تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,260 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,843 |
مقایسهی اشتیاق به مدرسه و فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان مدارس نوساخت و قدیم ساخت | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 4، اسفند 1394، صفحه 60-75 اصل مقاله (243.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حجت اله رشید کلویر* | ||
استادیار گروه معماری، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اشتیاق به مدرسه و فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان مدارس نوساخت و قدیم ساخت میباشد. این پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسه ای بوده و جامعه آماری آن، شامل کلیه دانشآموزان سوم راهنمایی مدارس(نو و قدیم ساخت) شهر اردبیل در سال تحصیلی 1393 میباشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 60 نفر از دانشآموزان این مدارس بوده که با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها ازمقیاس فرسودگی تحصیلی و اشتیاق به مدرسه استفاده شده است. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانشآموزان مدارس نو و قدیم ساخت در اشتیاق به مدرسه و فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). این نتایج نشان میدهد که توجه به نوع ساخت مدارس و ویژگیهای فیزیکی مدارس در میزان علاقهمندی، شادابی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدارس نو و قدیم ساخت؛ فرسودگی تحصیلی؛ اشتیاق به مدرسه | ||
مراجع | ||
افروز، غلامعلی(1378) رابطهها: خانوادهها و مدرسهها، ماهنامهی پیوند انجمن اولیا و مربیان، 240، 26-22. بشرپور، سجاد؛ عیسی زادگان، علی؛ زاهد، عادل و احمدیان؛ لیلا (1392).مقایسه خودپندارهی تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 5 (2)، 64-47. دهقانیزاده، محمد حسین و حسینچاری، مسعود (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطهای خودکارآمدی. مجلهی مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 48-21 رستماوغلی، زهرا و خشنودنیای چماچایی، بهنام (1392). مقایسهی وجدان تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 2(3)، 37-18. زلالی، بهروز و قربانی، فاطمه(1393). مقایسهی انگیزش تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان با و بدون نارساخوانی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(4)، 58-44. ظهیری زاده، محمد (1382). بررسی آسیبهای ناشی از عوامل آموزشگاهی در فرایند یادهی یادگیری پایان نامه،« دانشآموزان پیش دانشگاهی شهر شیراز کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان. Afruz, GH.(1999). Relation, families, schools. Connection journal parents andteachers community, 240,22.(Persian).
Ahola, K & Hakanen, J, (2007). Job strain, burnout and depressive symptoms: A prospective study among dentists, Journal of Affective Disorders.
Archambault, I., Janosz, M., Fallu, J. S., & Pagani L. S. (2009). Students’ engagement and its relationship with early high school dropout. Journal of Adolescence, 32, 651-670.
Arthur Beecher, B., dakett, S., Farmer, S., Richard, E.(1993). Programming and planning in early childhood setting. Harcourt brace Sydney.
Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprar, G. V. & Pastorelli, C. (1996).Multifaceted impact of self-efficacy beliefs on academic functioning. Child Development, 67, 1206–1222.
Bashirpur, S. Isazadegan, A, Zahed , A, Ahmadiyan, L.(2013). Comparison of academic self-concept and school engagement among students with disabilities. Journal of Teaching and Learning Studies.5(2),47-64. (Persian).
Caraway, K., Tucker, C. M., Reinke, W. M., & Hall, C.(2003). Self-efficacy, goal orientation, and fear of failure as predictors of school engagement in high school students. Psychology in the Schools, 40, 417–427.
Clark, H. K., Nancy.L. Murdock, N, L., Koett ing, K. (2008). Predicting burnout and careerchoice satisfaction in counselingpsychology graduate students. The Counseling P sychologist , 37, 580606.
Dehghanizade, M.,Hosseinchari, M.(2012). Academic vitality and perception of family communication patterns, the mediating role of self-efficacy. Journal of Teaching and Learning Studies.4(2),21-48. (Persian).
Finn, J. D., & Rock, D. A. (1997). Academic success among students at risk for school failure. The Journal of Applied Psychology, 82, 221–234.
Finn, J. D. (1989). Withdrawing from school. Review of Educational Research, 59(2), 117-142.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109.
Freude nberger, H. J. (1974). Staff burnout. Journal of Social Issues, 30, 159– 165.
Hirshi, T. (1969). Causes of delinquency. Berkley, CA: University of California Press.
Koeske, G.F & Koeske, R. D, (1991). Student Burnout as a mediator of the stress- outcome relationship, Research in Higher Education, 32 (4), 415-431.
Maslach, C. & Jackson, S. E. (1981). The measurement experienced burnout. Journal of Occupation al Behavior, 2, 99 113
Miller, R. B., Greene, B. A., Montalvo, G. P., Ravindran, B., & Nichols, J. D. (1996). Engagement in academic work: The role of learning goals, future consequences, pleasing others, and perceived ability. Contemporary Educational Psychology, 21, 388– 422.
OECD. (2009). Doing better for children. OECD
Papanastasiou, C.;& Papanastasiou, E. C.(2004). Major influences on attitudes toward science. Educational Research and Evaluation, 10(3),239-257.
Rostamogli, Z. & Khoshnoodnia Chomachaei, B (2014). Comparing academic conscience and academic burnout in students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 2(3), 18-37.(Persian).
Rumberger, R. W., & Larson, K. A. (1998). Student mobility and the increased risk of high school dropout. American Journal of Education,107, 1-35.
Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Pietikäinen, M., & Jokela, J. (2008). Does school matter? The role of school context for school burnout. European Psychologist, 13, PP 1–13
Saunders,J,Davis,L,Williams, T & Williams,J.H, (2004).Gender differences in self-perceptioms and academic outcomes, Journal of Youth and Adolescence ,33, 81-90.
Shanahan, M. J. (2000). Pathways to adulthood in changing societies:variability and mechanisms in life course perspective. Annual Review of Sociology, 26, 667–692
Vredenbur gh, L. D., Carlozzi, A. F. & Stein, L. B. (1999). Burnout in counseling psychologists: Type of practicesetting and ertinentdemo graphics. Counselling Psychology Quarterly, 2, 293 302
Wang, M. T. & Holcombe, R. (2010). Adolescents' perceptions of classroom environment, school engagement, and academic achievement.American Educational Research Journal, 47, 633–662.
Wattsa, J., Robertsona, N. (2011). urnout in university teachingstaff: Asystematic literature review. Educational Research, 53, 1, 33– 50
Wehlage, G. G., Rutter, R. A., Smith, G. A., Lesko, N., & Fernandez, R. R. (1989). Reducing the risk: Schools as communities of support. London:The Palmer Press.
Wigfield, A., Eccles, J., Schiefele, U., Roesner, R., & Davis-Kean, P. (2006). Development of achievement motivation. In W. Damon, & N. Eisenberg (Eds.), Handbook of child psychology (6th ed).. Social, emotional, and personality development, Vol. 3 (933–1002). New York: John Wiley.
Zahirizadeh, M.(2003). Evaluate the damage caused by a school in the teaching-learning process thesis.Pre – university students of Shiraz.Isfahan University. (Persian).
Zolali, B., Gorbani, F.(2014). Comparison of academic motivation and school engagement among students with and without dyslexia. Journal of Learning Disabilities. 3(4),44-58. (Persian).
Zyngier, D. (2008). Conceptualizing student engagement: Doing education not doing time. Teaching and Teacher Education, 24, 1765–1776. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,889 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,560 |