
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,402 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,239,184 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,579,948 |
تاثیر بازی های ورزشی طراحی شده بر پایه مهارت های شناختی بر توجه و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به نارساخوانی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 2، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.15773.2193 | ||
نویسندگان | ||
علی شریفی* 1؛ مرضیه رحیمی2؛ محسن رفیع خواه3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص- دانشگاه اصفهان-اصفهان-ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: مطالعه حاضر به بررسی اثربخشی بازیهای ورزشی طراحیشده بر پایه مهارتهای شناختی بر توجه و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به نارساخوانی پرداخت. روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 8 تا 12 ساله مبتلا به نارساخوانی در شهر تهران بود. از این جامعه 30 کودک به روش در دسترس انتخاب شدند. 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت مداخله بازیهای ورزشی در 10 جلسه قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. در مراحل پیش آزمون و پس آزمون از آزمون عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل نتایج از روش تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله بازیهای ورزشی تأثیر قابل توجهی بر بهبود توجه دیداری، توجه شنیداری، بازداری پاسخ دیداری، بازداری پاسخ شنیداری، توجه پایدار دیداری و توجه پایدار شنیداری کودکان مبتلا به نارساخوانی داشته است. نتیجهگیری: این یافتهها نشان میدهد که بازیهای ورزشی مبتنی بر مهارتهای شناختی میتوانند به عنوان یک مداخله مؤثر در بهبود نقایص توجه و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به نارساخوانی مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، محدودیتهایی نظیر تعداد کم آزمودنیها و تمرکز بر مهارتهای شناختی محدود در این پژوهش وجود دارد که نیاز به مطالعات بیشتر با حجم نمونه بزرگتر و بررسی مداخلات در گروههای سنی مختلف و مهارتهای شناختی بیشتر را مطرح میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی های ورزشی؛ توجه؛ بازداری پاسخ؛ نارساخوانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 83 |