltani A. (2022). Effectiveness of Intervention Based on Counseling Needs on the Psychological Well-Being of Students with Dyslexia: A Quasi-Experimental Study. JRUMS; 21 (3), 281-292. [DOI: 10.52547/jrums.21.3.281] Holland A. L, Nelson R. L. (2018). Counseling in communication disorders: A wellness perspective. Plural Publishing. ISBN13: 978-1-63550-045-5 Jafari F, Arjmandnia AA, Rostami R. (2021). The effect of neuropsychological rehabilitation program on working memory and response inhibition of students with dysgraphia. Journal of Psychological Science. 20(98), 233-246. [DOI: 20.1001.1.17357462.1400.20.98.3.2] Lee, S. C. (2022). Visual perceptual skills as predictors of handwriting skills of children grades 1-3. Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention, 15(3), 265-273. [DOI:10.1080/19411243.2021.1959484] Levy, I. P., & Lemberger-Truelove, M. E. (2021). Educator–counselor: A nondual identity for school counselors. Professional School Counseling, 24(1_part_3), 2156759X211007630. https://doi.org/10.1177/2156759X211007630 Moghdasi, M.; Sheibani, H. (2023). The effect of group rehabilitation using sensory integration on handwriting and dictation of students with learning disabilities. The Second National Congress of Rehabilitation Counseling in Iran. [doi:10.22034/jmhs.2024.451519.1023] Marinelli CV, Nardacchione G, Trotta E, Di Fuccio R, Palladino P, Traetta L, Limone P. (2023). The effectiveness of serious games for enhancing literacy skills in children with learning disabilities or difficulties: a systematic review. Applied Sciences, 13(7), 4512. [DOI:10.3390/app13074512] Momeni, M. (2019). Investigating the effectiveness of cognitive rehabilitation based on the content of second grade elementary school books on improving students' dictation impairments. The Second National Congress of Rehabilitation Counseling in Iran. https://civilica.com/doc/2050740 Mousavi, Z. (2019). Comparing the effectiveness of Fernald and Davis' multisensory training method on spelling errors of students with writing disorders in the second grade of elementary school in Golbahar. Master's thesis, Kavian Institute of Higher Education, Department of Educational Psychology. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/d213d8c51ff7b4dadb1122cb96c93556 Nazarzadeh, A. (2022). The effect of rhythmic wind percussion exercises on attention and writing skills of eight- to nine-year-old girls with writing disorders. Master's thesis, Ferdowsi University of Mashhad, Faculty of Sport Sciences. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/f4b84f9a19bc26dbf878cb3679b72df3 Nikbakht, N., Keykhosrovani, M., Deyreh, E. & Pooladi Rishehri, A. (2024). Comparison of the effectiveness of cognitive rehabilitation program based on prospective memory and emotion regulation program on behavioral problems of students with attention deficit hyperactivity disorder (Persian). Journal of School Psychology and Institutions, 13 (1):112-123. https://jsp.uma.ac.ir/article_2941.html?lang=en Pourmohamadrezatajrishi, M., Yousefi, M., Hemmati, S., Bakhshi, E. (2019). Prevalence of Non-Verbal Learning Disorder in Male Students in Karaj City. Clinical Psychology, 11(4), 77-87. [DOI:10.22075/JCP.2020.17486.1651] Rezaei S. (2018). The effectiveness of visual and auditory memory cognitive training in improving cognitive flexibility and reducing impulsivity in children with attention deficit hyperactivity disorder. Master's thesis, Shahid Rajaee Tarbiat University, Faculty of Humanities. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/db6d9451ec568ae5f04ddc4977eb3fe9 Sadok K. (2020). Psychiatry Compendium 1 (Behavioral Sciences of Clinical Psychiatry). Translator: Farzin Rezaei, Arjmand Publishing House, 10th edition. ISBN: 9786002004437 Salceda J C, Ripoll, GAA, Anny Patricia C-E. (2014). "The simple view of reading in elementary school: A systematic review." Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología 34.1: 17-31. [DOI: 10.1016/j.rlfa.2013.04.006] Sarvarian Z, Roshan Chesli R, Naeinian M R, Farahani H, Yaghoubnezhad S. (2023). The effectiveness of cognitive rehabilitation on working and visual memory of students with dysgraphia. Advances in Cognitive Sciences; 25 (1), 161-177. [DOI: 10.30514/icss.25.1.161] Tal-Saban M., Weintraub N. (2019). Motor functions of higher education students with dysgraphia. Research in Developmental Disabilities. 94:103479. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2019.103479 Tseng M.H, Cermak S.A. (2019). The influence of ergonomic factors and perceptual-motor abilities on handwriting performance. Am J Occup Ther. 47(10), 919-26. [DOI: 10.5014/ajot.47.10.919] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 481 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 72 |
||