
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 414 |
تعداد مقالات | 3,654 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,771,782 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,951,112 |
مقایسه کمال گرایی، آگاهی فراشناختی شنیداری و تنظیم هیجان در زبان آموزان با و بدون اضطراب یادگیری | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 2، تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.15737.5935 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل سلیمانی* 1؛ زید شاکر2؛ ابوالقاسم یعقوبی3 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه ارومیه، گروه روانشناسی، ارومیه، ایران | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: اضطراب یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر یادگیری و کسب موفقیت در زبان دوم است. هدف این مطالعه مقایسه کمال گرایی، آگاهی فراشناختی شنیداری و تنظیم هیجان در زبان آموزان با و بدون اضطراب یادگیری بود. مواد و روشها: روش تحقیق مطالعه علی- مقایسه ایی از نوع مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زبان آموزان مراکز آموزش زبان انگلیسی شهر بابل در سال 1403 بودند که نمونه ای به حجم 200 نفر از طریق روش نمونهگیری در دسترس از بین جامعه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه اضطراب یادگیری زبان هارویتز و همکاران(1986)، آگاهی فراشناختی شنیداری واندرگریفت و همکاران(2006)، کمال گرایی تحصیلی رسولی و بهرامی(1395) و خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدن(2010) استفاده شده است. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد بین زبان آموزان با و بدون اضطراب یادگیری در کمال گرایی تحصیلی، آگاهی فراشناختی و تنظیم هیجان تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که میانگین گروه با اضطراب یادگیری زبان در کمال گرایی تحصیلی به طور معناداری بالاتر از گروه بدون اضطراب یادگیری زبان بوده و در مقابل میانگین آگاهی فراشناختی و تنظیم هیجان به طور معناداری کمتر می باشد. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که بین کمال گرایی، آگاهی فراشناختی و تنظیم هیجان زبان آموزان با و بدون اضطراب یادگیری تفاوت وجود داشته و به مسئولین مربوطه پیشنهاد می گردد جهت ارتقا کمی و کیفی سطح زبان آموزان، در کنار سایر اقدامات، بر روی این متغیرها اقدامات آموزشی و مداخله ایی روانشناختی صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب یادگیری زبان؛ فراشناخت؛ کمال گرایی؛ تنظیم هیجان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 134 |