
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 405 |
تعداد مقالات | 3,558 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,517,981 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,773,930 |
اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر رابطه مادر- فرزند و مشکلات دروننمود دانشآموزان دارای نشانههای اضطراب | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 4، دی 1403، صفحه 12-24 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.11178.5349 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم پیاده کوهسار1؛ محبوبه طاهر* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود ، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر رابطه مادر- فرزند و مشکلات درونیشده دانشآموزان دارای نشانههای اضطراب انجام شد. روش: طرح پژوهش به صورت نیمهآزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون به همراه گروه کنترل در جامعه آماری شامل تمامی مادران کودکان دارای نشانههای اضطراب 8 تا 12 ساله شهر شاهرود در سال 1400 بود. از میان مادران کودکان دارای نشانههای اضطراب مراجعهکننده به موسسات توانبخشی و آموزشی 20 نفر که ویژگیهای لازم از نظر ملاکهای ورود را داشتند و در پرسشنامههای سیاهه رفتاری کودکان آخنباخ و رسکورلا (2001) و رابطه والد- کودک پیانتا (1994) نمره پایینتر از میانگین کسب نمودند، به روش نمونهگیری انتخاب شدند و سپس به شیوه تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایدهی شدند. گروه آزمایشی دریافتکننده آموزش بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک در 10 جلسه (هر جلسه 2ساعته) بود و مادران گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که آموزش بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر رابطه مادر- فرزند و مولفههای آن (تعارض، وابستگی و صمیمیت) و همچنین مشکلات درونیشده و مولفههای آن (اضطراب/افسردگی، گوشهگیری/افسردگی و مشکلات جسمانی) در دانش آموزان دارای نشانههای اضطراب تاثیر دارد (001/0<p). نتیجهگیری: بنابراین بازیدرمانی مبتنی بر ارتباط والد- کودک با دنبال کردن میل کودک در جریان بازی به جای کنترل و هدایت کودک و در کل ارتباط عاطفی مادر -فرزند موجب تعمیق احساس نزدیکی در کودک میگردد و صمیمیت و نزدیکی بین مادر و کودک افزایش یافته و موجب بهبود روابط والد- کودک میشود؛ و بهبود روابط والد- کودک منجر به کاهش مسائل و مشکلات فی مابین آنها و اصلاح سبکهای فرزندپروری شده و رفتارهای مشکلساز دانشآموزان از جمله اضطراب/افسردگی، گوشهگیری/افسردگی و مشکلات جسمانی نیز کاهش مییابند | ||
کلیدواژهها | ||
بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک؛ رابطه مادر- فرزند؛ مشکلات درون نمود؛ دانشآموزان با نشانههای اضطراب | ||
مراجع | ||
ابارشی، زهره؛ طهماسیان، کارینه؛ مظاهری، محمدعلی؛ و پناغی، لیلی. (۱۳۸۸). تاثیر آموزش ارتقای روانی اجتماعی کودک از طریق بهبود تعامل مادر کودک بر خود – برنامه اثرمندی والدگری و رابطه مادر و کودک زیر سه سال. فصلنامه علمی- پژوهشی در سلامت روانشناختی، ۳(۳)، ۴۹-۵۸.
اصلانی، خالد؛ وارسته، مرضیه؛ و امان الهی، عباس. (1395). اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت بر کیفیت تعامل والد- کودک. فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 7(28)، 183-201.
اوروجی اقدم، زهرا؛ عطادخت، اکبر؛ و بشرپور، سجاد. (1399). اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک بر کیفیت زندگی کودکان پیشدبستانی. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت، ۹ (۳)،۱-۹.
آفتاب، ر. (1395). نقش میانجیگر دشواریهای بینفردی در رابطه بین اجتناب تجربی با افسردگی و اضطراب. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 10(40)، 540-521.
بهرامآبادی، مهدی؛ زهراکار، کیانوش؛ بروجردی، حانیه؛ و محمدیفر، محمدعلی. (1392). اثربخشی برنامة بهبود بخشی ارتباط بر کیفیت رابطة والد -فرزندی در نوجوانان دختر خانوادههای تک والدینی مادر سرپرست. مجلة روانشناسی بالینی، 5(2)، 24-14. https://doi.org/10.22075/jcp.2017.2123
بهمنی، مهسا؛ و جهانبخشی، زهرا. (1399). اثربخشی برنامه مداخلهای بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر بهبود کیفیت تعامل والد- کودک و کاهش پرخاشگری کودکان پیشدبستانی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی دانشگاه علامه طباطبائی، 11(44)، 131-156. https://doi.org/10.22054/qccpc.2020.51244.2358
تجریشی، معصومه؛ عاشوری، محمد؛ افروز، غلامعلی؛ ارجمندنیا، علیاکبر؛ و غباریبناب، باقر .(1395). اثربخشی آموزش برنامة والدگری مثبت بر تعامل مادر با کودک کمتوان ذهنی. فصلنامة توانبخشی، 2(16)، 137-128.
خدابخشیکولایی، آناهیتا؛ شاهی، عبدالستار؛ نویدیان، علی؛ و مصلینژاد، لیلی. (1394). اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت به مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی در کاهش مشکلات برونیسازیشده کودک. مجله اصول بهداشت روانی، 17(3)، 141-135. https://doi.org/10.22038/jfmh.2015.4312
دبیر، مریم، اسدزاده، حسن، و حاتمی، حمیدرضا. (1397). آموزش بازیدرمانی مبتنی بر رابطۀ والد-کودک (مطابق الگوی لندرث) به مادران و اثربخشی آن در حل مشکلات رفتاری فرزندان دانشآموز آنان. فصلنامه خانواده و پژوهش، ۱۷ (۱)، 102-83.
رضائی، بهاره؛ عینی، ساناز؛ زمستانی، مهدی. (1403). رابطه حساسیت به طرد با مشکلات رفتاری عاطفی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری: نقش میانجی تنظیم هیجان. مجله ناتوانی های یادگیری، 14(1)، 52-65. https://doi.org/10.22098/jld.2024.15786.2195
ساطوریان، عباس؛ طهماسیان، کارینه؛ و احمدی، محمدرضا. (1395). نقش ابعاد والدگری و رابطه والد- کودک در مشکلات رفتاری برونیسازی و درونی سازی شده کودکان. فصلنامه خانوادهپژوهی، 12(4)، 705-683.
سبزیان، سعیده؛ مهرابی، حسینعلیع؛ و کلانتری، م. (1397). اثربخشی آموزش روابط والد- فرزند بر میزان مشکلات هیجانی دانشآموزان پسر دوره ابتدایی. پژوهشهای علومشناختی و رفتاری (علمی پژوهشی)، 8(1)، 76-59. https://doi.org/10.22108/cbs.2019.86715.0
عابدی شاپورآبادی، ثریا؛ پورمحمدرضای تجریشی، معصومه؛ محمدخانی، پروانه؛ و فرضی، مرجان. (1391). اثربخشی برنامه گروهی والدگری مثبت بر رابطه مادر- کودک در کودکان با اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه. روانشناسی بالینی، 4(3)، 63-73. https://doi.org/10.22075/jcp.2017.2098
عدیلی، شهرزاد؛ میرزاییرنجبر، رکسانا؛ و عابدی، احمد. (1397). اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر روابط والد و کودک بر کیفیت تعاملات والد و فرزند وکیفیت زندگی مرتبط با سلامت کودکان دارای مشکلات رفتاری و هیجانی. فصلنامه کودکان استثنایی، 19(1)، 70-59.
