تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 352 |
تعداد مقالات | 3,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,475,719 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,053,961 |
مقایسهی حافظهی فعال دیداری و شنیداری کودکان مستعد دیسلکسیا با کودکان بهنجار: توسط برنامهی عصبی-شناختی طراحی شده | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 2، اسفند 1394، صفحه 43-53 اصل مقاله (240.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مونا دلاوریان* 1؛ غلامعلی افروز2؛ فرزاد توحیدخواه3؛ سیدکاظم رسول زاده طباطبایی4؛ علی اکبر ارجمندنیا5 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران | ||
2استاد ممتاز روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران | ||
3استاد دانشکده مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
4دانشیار روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
5دانشیار روانشناسی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
دیسلکسیا شناخته شدهترین اختلال یادگیری خاص با منشا عصبزیستشناختی است. این اختلال، مشکل در یادگیری خواندن به رغم هوش بهنجار و محیط آموزشی مناسب میباشد. هدف پژوهش حاضر مقایسهی حافظهی فعال دیداری و شنیداری کودکان مستعد دیسلکسیا با کودکان بهنجار توسط برنامه کامپیوتری عصبی-شناختی محققساخته، جهت ارتقای کیفیت مداخلهی آموزشی و توانبخشی، میباشد. نمونهگیری به روش تصادفی چند مرحلهای خوشهای از کودکان پیشدبستانی در استان تهران، تاپیش از آموزش رسمی خواندن صورت گرفت. دادههای حافظهی فعال تمامی کودکان به واسطهی برنامهی عصبی-شناختی مذکور، با روایی و اعتبار بالا، کسب و ذخیره شد. پس از دو سال (در اواخر دوم دبستان)، که تشخیص هر کودک مشخص شد، مقایسهی نمرههای حافظهی فعال مربوط به مقطع پیشدبستانی صورت گرفت. میانگین نمرهی دو گروه، در حافظهی فعال دیداری و شنیداری، توسط آزمون خی دو (X2) مورد بررسی قرار گرفت و تفاوت معنادار بود (05/0P<). | ||
کلیدواژهها | ||
حافظهی فعال دیداری؛ حافظهی فعال شنیداری؛ کودک مستعد اختلال؛ اختلال خواندن (دیسلکسیا)؛ برنامهی عصبی-شناختی رایانه محور | ||
مراجع | ||
شریفی، علی اکبر؛ زارع، حسین و حیدری، میترا (1392). مقایسه حافظهی فعال بین دانشآموزان نارساخوان و دانشآموزان عادی. ناتوانیهای یادگیری، (3) 2، 17-6. American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-٥), Washington, D.C: American Psychiatric Association.
Arnett, A. B., Pennington, B. F., Willcutt, E. G., DeFries, J. C., Olson, R. K. (2015). Sex differences in ADHD symptom severity. Journal Child Psychological Psychiatry, 56(6), 632-9.
Bayram, S., Camnalbur, M., Esgin, E. (2012). Analysis of dyslexic students reading disorder with eye movement tracking. Cypriot Journal of Educational Sciences, 7(2), 129-148.
Brandenburg, J., Klesczewski, J., Fischbach, A., Schuchardt, K., Büttner, G., & Hasselhorn, M. (2014). Working memory in children with learning disabilities in reading versus spelling: Searching for overlapping and specific cognitive factors. Journal of learning disabilities, 22(19), 64-95.
Carnine, L., & Carnine, D. (2004). The interaction of reading skills and science content knowledge when teaching struggling secondary students. Reading & Writing Quarterly, 20(2), 203-218.
Chiappedi, M., Zoppello, M., Rossi, R., Scarabello, EM., Piazza, F. (2007). Specific learning disabilities and psychopathological aspects: the importance of early diagnosis. Minerva Pediatrica, 59 (3), 281-287.
Christo, C., Davis, J. M., & Brock, S. E. (2009). Identifying, assessing, and treating dyslexia at school. Springer Science & Business Media.
Frieden, L. (2004). Improving Educational outcomes for students with disabilities. Washhington, DC: National Council on Disabilities.
Glazzard, J. (2010). The impact of dyslexia on pupils’ self-esteem. Support for learning, 25 (2), 63-69.
Hachmann, W. M., Bogaerts, L., Szmalec, A., Woumans, E., Duyck, W., Job, R. (2014). Short-term memory for order but not for item information is impaired in developmental dyslexia. Annals of dyslexia, 64(2), 121-136.
Van Dyke, J. A., Johns, C. L., Kukona, A. (2014). Low working memory capacity is only spuriously related to poor reading comprehension. Cognition, 131(3), 373-403.
Roid, G. H., & Barram, R. A. (2004). Essentials of Stanford-Binet intelligence scales (SB5) assessment (Vol. 39). John Wiley & Sons.
Roid, G. H., Tipish, A., Pamplin, Z. & Master, F. J. (2011). A review of Stanford-Binet intelligence scales, for use with learning disabilities children. J Soc Psychol, 36(29), 6-302.
Sadock, B. J. & Sadock, V. A. (2007). Kaplan & Sadock's Synopsis of Psychiatry:BehavioralSciences/Clinical Psychiatry. 10th Edition, Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. Sharifi, A.A., Zare, H. & Heidari, M. (2013). The comparison between working memory of the students with and without dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 2 (3), 6-17.
Underwood, E. (2013). Family Brain Connections in Dyslexia, Science, DOI: 10.1126.
Zeiger, V. M. (2008). Screening for autism spectrum disorders: pediatric practices eight years after publication of practice guidelines. ProQuest. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,576 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,879 |