تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,893,750 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,117 |
سنجش برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان: از نظر تا عمل واقعیت مدیریت آموزشی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 10، دوره 5، شماره 4، دی 1403، صفحه 186-203 اصل مقاله (625.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.16358.1509 | ||
نویسندگان | ||
مهدی رجبی1؛ علی اکبر امین بیدختی* 2؛ سکینه جعفری3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: تحقیقات در مورد تأثیر اعتماد سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی کارکنان سالهاست که انجام شده است، اما تأثیر مکانیسم داخلی برای اعتماد سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی به خوبی بررسی نشده است. این مطالعه بر اساس تئوری تبادل اجتماعی و نظریه هویت سازمانی، تأثیر اعتماد سازمانی را بر رفتار مدنی سازمانی بررسی نموده و نقش میانجی هوش هیجانی را از منظر شناختی و روانشناختی کارکنان نشان داد. روششناسی پژوهش: پژوهش از نوع کمّی با روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه هدف در پنج گروه (معلمان، کادر اداری آموزش و پرورش، کادر اجرایی مدارس، اعضای هیئت علمی و دانشجو معلمان) بودند. جمعیت آماری 5000 نفری بود و بر اساس جدول مورگان 350 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. برآورد روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و صوری استفاده شد. پایایی پرسشنامه به روش ضریب آلفای کرونباخ در حد 92/0 تعیین گردید. یافتهها: تحلیل داده ها در زمینه اهداف، محتوا، راهبردهای آموزشی، فعالیت های یادگیری و ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان نشان داد اهداف و محتوای برنامه درسی میزان کمی از انتظارات جامعه هدف را برآورده ساخت اما در زمینه راهبرد و روش نوین تدریس توانست نیازهای جامعه را برآورده سازد همچنین فعالیت های مساله محور در فعالیت های یادگیری نقطه نظر خوبی نشان داده شد. در زمینه ارزشیابی، ساختار ارزیابی محتوایی انسجام اجرایی مناسب داشت اما در ارزشیابی یادگیری دانشجویان از دنیای واقعی آموزش اهمیت کمتری یاد شد. بحث و نتیجهگیری: نتایج تحقیق بر اهمیت تطابق برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان با نیازهای واقعی نظام آموزشی کشور است و عوامل مهم برنامه درسی از جمله اهداف، محتوای آموزشی، راهبردهای یادگیری، فعالیتهای یادگیری و ارزشیابی مورد بررسی قرار گرفت و نشان داد برخی عوامل توانستهاند بهطور مؤثری به تحقق انتظارات آموزش و پرورش پاسخ دهند، در حالی که برخی دیگر نیاز به بهبود دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
سنجش برنامه درسی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ از نظر تا عمل آموزشی | ||
مراجع | ||
Abedini Baltarak, M., Mansouri, S., Baensaf, I., & Salari, Z. (2013). Comparative study of curriculum revision in Iran, the USA, and Japan. National Conference of Curriculum Studies of Iran (Curriculum Changes in Educational Programs of Iran). SID. https://sid.ir/paper/851221/en Ataran, A., Mousavi Pour, N., Ataran, M., & Hosseini Khah, A. (2017). A historical perspective on curriculum revision of teacher training programs in Iran. Curriculum Studies, 12(46), 85-118. SID. https://sid.ir/paper/101099/en Ataran, A., Mousavi Pour, N., Ataran, M., & Hosseini Khah, A. (2019). Designing and validating the "curriculum revision model for teacher training in Iran". Research in Curriculum Planning (Knowledge and Research in Educational Sciences – Curriculum Planning), 16(34 (Sequential 61)), 14-33. SID. https://sid.ir/paper/127286/en Bazargan, M. (2013). Research methods in behavioral sciences. Tehran: University of Tehran Press. Boyer, E. L. (2009). Curriculum change in higher education: A case study. Change: The Magazine of Higher Learning, 41(6), 18-25. https://doi.org/10.3200/CHNG.41.6.18-25 Darling-Hammond, L. (2006). Reforming the curriculum: A response to the curriculum change. Educational Leadership, 63(4), 8-13. https://doi.org/10.3102/0034654314558493 Darvishi, H., Noorzaadeh, S., Firoozian Poorasfahani, A., & Hasani, G. (2021). Evaluation and critique of the revised