تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,072 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,511 |
نقش مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی و خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 2، تیر 1391، صفحه 6-20 اصل مقاله (203.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_1_2_91_1_15_1 | ||
نویسندگان | ||
عباس ابوالقاسمی* 1؛ لیلا جوانمیری2 | ||
1دانشیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه، تعیین نقش مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی و خودکارآمدی در پیش بینی پیشرفت تح صیلی دانش آموزان عادی و تیزهوش است. نمونه ی این پژوهش ، شامل 240 دانش آموز دختر بود که از میان دانش آموزان پایه های دوم و سوم دبیرستان های عادی و تیزهوش شهر اردبیل به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند . برای جمع آوری داده ها از مقیاس تحریف واقعیت، پرسشنامه ی سلامت عمومی و مقیاس خودکارآمدی ،(-0/ 0 در مقابل 29 / استفاده شد . نتایج پژوهش نشان داد که تحریف واقعیت ( 52 ( 0/ 0 در مقابل 38 / 0 ) و خودکارآمدی ( 21 / 0 در مقابل 24 / سلامت روانی ( 21 با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان عادی و تیزهوش رابطه ی مثبت معنی داری دا رند. همچنین تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که حدود 12 درصد واریانس مربوط به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش توسط متغیرهای مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی و خودکارآمدی تبیین می شود؛ در صورتی که در دانش آموزان عادی این مقدار حدود 31 درصد بود. این نتایج نشان می دهد که سطح پایین مطلوبیت اجتماعی و سطوح بالای سلامت روانی و خودکارآمدی، پیشرفت تحصیلی را افزایش می دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
سلامت روانی؛ مطلوبیت اجتماعی؛ خودکارآمدی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس ( 1390 ). ارتباط تاب آوری، استرس و خودکارآمدی با رضایت از زندگی تحصیلی بالا .1-14،(3) و پایین. مطالعات روانشناختی، 7 البرزی، شهلا و سیف، دیبا ( 1381 ). بررسی رابطه ی باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و برخی از عوامل جمعیتی با پیشرفت تحصیلی گروهی از دانشجویان علوم انسانی در درس آمار. مجله علوم .73 -82 ، (1) اجتماعی و انسان یدانشگاه شیراز، 19 بک، آئورن تی ( 1980 ). شناخت درمانی و مشکلات روانی(ترجمه ی مهدی قراچه داغی، 1369 ). تهران: انتشارات ویس. رجبی، غلامرضا ( 1385 ). بررسی پایایی و روایی مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی در دانشجویان. .99-114 ،( 1 و 2 ) مجل هی اندیش ههای نوین تربیتی، 2 رضا تقوی، محمد و بابانظری، لاله ( 1385 ). بررسی میزان مطلوبیت در دانشجویان دختر و پسر رشته های مهندسی و علوم انسانی دانشگاه شیراز. سومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه علم .78- و صنعت، 80 شرقی، علی( 1382 ). بررسی رابط هی الگوهای ارتباطی زناشویی و سلامت روان معلمان زن دور هی ابتدایی و همسران آنها در شهر تهرا . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم. شعیری، محمدرضا و عطری فرد، مهدیه ( 1385 ). بررسی رابطه نستوهی، سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی. .106 -114 ،(2) مجله علوم شناختی، 5 نقش مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی و ... 18 کدیور، پروین ( 1382 ). نقش باورهای خودکارآمدی، خودگردانی و هوش در پیشرفت درسی .48-58 ،( 1و 2 ) دانش آموزان دبیرستانی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 3 نجاریان، بهمن و سودانی، منصور ( 1380 ). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش تحریف واقعیت. مجل هی علوم .1-10 ،( 1 و 2 ) تربیتی و روانشناسی، داشگاه شهید چمران اهواز، 3 Alexander, J.M., Carr, M., & Schwanenfugel, P.J.(1995). Development of met a cognition in fitted children: Directions for future research. Development Review, 156(1), 1-37. Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action. Englewood Cliffs , Prentice – Hall. Bekkers, R.(2001). The social desirability of social orientation. American Psychology, 46(50), 1076- 1077. Bandura, A. (1982). Self- efficacy mechanism in human agency. American psychologist, 37(1), 122- 147. Brown, S. D., Lent, R. W., & Larkin, K. C. (1989). Self-efficacy as a moderator of scholastic aptitude e academic performance relationships. Journal of Vocational Behavior, 35, 64-75. Chemers, M. M., Hu, L., & Garcia, B. F. (2001). Academic self-efficacy and first-year college student performance and adjustment. Journal of Educational Psychology, 93(1), 55-64. Carroll, a., Houghton, S., Wood, r., Unsworth, k., Hattie, j., Gordon, l. & Bower, j.(2009). Self-efficacy and academic achievement in Australian high school students: The mediating effects of academic aspirations and delinquency. Journal of Adolescence, 32(4), 797-817 Darnon, C., Dompnier, B., Delmas, F., Pulfrey, C., & Butera, F.(2009). Achievement Goal Promotion at University: Social Desirability and Social Utility of Mastery and Performance Goals. Journal of Personality and Social Psychology, 96(1), 119-134. Datar, A., & Sturm, R. (2006). Childhood overweight and elementary school outcomes. International Journal of Obesity, 30, 1449−1460. Ding, W., Lehrer, S.F., Rosenquist, J.N., & Audrain-McGovern, J. (2009). The impact of poor health on academic performance: New evidence using genetic markers. Journal of Health Economics, 28(3), 578-597. Eide, e.R., Showalter, M.H., Goldhaber, D.(2009). The relation between children's health and academic achievement. Children and Youth Services Review, In Pres Greene, B. A., Miller, R. B., Crowson, M., Duke, B. L., & Akey, K. L. (2004). Predicting high school students’cognitive engagement and achievement: contributions of classroom perceptions and motivation. Contemporary Educational Psychology, 29, 462-482. Grossman, M., & Kaestner, R. (2008). Effects of weight on children's educational achievement. NBER Working Paper No. 13764. Goldberg, D.P.(1972). The Detection of Psychiatric Illness by Questionnaire: A technique for the identification and assessment of non psychotic and psychotic illness. London, UK: Oxford University Press. Lahaderne, H.M., & Jackson, P.W.(1970). Withdrawal in the classroom: A note on some educational correlates of social desirability among school children. Journal of Educational Psychology, 6(2), 97-101 Latifian, M. (1997). The relationships between motivation, self- regulated learning strategies and student achievement across the curriculum. Doctoral Dissertation, Macquarie University. Nezami, S., Schwarzer, R., & Jerusalem, M.(1996). Parsian Adaptation of the General Self- Efficacy Scale. retrieed from http:// userpage.fu-berlin.de/-health/persean.htm. Pajares, F., Valiante, G.(1997). Influence of self- efficacy on elementary students writing. Journal of Educational research , 90(6), 353-360. Peterson, C.H., Casillas, A., & Robbins, S.B.(2006). The student readiness inventory and the big five: examining social desirability and college academic performance. Personality and Individual Differences, 41(4), 663-673 Pintrich, P.R., & De Groot, E.V. (1990). Motivational and self- regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational Psychology, 82(1), 33- 40. Randhawam B. S., Beamer, J. E. & Lundberg, I. (1993). Role of mathematics self efficacy in structural model of mathematics achievement. Journal of educational Psychology, 85(10, 41- 48. Roeser, R. W., Midgley, C., & Urdan, T. C. (1996). Perceptions of the school psychological environment and early adolescents’ psychological and behavioral functioning in school: the mediating role of goals and belonging. Journal of Educational Psychology, 88(3), 408e422. Sabia, J. J. (2007). The effect of body weight on adolescent academic achievement. Southern Economic Journal, 73, 871−900. Sharma, D., & Silbereisen, R. K. (2007). Revisiting an era in Germany from the perspective of adolescents in mother headed single-parent families. International Journal of Psychology, 42(1), 46-58. Shell, D.F., Bruning, R.H., Murphy, C.C.(1989). Self –efficacy and outcome expectancy mechanisms in reading and writing achievement. Journal of Educational research, 81(1), 91-100. Spernak, S. M., Schottenbauer, M. A., Ramey, S. L., & Ramey, C. T. (2006). Child health and academic achievement among former head start children. Children and Youth Services Review, 28, 1251−1261. Sigfúsdóttir, I.D., Kristjáansson, Á. L & Allegrante, J. P. (2007). Health behavior and academic achievement in Icelandic school children. Health Education Research, 22, 70−80. Saunders, J., Davis, L., Williams, T., & Williams, J. H. (2004). Gender differences in selfperceptions and academic outcomes: a study of African American high school students. Journal of Youth and Adolescence, 33(1), 81-90. Tan, J.A., & Hall, R.J.(2005). The effects of social desirability bias on applied measures of goal orientation. Personality and Individual Differences, 38(8), 1891-1902. Thelwell, R.C., Lane, A.M., & Weston, N.W.(2007). Mood states, self-set goals, selfefficacy and performance in academic examinations. Personality and Individual Differences, 42(3), 573-583. Zimmerman, B. J., & Bandura, A. (1994). Impact of self- regulatory influences on writing course attainment. American Educational Research Journal, 31(4), 846- 862. Williams, J.E.(1994). Gender differences in high school students efficacy-execration /performance discrepancies across four subject matter domains. Psychology in the Schools, 31(2), 232-237. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,876 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,739 |