تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,971 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,416 |
تأثیر آموزش مهارت های فراشناختی بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 3، مهر 1391، صفحه 118-134 اصل مقاله (155.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_1_3_91_7_1_7 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا یوسف زاده* 1؛ ابوالقاسم یعقوبی2؛ معصومه رشیدی3 | ||
1استادیار گروه علومتربیتی، دانشگاه بوعلیسینا همدان | ||
2استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
3کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت ها ی فراشناختی بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه است . روش تحقیق نیمه آزمایشی است. جامعه آماری پژوهش عبارتند از کلیه ی دانش آموزان دختر سال سوم متوسط ه ی رشته ی انسانی ناحی ه ی 1 شهر 1389 که تعداد کل آن ها 520 نفر است. با - همدان در سال تحصیلی 90 استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای دو کلاس به تعداد 70 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند . ابزار اندازه گیری پرسشنام ه ی استاندارد سنجش خودکارآمدی شرر و همکاران است . برای تجزیه و t تحلیل داده ها از شاخص ها ی آمار توصیفی و آزمون آمار استنباطی مستقل، تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده است . یافته ها نشان داد که میزان تمرکز بر هدف، تعمق بر هدف، انگیزش درونی، مهارت حل مسأله و خودارزشیابی دان ش آموزانی که تحت آموزش مهارت های فراشناختی قرار داشتند از دانش آموزانی که فاقد این آموزش ها بودند، بیشتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت های فراشناختی- خودکارآمدی- دانش آموزان دختر- دوره ی متوسطه | ||
مراجع | ||
آقازاده، محرم و احدیان، محمد ( 1377 ). مبانی نظری و کاربردهای آموزش نظری هی فراشناخ . ت تهران : انتشارات پیوند. اسمیت، فیلیپ و هولفیش،گوردن ( 1982 ). تفکر منطق . ی ترجمه ی علی شریعتمداری ( 1371 ). تهران : انتشارات سمت. پورحیدری، فضل الدین ( 1389 ). رابطه بین جهت گیری هدف پیشرفت و آگاهی شناختی با عملکرد تحصیلی دان شآموزان پسر سال سوم متوسط هی شهرستان کامیارا . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد . دانشکده ی علوم انسانی و اجتماعی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. حمیدی پور، رحیم ( 1377 ). رابط هی جو مدرسه با کارآمدی شخصی مشاور و مدرس . ه پایان نام ه ی کارشناسی ارشد روان شناسی. دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی. دانشگاه تربیت معلم تهران. خرازی و کمالی ( 1387 ). بررسی رابط ه ی اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی . مجله .69-87 (3) روا نشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 38 خرازی، سید علینقی ؛ اژه ای، جواد ؛ قاضی طباطبایی، محمود و کارشکی، حسین ( 1387 ). بررسی رابط ه ی اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی، مجله ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه .69-87 (3) تهران، 38 زهرا کار،کیانوش ؛ رضازاده،آزاده و احقر، قدسی ( 1389 ). بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر .150-133 (5) خودکارآمدی دانش آموزان دختر دبیرستان های رشت. مجل هی اندیش ههای نوین تربیتی، 3 سیدآبادی، محمد ( 1384 ). بررسی راب ط هی بین سب کهای شناختی _ کلی نگر، جزئی نگر و کلام ی- تصویری) با خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دان شآموزان دختر پا ی هی سوم دبیرستان تهرا . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. سیف، علی اکبر ( 1382 ). روان شناسی پرورشی. چاپ ششم. تهران: انتشارات دوران. شعبانی، حسن ( 1382 ). روش تدریس پیشرفته (آموزش مهارت ها و راهبردهای تفکر ). تهران : انتشارات سمت. تأثیر آموزش مهارت های فراشناختی بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه 132 صفری، یحیی و مرزوقی، رحمت الله ( 1388 ). بررسی میزان تأثیر آموزش به شی و هی فراشناختی بر عملکرد تحصیلی و آگاه یهای فراشناختی دان شآموزان در ب رنام هی درسی علوم دو ر هی راهنمای . ی رساله ی دکتری دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز. عباباف، زهره ( 1375 ). مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان دوره ی متوسطه به تفکیک سطح توانایی، رشته ی تحصیلی و جنسیت و ارائه پیشنهادهایی در حوزه ی برنامه ی درسی ، فصلنا م هی 68-79 ،(25) نوآور یهای آموزشی، 8 عبدوس، میترا ( 1380 ). بررسی تأثیرآموزش راهبردهای فراشناختی بر پرورش خلاقیت در دان شآموزان دختر سال سوم دبیرستان شهر تهران، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه الزهرا غباری، باقر و آدم زاده، فا طمه ( 1386 ). تأثیر به کارگیری راهبردهای فراشناختی و شناختی در بهبود انشای دانش آموزان با اختلالات یادگیری در مقطع ابتدایی، مجل هی روا نشناسی و علوم تربیتی دانشگاه 71-57 ،(1) تهران، 37 فلاول، جان اچ ( 1987 ). رشد شناختی، ترجمه ی فرهاد ماهر( 1377 )، تهران. انتشارات رشد. ، (7) قائدی، یحیی ( 1384 ). امکان آموزش فلسفه به کودکان، تهران، فصلنام هی مطالعات برنامه درس ی، 2 .61-94 قورچیان، نادر قلی ( 1378 ). نظریه های یادگیری و نظریه فراشناخت در فرایند یاددهی – یادگیری .