عزتی بابی، مریم؛ نریمانی، محمد؛ میکائیلی، نیلوفر و آقاجانی، سیف اله. (1403). اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر بهبود خودکنترلی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 13(3)، 44-57. https://doi.org/10.22098/jld.2024.14385.2141
علویان، رویا؛ طبیبی، زهرا؛ بنیهاشم، عبدالله؛ و عبدخدایی، محمد سعید. (1395). اثربخشی بازیدزمانی والد- کودک بر کاهش نشانگان افسردگی کودکان مبتلا به سرطان، کاهش استرس ادراکشده مادران و بهبود رابطه والد- کودک. فصلنامه خانوادهپژوهی، 12(47)، 482-461.
محرری، فاطمه؛ سلطانیفر، عاطفه؛ خالصی، حمید؛ و اسلامی، نجمه. (1391). بررسی تأثیر آموزش برنامة تربیت سازنده به مادران در بهبود روابط با فرزندان نوجوان. فصلنامة دانشکدة پزشکی دانشگاه علومپزشکی مشهد، 55(2)، 123-116. https://doi.org/10.22038/mjms.2012.5299
مینایی، اصغر. (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خودسنجی و فرم گزارش معلم. فصلنامه کودکان استثنایی. 6(1)، 558-529.
Abareshi, Z., Tahmasian, K., Mazaheri, M. A., & Panaghi, L. (2009), The impact of psychosocial Child Development training program, done through improvement of mother-child interaction, on parental self-efficacy and relationship between mother and child under three. Scientific Research uarterly in Psychological Health, 3(3), 49-58. Abedishapourabadi, S., Pourmohamadreza-Tajrishi, M., Mohamadkhani, p., & Farzi, M. (2012). Effectiveness of Group Training Positive Parenting Program (Triple-P) on Parent-Child Relationship in Children with Attention Deficit٫Hyperactivity Disorders. Journal of Clinical Psychology, 4(3), 63-73. https://doi.org/10.22075/jcp.2017.2098 Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA school age forms & profiles. Burlington, VT: University of Vermont Research Center for Children, Youth, & Families, 51-59. Adili, S. H., Mirzaie Ranjbar, R., & Abedi, A. (2018). The effectiveness of filial therapy on the quality of parent-child interactions and health-related quality of life in children with behavioral٫ Emotional Problems. Exceptional Children's Quarterly, 19(1), 59-70. Aftab, R. (2016), Mediating role of interpersonal problems in the relationship between experiential avoidance with depression and anxiety. Applied Psychology Quarterly, 10(1), 523-542. Alavian, R.S., Tabibi, Z., BaniHashem, A., & Abdakhodaei, M. S. (2016). The effectiveness of parent-child play therapy on decreasing depression symptoms in children with cancer, decreasing perceived stress on their mothers and improving parent-child relationship. Family Research Quarterly, 12(3), 461-482. Amir, F. H., & Hassan, A. (2012). Evaluate the effectiveness of play therapy based on parent-child relationship (CPRT) on parenting styles. J Counsand Psychother, 4(1), 474-89. Aslani, K., Varasteh, M., & Amanelahi, A. (2016). Effectiveness of positive parenting program training on parent-child interaction quality. Culture of Counseling and Psychotherapy, 7(28), 183201. Bahmani, M., & JahanBakshi, Z. (2019). the effectiveness of the play therapy intervention program based on the parent-child relationship on improving the quality of parent-child interaction and reducing the aggression of preschool children. Culture of Counseling and Psychotherapy, 11(44), 131-156. https://doi.org/10.22054/qccpc.2020.51244.2358 Buhk, A. H., Schadegg, M. J., Dixon, L. J., & Tull, M. T. (2020). Investigating the role of negative and positive emotional avoidance in the relation between generalized anxiety disorder and depression symptom severity. Journal of Contextual Behavioral Science, 16, 103-108. