تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,618,287 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,144,166 |
تأثیر ادراکهای زیرآستانهای دیداری بر بازشناسی ابرازات هیجانی چهرهای در بین دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 1، آذر 1394، صفحه 47-68 اصل مقاله (287.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
جواد دری پارسا* | ||
کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تحریکهای زیرآستانهای بر بازشناسی تظاهرات هیجانی چهره و همچنین مقایسهی دو گروه کودکان با ناتوانی یادگیری و عادی در بازشناسی ابرازات هیجانی چهره صورت گرفت. نمونهی پژوهش شامل 45 دانشآموز عادی و 45 دانشآموز با ناتوانی یادگیری میشد. آزمودنیها برای مقایسهی تأثیرات پیامهای زیرآستانهای در سه گروه (الف. گروه کنترل: بازشناسی ابراز هیجانهای چهره بدونپیام زیرآستانهای، ب. گروه آزمایش اول: بازشناسی ابراز هیجانهای چهره با پیام زیرآستانهای مثبت، ج. گروه آزمایش دوم: بازشناسی ابرازات هیجانی چهرهای با پیام زیرآستانهای منفی، قرار گرفتند.در این پژوهش الگوی تحریک زیرآستانهای به همراه تحریکهای مختلفی از حالات هیجانی چهره به کار گرفته شد: هیجان مثبت(شادی) و هیجان منفی( غمگینی)، تصاویر زیرآستانهای در طول اجرای آزمون بازشناسی مکرراً و به سرعت (حدود 30هزارم ثانیه)ارائه میشدند. نتایج، تأثیر قوی تحریک زیرآستانهای با هیجان مثبت را بر پاسخ دهی بیشتر به ابرازات چهرهای شادی نشان داد. با این وجود، تأثیر تحریک زیرآستانهای هیجان منفی برای بازشناسی تظاهرات چهرهای غم، تنها در گروه دانشآموزان با ناتوانی یادگیری بدست آمد. علاوه بر این، پژوهش اخیر نشان داد که، دانشآموزان گروه عادی ابراز هیجانیغم را بهتر از سایر همتایان با ناتوانی یادگیریشان تشخیص میدهند، این در حالی است که دو گروه تفاوت معناداری در بازشناسی سایر هیجانها نداشتند. در مجموع نتایج پژوهش نشان داد که واکنشهای هیجانی مثبت و منفی میتوانند به صورت ناخودآگاه فراخوانده شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازشناسی ابرازات هیجانی چهره؛ تحریک زیرآستانهای هیجانی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
دوستکام، محسن؛ پورحیدری، سپیده؛ حیدری، محمود؛ شهیدی، شهریاری(1389 .(القای خلق با استفاده از چهرههای هیجانی زیرآستانهای. فصلنامه روانشناسی کاربردی،2)14،(19-7 . هاردمن، درو و اگن(2000 .(روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی«جامعه، مدرسه و خانواده». ترجمه کامران گنجی، مجید یوسفی لویه، فریبا یادگاری( 1388 .(تهران: دانژه. Adolphs, R., Tranel, D., Damasio, H., & Damasio, A. (1994). Impaired recognition of emotion in facial expressions following bilateral damage to the human amygdala. Nature, 372, 669–672. Agaliotis, I., & Goudiras, D.(2004). A profile of interpersonal conflict resolution of children with learning disabilities. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 2(2), 15-29. Back, E., Ropar, D., & Mitche ll, P. (2007). Do the eyes have it? Inferring mental states from animated faces in autism. Child Development, 78(2), 397–411. Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., & Jolliffe, T. (1997). Is there a ‘‘language of the eyes’’? Evidence from normal adults and adults with autism or Asperger syndrome. Visual Cognitio n, 4(3), 311–331. Blair, R. J., Morris, J. S., Frith, C. D., Perrett, D. I., & Dolan, R. J. (1999). Dissociable neural responses to facial expressions of sadness and anger. Brain, 12 2(Pt. 5), 883– 893. Blair RJ, Morris JS, Frith CD, Perrett DI, Dolan RJ.(1999) Dissociable neural responses to facial expressions of sadness and anger. Brain, 122(Pt 5):883–93.Bornstein, Arteberry.2003. Recognition, discrimination and categorization of smiling by 5- month-old infants. Developmental Science.6(5):585-599. