
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,753 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,904,117 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,096,094 |
تاثیر توانمندسازی روانشناختی بر خودنظمدهی تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.17746.6200 | ||
نویسندگان | ||
علی شیخ الاسلامی* 1؛ نسترن سیداسماعیلی قمی2؛ علی سلمانی3؛ آیسان شارعی4 | ||
1استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایران | ||
3دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
4دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر توانمندسازی روانشناختی بر خودنظمدهی تحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین انجام گرفت. روشها: روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر با پیشرفت تحصیلی پایین دورهی متوسطهی دوّم در سال تحصیلی 1404-1403 شهر اردبیل بودند که از این میان آنها تعداد 30 دانشآموز دختر با پیشرفت تحصیلی پایین بر حسب ملاکهای ورود به پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. پس از انجام پیشآزمون بهوسیلهی پرسشنامهی خودتنظیمی تحصیلی بوفارد (1995)، گروه آزمایشی 8 جلسه (هر هفته 2 جلسه) 60 دقیقهای برنامهی توانمندسازی روانشناختی توماس و ولتهوس (1990) را دریافت کردند و گروه کنترل به روال عادی خود ادامه دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری در نرمافزار SPSS.26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین میانگین خودنظمدهی تحصیلی (001/0>P، 18/33F=، 551/0ηp2=) دانشآموزان گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. بدینصورت که بعد از اجرای برنامهی توانمندسازی روانشناختی میانگین نمرات دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی پایین در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافته است. نتیجهگیری: با توانمندسازی روانشناختی در دانشآموزان میتوان میزان خودنظمدهی تحصیلی را در آنان افزایش داد. دانشآموزان به کمک راهبردهای توانمندسازی روانشناختی میتوانند شکستهای متعدد خود را دوباره مورد بررسی و بازبینی قرار دهند و در نهایت پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان ارتقاء مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی روانشناختی؛ خودنظمدهی تحصیلی؛ پیشرفت تحصیلی پایین | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 120 |