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2020.03.006 Carnes, H. K., & Bratton, S. C. (2014). The efficacy of child parent relationship therapy for adopted children with attachment disruptions. Counseling & Development, 92(3), 328–37. https://doi.org/10.1002/jcad.12189 Chen, X., Lewis, G., & Liu, J. (2011). Childhood internalizing behavior: analysis and implications. Journal of psychiatric and mental health nursing, 18(10), 884-94. https://doi.org/10.1111/j.1365-2850.2011.01743.x Cornett, N., & Bratton, S. C. (2014). Examining the Impact of Child Parent Relationship Therapy (CPRT) on Family Functioning. Journal Marital & Family Therapy, 40(3), 302–18. https://doi.org/10.1111/jmft.12014 Dabir, M., Asadzadeh, H., & Hatami, H. R. (2020). The effectiveness of administering child parent relationship Therapy (based on Landreth Model) to Mothers in Reducing the Behavioral Problems of their School Children. QJFR, 17 (1), 83-102. Damodaran, K. D. (2013). Parent child interaction therapy: child well-being through an effective parenting intervention. The Journal of Positive Psychology, 3, 1-12. https://doi.org/10.2139/ssrn.2629025 Ezzatibabi, M., Narimani, M., Mikaeili, N., &Aghajani, A. (2024). The effectiveness of emotional regulation training on improving self-control and social anxiety in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 13(3), 44-57. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2024.14385.2141 Garza, Y., Watts, R., & Kinsworthy, S. (2010). Filial Therapy: A process for developing strong parent-child relationships. J The Family: Counseling and Therapy for Couples and Families, 15 (3), 277-281. https://doi.org/10.1177/1066480707301374 Kaplan, H. I., & Shaddocks, B. J. (2017). Synopsis of psychiatry. (Translated by Rezaee F). Tehran: Arjmand. KhodabakhshiKoolaee, A., Shahi, A., Navidian, A., & Mosalanejad, L. (2015). The effect of positive parenting program training in mothers of children with attention deficit hyperactivity on reducing children's externalizing behavior problems. Journal of Principles of Mental Health, 17(3), 135-141. https://doi.org/10.22038/jfmh.2015.4312 Landreth, G. L., & Bratton, S. C. (2006). Child Parent Relationship Therapy (CPRT). A ten-session filial therapy model. New York: Taylor Francis group. https://doi.org/10.4324/9780203956342 Minaee, A. (2006). Adaptation and standardization of Child Behavior Checklist, Youth Self-report, and Teacher’s Report Forms. JOEC, 6(1), 529-558. Moharreri, F., Soltanifar, A., Khalesi, H., & Eslami, N. (2012). The evaluation of efficacy of the positive parenting for parents in order improvement of relationship with their adolescents. Medical journal of Mashhad University of medical sciences, 55(2), 116-123. https://doi.org/10.22038/mjms.2012.5299 Opiola, K. K., & Bratton, S. C. (2018). The efficacy of child parent relationship therapy for adoptive families: A replication study. Journal of Counseling & Development, 96(2), 155-166. https://doi.org/10.1002/jcad.12189 Orouji Aghdam, Z., Atadokht, A., & Basharpoor, S. (2020). The effectiveness of parent-child relationship-based game therapy on quality of life in preschool children. JHPM, 9(3), 1-9 Perle, J. G., Levine, A. B., Odland, A. P., Ketterer, J. L., Cannon, M. A., & Marker, C. D. (2013). The association between Internalizing Symptomology and Risky Behaviors. Journal of Child & Adolescent Substance Abuse, 22(1), 1-24. https://doi.org/10.1080/1067828X.2012.724289 Pianta, R. C. (1994). Patterns of relationships between children and kindergarten teachers. Journal of School Psychology, 32(1), 15–31. https://doi.org/10.1016/0022-4405(94)90026-4 Pourmohammadreza-Tajrishi, M., A'shouri, M., Afrouz, G. A., Arjmandnia, A. A., & Ghobari-Bonab B. (2015). The Effectiveness of Positive Parenting Program (Triple-P) Training on Interaction of Mother-child with Intellectual Disability. Jrehab, 16(2):128-137. Ray, D. C., Armstrong, S. A., Balkin, R. S., & Jayne, K. M. (2015). Child‐centered play therapy in the schools: Review and meta‐analysis. Psychology in the Schools, 52(2), 107-123. https://doi.org/10.1002/pits.21798 Rezaie, B., Eyni, S., & Zemestani, M. (2024). The relationship between rejection sensitivity with emotional-behavioral problems in Students with learning disabilities by mediating role of emotion regulation. Journal of Learning Disabilities, 14(1), 52-65. