تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,894,020 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,312 |
بررسی روایی و پایایی پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران در بین معلمان | ||
رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/pbeo.2025.14714.1042 | ||
نویسندگان | ||
ملوک خادمی اشکذری* 1؛ فرشته نیک سیرت2؛ زهرا نقش3 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) | ||
2دانشجو دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد سلامی واحد قم | ||
3دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف: از این پژوهش بررسی روایی و پایایی پرسشنامه سرمایه روانشناختی بود. روش: جامعه آماری معلمین پایه ششم شهر تهران بود. حجم نمونه 400 نفر بود که با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب مساوی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران بود. روش تجزیه و تحلیل آزمون t ، تحلیل عاملی تاییدی و ضریب آلفای کرونباخ بود. نتایج: شاخص CVR برابر با 84/0 برای کل مقیاس و شاخص CVI برابر با یک بدست آمد که نشانگر مطلوب بودن سطح روایی محتوایی برای تمامی عبارتها است. در بررسی همسانی درونی، نتایج نشان داد که همبستگی عبارتها با یکدیگر برای کل مقیاس از 30/0 تا 62/0 در تغییر است. سایر نتایج گویای قدرت تشخیص مناسب عبارتها بود. پایایی این ابزار با روش آلفا کرونباخ بررسی و 80/0 به دست آمد. در بررسی تحلیل عاملی تاییدی، شاخصهای برازش مدل اولیه در سطح مطلوبی قرار داشت (87/3=df/2، 95/0=GFI، 96/0=AGFI، 94/0=NFI، 94/0=CFI، 05/0=RMSEA). تمامی بارهای عاملی در سطح کوچکتر از 01/0 معنادارند. بر اساس مقدار t به دست آمده برای هر سؤال میتوان عنوان کرد که هر یک از سؤالات دارای نقش مهم و معنادار در اندازهگیری سازه سرمایه روانشاختی هستند. نتیجهگیری: طبق یافتههای این پژوهش، این پرسشنامه ابزاری مناسب برای سنجش سرمایه روان شناختی در معلمان است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: پایایی؛ سرمایه روان شناختی؛ روایی؛ معلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |