
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,753 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,904,119 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,096,098 |
بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر ذهنآگاهی بر افزایش هوش هیجانی و بهبود مهارتهای مدیریت کلاس در معلمان ابتدایی استان اردبیل | ||
رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 4، اسفند 1403، صفحه 22-34 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/pbeo.2025.16793.1055 | ||
نویسنده | ||
سودابه رفیق ایرانی* | ||
مامور آموزشی، گروه آموزشی ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر ذهنآگاهی بر افزایش هوش هیجانی و بهبود مهارتهای مدیریت کلاس در معلمان ابتدایی استان اردبیل انجام شد. روش: روش پژوهش، نیمهآزمایی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه گواه می باشد. 60 معلم ابتدایی بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و گواه (30 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای گردآوری داده شامل پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن، پرسشنامه مهارتهای مدیریت کلاس و چکلیست مشاهده کلاس درس بوده است. گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش ذهنآگاهی شرکت کردند که شامل تمرینات تنفس آگاهانه، شناسایی احساسات، تنظیم هیجان، همدلی و کاربرد ذهنآگاهی در کلاس درس بوده و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری t مستقل و زوجی تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد برنامه آموزشی ذهنآگاهی تأثیر معناداری بر افزایش هوش هیجانی (001/0P < ) و مهارتهای مدیریت کلاس (001/0P < ) معلمان داشته است. همچنین، مشاهدات کلاسی بهبود قابل توجهی در مدیریت احساسات، تشخیص احساسات دانشآموزان، کنترل توجه، مدیریت رفتار و استفاده از زمان را نشان داد (005/0P < ). نتیجهگیری: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که آموزش ذهنآگاهی میتواند به عنوان یک مداخله مؤثر در توسعه حرفهای معلمان و بهبود محیط یادگیری مورد استفاده قرار گیرد. این یافتهها با شواهد مقالات داخلی و خارجی از تأثیر ذهنآگاهی بر سلامت روان و عملکرد حرفهای معلمان همسو است و اهمیت ادغام این برنامهها در دورههای ضمن خدمت را برجسته میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنآگاهی؛ هوش هیجانی؛ مهارتهای مدیریت کلاس؛ معلمان ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 84 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 23 |