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2024.15786.2195 Sabzian, S., Mehrabi, H., & Kalantari, M. (2018). Effect of collaborative parent-child play in reducing symptoms of emotional problems in male elementary school students of Isfahan. Research in Cognitive and Behavioral Science, 8(1), 59-76. https://doi.org/10.22108/cbs.2019.86715.0 Satorian, A., Tahmasian, K., Ahmadi, M. (2015). The role of parenting dimensions and parent-child relationship in children's internalized and externalized behavioral problems. Family Research Quarterly, 12(4), 683-705. Sheperis, C., Sheperis, D. Monceaux, A. Davis, J. R. & Lopez. B. (2015). Parent- child interaction therapy for children with special needs. The Professional Counselor, 2, 248-260. https://doi.org/10.15241/cs.5.2.248 Sherwood, A., Carydias, E., Whelan, C., & Emerson, D. L.-M. (2020). the explanatory role of facets of dispositional mindfulness and negative beliefs about worry in anxiety symptoms. Personality and Individual Differences. 160, 109933. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.109933 Smitherman, T. A., Huerkamp, J. K., Miller, B. I., Houle, T. T., & O’Jile, J. R. (2007). The relation of depression and anxiety to measures of executive functioning in a mixed psychiatric sample. Archives of Clinical Neuropsychology, 22(5), 647-654. https://doi.org/10.1016/j.acn.2007.04.007 Swank, J. M., Cheung, C., & Williams, S. A. (2018). Play therapy and psychoeducational school-based group interventions: A comparison of treatment effectiveness. The Journal for Specialists in Group Work, 43(3), 230-249. https://doi.org/10.1080/01933922.2018.1485801 Tiggs, P. L. (2010) Play therapy techniques for African American elementary school-aged children diagnosed with oppositional defiant disorders. [Dissertation]. Capella University. Van der Geest, I. M., Van den Heuvel-Eibrink, M. M., Passchier, J., Van den Hoed- Heerschop, C., Pieters, R., & Darlington, A.E. (2014). Parenting stress as a mediator of parents’ negative mood state and behavior problems in children with newly diagnosed cancer. Psycho-Oncology, 23(7), 758-765. https://doi.org/10.1002/pon.3475 Wang, H., Leung, G. M., & Schooling, C. M. (2015). Adiposity and early adolescent emotional/ behavioral problems. The Journal of Pediatrics, 166(6), 1409-1502. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2015.02.039 Wiedemann, K. (2015). Anxiety and Anxiety Disorders. In J. D. Wright (Ed.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. (pp 804-810). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.27006-2 Youngstrom, E., Youngstrom, J. K., & Starr, М. (2005). Bipolar diagnoses in community mental health: Achenbach Child Behavior Checklist profiles and patterns of comorbidity. Biological Psychiatry, 58(7), 569-575. https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2005.04.004 ZareBahramabadi, M., Zahrakar, K., Salehian Broojerdi, & H., Mohammadifar, M. (2013). The effectiveness of relationship enhancement program on quality of parent-child relationship in mothers who are heads of household in single-parent families. Journal of Clinical Psychology, 5(2), 14-24. https://doi.org/10.22075/jcp.2017.2123 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 710 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 152 |