تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 365 |
تعداد مقالات | 3,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,748,229 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,242,266 |
مقایسه ی تأثیر دو روش آموزش به شیوه ی بازی و سنتی بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 4، اسفند 1392، صفحه 62-80 اصل مقاله (289.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_2_92_12_18_4 | ||
نویسنده | ||
فریبرز درتاج* | ||
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش مقایسه ی میزان تأثیر دو روش آموزش به شیو هی بازی و سنتی برانگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان پسر سال سوم ابتدایی شهر تهران بوده است، روش تحقیق، نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه استفاده گردید، حجم نمونه متشکل از 60 نفر دانش آموز پسر سال سوم ابتدایی است که 30 نفرآن هاگروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه بوده است و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابتدا محقق از میان مدارس ابتدایی منطقه 7 یک مدرسه، سپس از میان چهارکلاسِ سوم این مدرسه دو کلاس را انتخاب کرد، بعد از آن یک کلاس را به گروه آزمایش و کلاس دیگر را به گروه گواه واگذار کرد. ابزارهای سنجش در این پژوهش شامل پرسش نامه ی انگیزه ریاضی، آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته و آزمون هوش ریون بوده است. برای تجزیه وتحلیل داد هها از روش های آمار توصیفی و در بخش استنباطی از تجزیه و تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داد هها نشان داد که بین میانگین های انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آموزش دیده با روش بازی و دان شآموزان آموزش دیده با روش سنتی، از نظر آماری تفاوت معنا دار وجود دارد؛ بدین صورت که میزان انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که به روش تدریس بازی آموزش دیده بودند نسبت به دانش آموزانی که به روش تدریس سنتی آموزش دیده بودند، بیشتر بود. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که آموزش به شیو هی بازی نقش پررنگ و با اهمیتی در افزایش انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس مبتنی بر بازی؛ روش تدریس سنتی؛ انگیزه ریاضی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
