
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,410 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,241,493 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,582,101 |
وضعیت جاری مدیریت دانش سازمانی مدیران مدارس(ارائه یک الگو با رویکرد نظریه داده بنیاد) | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 11، دوره 6، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 192-211 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.14443.1403 | ||
نویسندگان | ||
محمد نقوی* 1؛ امید ونداد2؛ حسین مؤمنی مهموئی3؛ مهدی زیرک4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران | ||
2استادیار مدیریت آموزشی، واحد دره شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، دره شهر، ایران (نویسنده مسئول) | ||
3دانشیار مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران. | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضع موجود مدیریت دانش سازمانی مدیران مدارس متوسطه است. روش پژوهش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده بنیاد انجام گرفت. حوزه پژوهش شامل کلیه کارگزاران دخیل در مدیریت مدارس هستند که از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع ملاک محور انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. یافتهها: یافتهها پژوهش نشاندهندهی نوزده مفهوم محوری و هشت مقوله منتخب است که در قالب مدل پارادیمی شامل عدم آگاهی نسبت به ضرورت و چارچوب های اجرایی مدیریت دانش در مدرسه به عنوان مقولهی محوری و شرایط علی (عدم توجه به شبکه سازی در راستای مدیریت دانش، ضعف رهبری در فعالیت های درون مدرسه ای، عدم تجهیز مدارس به ابزارهای مدیریت دانش)، عوامل زمینهای (عوامل محیطی، مدیریتی و منابع)، شرایط مداخلهای تسهیلگر(خصوصیات فردی، پشتیبانی و حمایت سازمانی و الزامات فرایندی مدیریت دانش)، شرایط مداخلهگر محدودکننده(موانع ساختاری، موانع آموزشی و مدیریتی، موانع فرهنگی)، راهبردها (بهبود فرهنگ سازمانی و جو مدرسه ای، تلفیق آموزش و پژوهش، توجه به توسعه فردی مدیران و معلمان) و پیامد (عدم توازن در چرخه مدیریت دانش مدارس و غفلت از ساخت و اشتراک دانش در مدارس) سازمان یافت. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که برای اجرای مدیریت دانش در سازمان عوامل فردی، سازمانی و مدیریت مؤثر بوده و باید این عوامل در کنار هم مورد توجه قرار گیرد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش، مدیران، مدارس متوسطه، داده بنیاد | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ مدیران؛ مدارس متوسطه؛ داده بنیاد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 59 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5 |