curriculum of the English translation program at the bachelor's level. Critical Review of Humanities and Social Sciences Curricula, 21(10), 175-198. SID. https://sid.ir/paper/1055718/en Fullan, M. (2007). Curriculum change and the role of teachers. International Journal of Educational Management, 21(5), 426-441. https://doi.org/10.1108/09513540710778197 Ghanai Chamanabad, A., Mohammadzadeh Ghasr, A., Pak Mehr, H., & Hajar, E. (2014). Identifying learning styles: A revision in curriculum design of technical and vocational education system. Research in Curriculum Planning (Knowledge and Research in Educational Sciences – Curriculum Planning), 11(14 (Sequential 41)), 1-11. SID. Glatthorn, A. A. (2013). Curriculum development and change in teacher education. Journal of Teacher Education, 64(4), 299-312. https://doi.org/10.1177/0022487113490707 Khazravi, M., Fathi Vajarghah, K., Maleki, H., & Norouzi, D. (2013). Investigating the acceptance of curriculum innovations in higher education system (case study: curriculum revision regulations in Iranian universities). Educational Psychology (Psychology and Educational Sciences), 9(27), 135-166. SID. https://sid.ir/paper/112240/en Kermi, M., & Vaqari Zamhirir, Z. (2016). Optimal structure for curriculum development and revision in higher education: Experience of Ferdowsi University of Mashhad. National Congress of Higher Education in Iran. SID. https://sid.ir/paper/878791/en Mousavi Pour, N. (2015). Dominance and subordination in the field of curriculum planning: The position of theory in practice of curriculum revision in teacher training programs in Iran. Iranian Curriculum Studies Association Conference. SID. https://sid.ir/paper/844611/en Noorabadi, S. (2013). Philosophy of interdisciplinary curriculum and the necessity of revising and changing the current curricula. National Conference of the Iranian Curriculum Studies Association (Curriculum Changes in Educational Programs of Iran). SID. https://sid.ir/paper/851494/en Noorouzadeh, R., Mahmoodi, R., Fathi Vajarghah, K., & Nooh Ebrahim, A. (2006). The status of university participation in revising the curricula approved by the High Council of Curriculum Planning. Research and Planning in Higher Education, 12(4 (42)), 71-93. SID. https://sid.ir/paper/67878/en Rahmanpour, M., & Nasrasfahani, A. (2017). A comparative study of the curriculum revision process in Iranian universities and other countries. Research in Curriculum Planning (Knowledge and Research in Educational Sciences – Curriculum Planning), 14(27 (Sequential 54)), 35-49. SID. https://sid.ir/paper/127414/en Salatani Arabshahi, K., Bigdeli, S., Gohari Nejad, S., & Amini, B. (2014). The necessity of considering future studies in curriculum design and revision. National Conference of Medical Sciences Education. SID. https://sid.ir/paper/873553/en Torkzadeh, J., & Kashavarsi, F. (2015). Change and revision of higher education curriculum with a strategic approach. Iranian Curriculum Studies Association Conference. SID. https://sid.ir/paper/844929/en Vaqari Zamhirir, Z., Kermi, M., & Jafari Sani, H. (2019). Challenges of revising and implementing curricula at Ferdowsi University of Mashhad. Research and Planning in Higher Education, 25(1), 123-147. SID. https://sid.ir/paper/67846/en Wenger, E. (1998). A framework for curriculum change in higher education. Higher Education, 36(3), 299-320. https://doi.org/10.1023/A:1003079511470 Yadegari Zadeh, G., Fathi Vajarghah, K., Mehr Mohammadi, M., & Arefi, M. (2013). Revising the curriculum planning system in Iran: Necessities, challenges, and solutions. National Conference of the Iranian Curriculum Studies Association (Changes in Educational Program Curricula). SID. https://sid.ir/paper/856298/en | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 237 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 201 |