، تهران : تربیت. کدیور، پروین ( 1383 ). روان شناسی تربیتی، چاپ هشتم، تهران: سمت. محسن پور ، مریم ؛ حجازی، الهه وکیامنش، علیرضا ( 1385 ). نقش خود کار آمدی، اهداف پیشرفت، راهبرد های یادگیری و پایداری پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان سال سوم متوسطه . . 36-16 (28) مجل هی نوآور یهای آموزشی، 9 مدرکی، آمنه ( 1386 ). بررسی راب ط هی بین خود کار آمدی معلم ،خود کارآمدی ریاضی دان شآموزان با عملکرد آ نها. پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. مصطفایی، علی و محبوبی، طاهر ( 1385 ). تفکر و فراشناخت : مفاهیم، نظریه ها و کاربرد آن . تهران : نشر پرسش. ملک زاده، اکرم ( 1378 ). اثر آموزش راهبردهای خود -نظم بخشی بر راهبردهای یادگیری، خودکارآمدی و اهداف پیشرفت دانش آموزان دختر در درس ریاضی . پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. ملکی، بهرام ( 1384 ). تأثیر آموزش راهبرده ای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری متون .76- 94،(3) درسی مختلف. تاز ههای علوم شناختی، 7 موسوی نژاد، عبدالصمد ( 1376 ). بررسی رابط هی باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود نظم داده شده با پیشرفت تحصیلی در دان شآموزان سال سوم راهنمای . ی پایان نامه ی کارشناسی ارشد دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. مهر محمدی، محمود ( 1384 ). مبانی علمی هنر تدریس. تهران: انتشارات سمت. نقش، زهر ا؛ قاضی طباطبایی، محمود و طرخان، رضاعلی ( 1389 ). الگوی ساختاری رابط ه ی خودکارآمدی، .44-36 ،(12) سودمندی ادراک شده و پیشرفت تحصیلی. فصلنام هی تاز ههای شناختی، 4 یوسف زاده، محمدرضا ؛ معروفی، یحیی و طاهری تیزرو، مهین ( 1388 ). تربیت انتقاد . ی همدان : انتشارات سپهر دانش. Bandura , A. (2004). Social cognitive theory: and ognatic perspective, Annual Review of Psychology, 52, 1-26. Burke, J. (2000). Reading, Reminders: tools, tips, and techniques. Portsmoul NH: Boyntow/cook. Carol, Rand Ross, J .(2005). Student self- evaluation, what research sots and what practices show. Center for development and learning. Cole. P. (1993). Learner generated questions and comments: tools for improving instruction ERIC document service NO: ED 362160. Hufer, H. (2005). juide: available at: http://www.ee.oulu.firesearch/ouspg/sage/glossary. Kay, j. (1992). Student evaluation in cooperative learning. Teacher cognitions, Teachers and Teaching, 14(5)463-477. Maddux, J. E. (2002). The power of believing you can. Hand book of positive psychology Oxford University Press,. Martinez, M. E. (2006). What is metacognition? Phi delta Kappan, Bloomington, 16(87), 696-700. Mason, D. (2000). Self – conceptdomain Values, and self-esteem: Relations and changes at early adolescence, Journal of Personality and Social Psychology, 57, 283-310 . Montague, C. (1992). The multiple dimension of learning 3rd Ed. Englewood Cliffs. NJ: Prentice-Hall. Pajares, F., Britner, S. L., & Valiante, G. (2002). Relation between achievement goals and self-beliefs of middle school students in writing and science. Contemporary Educational Psychology, 25, 406-492. Paris, Scott. G., & Paris, Allison. H. (2001). Classroom applications of research on self – regulated, learning. Educational Psychologist, 36, 89 -101. Pintrich, P. R., & shank. K. (2003). Multiple goals, multiple pathway: the role of goal orientatior in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 22(3), 544-555. Schewarzer, R., & Scholz, U. (2000). Cross-cultural assessment of coping resources: the general perceived self-efficacy scale. Paper presented at the Asian Congress of Health Psychology. Health psychology and culture. Tokyo , Japan. Sharaw, H. (2006). the effects of gender of grade level on the motivational need of achievement. Journal Of Family And Consumer Sciences Education, 23(2),19-26. Veenman, M. V. J., Vanhout, A. M., & Afflerbach, A. (2006). Metacognition and learning conceptual and methodological consideration, metacognition learning, Springer science, INC, 103-140. Wells, G. (2001). The role of memory self–efficacy in memory performance and performance estimation accuracy in old age. Doctoral dissertation, University of Windsor, proquest dissertations. Wexler, j. A. (2004). 5 steps to goal setting. available :from http://www.quantum-felf.com Woul, F. (2004). the stress process, self- efficacy expectations, and psychological health, Personality And Individual Differences, 37, 1033-1043. Wynestien. L., & hume. L. (1990). Optimism and self mastery predict more rapid disengagement from unsolvable tasks in the presence of alternatives, Journal of Motivation & Emotion, 23, 221-245. Zemerman, H & Bandura, A. (1994). Misconception of percieved self-efficacy. cognitive therapyand research.8(3),231-255. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,390 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9,860 |