
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 414 |
تعداد مقالات | 3,654 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,771,855 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,951,227 |
نقش صلاحیتهای حرفهای، خودکارآمدی تدریس و ادراک شایستگی در پیشبینی رضایت شغلی معلّمان دانشآموزان استثنائی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 2، تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.15286.5883 | ||
نویسندگان | ||
علی شیخ الاسلامی* 1؛ اسماء حیدری2؛ نسترن سیداسماعیلی قمی3؛ اسماعیل صدری دمیرچی4 | ||
1استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایران | ||
4استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش صلاحیتهای حرفهای، خودکارآمدی تدریس و ادراک شایستگی در پیشبینی رضایت شغلی معلّمان دانشآموزان استثنائی انجام گرفت. روش: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی معلّمان دانشآموزان استثنائی شهر اردبیل در سالتحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 210 نفر (97 معلّم زن و 113 معلّم مرد) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی صلاحیتهای حرفهای معلّمان، پرسشنامهی خودکارآمدی تدریس معلّمان، پرسشنامهی شایستگی حرفهای معلّمان و پرسشنامهی رضایت شغلی مینهسوتا استفاده شد. دادهها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین صلاحیتهای حرفهای، خودکارآمدی تدریس و ادراک شایستگی با رضایت شغلی معلّمان دانشآموزان استثنائی رابطهی مثبت معناداری وجود دارد. همجنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که 55 درصد از رضایت شغلی معلّمان دانشآموزان استثنائی توسط صلاحیتهای حرفهای، خودکارآمدی تدریس و ادراک شایستگی قابل تببین است (01/0p<). نتیجهگیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که صلاحیتهای حرفهای، خودکارآمدی تدریس و ادراک شایستگی در پیشبینی رضایت شغلی معلّمان دانشآموزان استثنائی نقش معناداری دارند که نیازمند توجه و برنامهریزی توسط مسئولین آموزش و پرورش استثنائی میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
صلاحیتهای حرفهای؛ خودکارآمدی تدریس؛ ادراک شایستگی؛ رضایت شغلی؛ معلّمان دانشآموزان استثنائی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 129 |