ÇÍãÏæäÏ¡ ãÍãÏ Úáí ( 1386 ). ÑæÇ äÔäÇÓí ÈÇÒ . í ÊåÑÇä¡ ÏÇäÔÇå íÇã äæÑ¡ Ç äÌã. ÇÎæÇÓÊ¡ ÂÓíåº ÈåÑÇãí¡ åÇÏíº æÑãÍãÏÑÖÇí ÊÌÑíÔí¡ ãÚÕæãå æ ÈíáÑíÇä¡ ÇßÈÑ ( 1388 ). ÊÃËíÑ ÈÇÒí åÇ í ÂãæÒÔí ÈÑ ãíÒÇä íÇÏíÑí ÈÑÎí ÇÒ ãÝÇåíã ÑíÇÖí ÏÑ ÏÇä ÔÂãæÒÇä ÓÑ ßã ÊæÇä Ðåäí .8-18 ¡(( 3 (íÇí 39 ) ( ÂãæÒÔ ÐíÑ. ÝÕáäÇãå ÊæÇäÈÎÔí¡ ( 10 ÇÓãÇÚíáí¡ ÚÈÏÇáå¡ ÑäÌÑ¡ ÈÇíÑÇãÚáí ( 1387 ). ÊÃËíÑ ÈÇÒí ÓÊÇÑå ÈÑ ÓÑÚÊ íÇÏíÑí ÌãÚ¡ ãäåÇ æ ÖÑÈ ÏÑ . 45-54 ¡( Çíå åÇ í Çæá¡ Ïæã æÓæã ÏÈÓÊÇä. ÝÕáäÇãå ÇäÏíÔå æ ÑÝÊÇÑ( ÏÇäÔÇå ÂÒÇÏ ÑæÏåä)¡ ( 8 ÂÞÇÒÇÏå¡ ãÍÑã æ æÇÍÏíÇä¡ ãÍãÏ ( 1385 ). ÑÇåäãÇí Ñæ Ôå Çí äæíä ÊÏÑí . Ó ÊåÑÇä: äÔÑ Âíäå. ÇãÇãí¡ ßÈÑí ( 1386 ). ãÞÇíÓå ÂãæÒÔ Èå ÑæÔ ÊÌÑÈå æ Úãá ÈÇ Ñæ Ôå Çí ÒÈÇäí æ ÊÃËíÑ åÑíß ÈÑ íÔÑÝÊ ÊÍÕíáí ÑíÇÖí ÏÇä ÔÂãæÒÇä ÓÑ Çíå Ïæã ÇÈÊÏÇíí ÔåÑÓÊÇä ÒÑíä Ôå . Ñ ÇíÇä äÇãå í ßÇÑÔäÇÓí ÇÑÔÏ¡ ÏÇäÔÇå ÚáÇãå ØÈÇØÈÇíí ÊåÑÇä. ÈÇÒÑÓÇä ÓáØäÊí ÇäáÓÊÇä ( 1375 ). ÂãæÒÔ æ ÑæÑÔ íÔ ÏÈÓÊÇäí. ÊÑÌãå ÞÇÓã ÞÇÖí. ÇäÊÔÇÑÇÊ ÌåÇÏ ÏÇäÔÇåí ÏÇäÔÇå ÊåÑÇä. Journal of school psychology, winter 2014 ãÌáå í ÑæÇä ÔäÇÓí ãÏÑÓå¡ ÒãÓÊÇä 1392 Vol.2, No.4/62-80 62-80/ ÏæÑå í 2¡ ÔãÇÑå í 4 79 ÈåÔÊí¡ ÇÍãÏ ( 1366 ). ÇÓáÇã æ ÈÇÒí ßæÏßÇä. ÊåÑÇä: ÇäÊÔÇÑÇÊ ÇÏÇÑå ßá ÊÑÈíÊ ÈÏäí æÒÇÑÊ ÂãæÒÔ æ ÑæÑÔ. ÈåæÑ¡ ÕÝæÑå ( 1390 ). ãÞÇíÓå ÑæÔ ÊÏÑíÓ ÇíÝÇí äÞÔ æ ÑæÔ ÊÏÑíÓ ãÊÏÇæá ÈÑ ÇäíÒå æ íÔÑÝÊ ÊÍÕíáí ßÊÇÈ ÏÑÓí åÏí åå Çí ÂÓãÇä ÏÇä ÔÂãæÒÇä ÏÎÊÑ Çí åí äÌã ÇÈÊÏÇíí ÔåÑÓÊÇä ÑÇÈ . Ñ ÇíÇä äÇãå í ßÇÑÔäÇÓí ÇÑÔÏ¡ ÏÇäÔÇå ÚáÇãå ØÈÇØÈÇíí. ãä ÂÑÇ¡ ÓíÏå ( 1382 ). ÑæÔ ÊÏÑíÓ ãÈÊäí ÈÑ ÓÇÎÊÑÇí . í ÇíÇä äÇãå í ßÇÔäÇÓí ÇÑÔÏ ÏÇäÔÇå ÔåíÏ ÈåÔÊí. ÔÚÈÇäí¡ ÍÓä ( 1382 ). ãåÇÑÊ åÇ í ÂãæÒÔí æ ÑæÑÔí (ÑæÔ åÇ æ Ýäæä ÊÏÑíÓ). ÊåÑÇä: ÇäÊÔÇÑÇÊ ÓãÊ. ÕÝæí¡ ÇãÇä Çááå ( 1379 ). ÂãæÒÔ ÑíÇÖí Èå ßæÏßÇä ÏÈÓÊÇäí ÈÇ ÑæÔ ßÔæÑåÇí íÔÑÝÊå. ÊåÑÇä: ÇäÊÔÇÑÇÊ ÑÔÏ. Úáã ÇáåÏÇíí¡ ÍÓä ( 1381 ). ÑÇåÈÑÏåÇí äæíä ÏÑ ÂãæÒÔ ÑíÇÖí. ÊåÑÇä: ÇäÊÔÇÑÇÊ Ôíæå. Þáí ÒÇÏå ßáÇä¡ ÝÑÖ Çááå ( 1377 ). ÊÑÈíÊ ÏÑ ãÍíØ ÎÇäæÇÏå. ÊåÑÇä: ÇäÊÔÇÑÇÊ ÇÑÓíÇä. ßÑÇãÊí¡ ãÍãÏÑÖÇ ( 1386 ). äÇåí äæ æ ãÊÝÇæÊ Èå ÑæíßÑÏåÇí íÇÏíÑí ãÔÇÑßÊí. ãÔåÏ: ÇäÊÔÇÑÇÊ ÂÆíä ÊÑÈíÊ. ßÑãí¡ ÇÈæÇáÝÖá ( 1377 ). ÇäÏÇÒå íÑí ÂÒãæä åÇ í åæÔ. ÊåÑÇä: ÇäÊÔÇÑÇÊ ÇÑÓÈÇÑÇä. .12-24 ¡( ßÑíãí¡ ÚÈÏÇáÚÙíã ( 1383 ). ÂãæÒÔ ãÇäÚ ÎáÇÞíÊ. ÝÕáäÇãå ãÏíÑíÊ ÏÑ ÂãæÒÔ æ ÑæÑÔ¡ ( 2 ÏÑ ÏæÑå TIMSS ßíÇãäÔ¡ ÚáíÑÖÇ ( 1377 ). ÓäÌÔ æ ÇäÏÇÒå íÑí ÏÑ ÑíÇÖí åãÑÇå ÈÇ ÓÆæÇáÇÊ ÑíÇÖí ÑÇåäãÇíí. æÒÇÑÊ ÂãæÒÔ æ ÑæÑÔ¡ ÊåÑÇä: æÒÇÑÊ ÂãæÒÔ æ ÑæÑÔ¡ ŽæåÔßÏå ÊÚáíã æ ÊÑÈíÊ. ÑíÇÖíÇÊ ÏæÑå TIMSS ßíÇãäÔ¡ ÚáíÑÖÇ¡ æ äæÑí¡ ÍãÇä ( 1380 ). íÇÝÊå åÇ í Óæãíä ãØÇáÚå Èíä Çáãááí ÇÈÊÏÇíí. ÊåÑÇä: ÇäÊÔÇÑÇÊ ŽæåÔßÏå ÊÚáíã æÊÑÈíÊ. ßíÇãäÔ¡ ÚáíÑÖÇ¡ æ æÑÇÕÛÑ¡ äÕíÈå ( 1385 ). äÞÔ ÎæÏäÏÇÑå ÑíÇÖí¡ ÇäíÒÔ íÇÏíÑí ÑíÇÖí¡ ÚãáßÑÏ ÞÈáí ÑíÇÖí æ ÌäÓíÊ ÏÑ íÔÑÝÊ ÑíÇÖí. ãÌá åí Úáæã ÊÑÈíÊí æ ÑæÇ äÔäÇÓí ÏÇäÔÇå ÔåíÏ ãÑÇä .77-94 ¡(2) ( ÇåæÇÒ¡ ( 13 ãÍãÏÇÓãÇÚíá¡ Çáåå ( 1383 ). ÈÇÒí ÏÑãÇäí: äÙÑíå åÇ ÑæÔ åÇ æ ßÇÑÈÑÏåÇí ÈÇáíäí. ÊåÑÇä: äÔÑ ÏÇäŽå. ãÞÇíÓå í ÊÃËíÑ Ïæ ÑæÔ ÂãæÒÔ Èå Ôíæ åí ÈÇÒí æ ÓäÊí ÈÑ ÇäíÒå æ íÔÑÝÊ ÊÍÕíáí ÑíÇÖí ÏÇäÔ ÂãæÒÇä 80 ãáß¡ ãÑí㺠ÍÓä ÒÇÏå¡ ÑãÖÇä æ ÊíÑÑí¡ ÚÈÏÇáÍßíã ( 1392 ). ÇËÑÈÎÔí ÈÇÒí ÏÑãÇäí Ñæåí Èå Ôíæå í ¡(3) ÔäÇÎÊí ÑÝÊÇÑí ÈÑ ßÇåÔ ãÔßáÇÊ ÑÝÊÇÑí ßæÏßÇä ãÈÊáÇÈå ÎæÇäÏä. äÇÊæÇä íåÇí íÇÏíÑí¡ 2 .140-153 ãæËÞí¡ åÇíÏå ( 1380 ). ÑæÇ äÔäÇÓí ÈÇÒ . í ßÑÌ: ÇäÊÔÇÑÇÊ ÏÇäÔÇå íÇã äæÑ æÇÍÏ ßÑÌ. Anderson K.S (1998). Let the games begin: the gaming approach as paradigm in nursing education. Ph.D. dissertation, North Carolina state University; PP: 29-31 Anderson- Mc Namee. (2010). The. importance. of. play. in arly. childhood. development. Family and Human Development (Human Development): MSU Extension Fengfeng, K. & Barbara, G. (2007). Game playing for math learning. Br J Educ Technol, 38 (2), 249-259. Lopes-Morteo, M., & Lopes, G. (2007). Computer support for Mathematics: A learning Environment Based on Recreation Learning Objects. Computer and Education, 48, 618 Sally, P (1998). Playing games and learning mathematics: The result of two intervention studies. International Journal of Early Years Education, 6 (1), 49-58. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,834 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12,392 |