
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 415 |
تعداد مقالات | 3,656 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,773,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,952,964 |
بررسی ارتباط باورهایفراشناخت و ابعاد شخصیت با عملکردتحصیلی دانشآموزان به میانجیگری سبکهاییادگیری | ||
رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی | ||
دوره 2، شماره 3، مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/pbeo.2025.16713.1054 | ||
نویسندگان | ||
سید امید ستوده ناورودی* 1؛ متینا باقری2 | ||
1سازمان آموزش و پرورش | ||
2سازمان آموزش و پرورش گیلان | ||
چکیده | ||
چکیده زمینه و هدف: عملکرد تحصیلی دانشآموزان به عنوان شاخصی از موفقیت آتی در تحصیل، اجتماع و زندگی فردی، همواره مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری سبکهای یادگیری در ارتباط بین باورهای فراشناختی و ابعاد شخصیتی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان صورت گرفته است. روش: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر آستانهاشرفیه در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 1211 نفر بود که 292 نفر بر اساس روش نمونه گیری چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای باورهای فراشناخت ولز(1997)، ابعاد شخصیت کاستا و مککری(1992)، عملکرد تحصیلی فام و تیلور(1999) و سبکهای یادگیری تاولر و دیپ-بوی(2003) استفاده شد. تحلیل دادهها به روش آماری مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS-22 و AMOS18 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد باورهای فراشناخت و ابعاد شخصیت تأثیر غیرمستقیم و به واسطهی سبکهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی دارد. علاوه بر این باورهای فراشناخت، ابعاد شخصیت و سبکهای یادگیری هر کدام بهطور جداگانه رابطه مثبت و معنیداری با عملکرد تحصیلی دارند(05/0 P<). نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد باورهای فراشناختی و ابعاد شخصیتی قویتر، منجر به برنامهریزی دقیقتر، تشخیص اهداف ویژه، آگاهی از فعالیتهای یادگیری و شناخت نقاط قوت و ضعف در یادگیرندگان میشود. برای بهبود عملکرد تحصیلی و پیشگیری از افت، توجه به عوامل فراشناختی، ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری دانشآموزان ضروری است. واژههای کلیدی: باورهای فراشناخت؛ ابعاد شخصیت؛ سبکهای یادگیری؛ عملکرد تحصیلی. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای فراشناخت؛ ابعاد شخصیت؛ سبکهای یادگیری؛ عملکرد تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 |