
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,402 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,239,154 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,579,908 |
اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر رابطه مادر- فرزند و مشکلات دروننمود دانشآموزان دارای نشانههای اضطراب | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 4، دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.11178.5349 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم پیاده کوهسار1؛ محبوبه طاهر* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود ، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر رابطه مادر- فرزند و مشکلات درونیشده دانشآموزان دارای نشانههای اضطراب انجام شد. روش: طرح پژوهش به صورت نیمهآزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون به همراه گروه کنترل در جامعه آماری شامل تمامی مادران کودکان دارای نشانههای اضطراب 8 تا 12 ساله شهر شاهرود در سال 1400 بود. از میان مادران کودکان دارای نشانههای اضطراب مراجعهکننده به موسسات توانبخشی و آموزشی 20 نفر که ویژگیهای لازم از نظر ملاکهای ورود را داشتند و در پرسشنامههای سیاهه رفتاری کودکان آخنباخ و رسکورلا (2001) و رابطه والد- کودک پیانتا (1994) نمره پایینتر از میانگین کسب نمودند، به روش نمونهگیری انتخاب شدند و سپس به شیوه تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایدهی شدند. گروه آزمایشی دریافتکننده آموزش بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک در 10 جلسه (هر جلسه 2ساعته) بود و مادران گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که آموزش بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر رابطه مادر- فرزند و مولفههای آن (تعارض، وابستگی و صمیمیت) و همچنین مشکلات درونیشده و مولفههای آن (اضطراب/افسردگی، گوشهگیری/افسردگی و مشکلات جسمانی) در دانش آموزان دارای نشانههای اضطراب تاثیر دارد (001/0<p). نتیجهگیری: بنابراین بازیدرمانی مبتنی بر ارتباط والد- کودک با دنبال کردن میل کودک در جریان بازی به جای کنترل و هدایت کودک و در کل ارتباط عاطفی مادر -فرزند موجب تعمیق احساس نزدیکی در کودک میگردد و صمیمیت و نزدیکی بین مادر و کودک افزایش یافته و موجب بهبود روابط والد- کودک میشود؛ و بهبود روابط والد- کودک منجر به کاهش مسائل و مشکلات فی مابین آنها و اصلاح سبکهای فرزندپروری شده و رفتارهای مشکلساز دانشآموزان از جمله اضطراب/افسردگی، گوشهگیری/افسردگی و مشکلات جسمانی نیز کاهش مییابند | ||
کلیدواژهها | ||
بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک؛ رابطه مادر- فرزند؛ مشکلات درون نمود؛ دانشآموزان با نشانههای اضطراب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 514 |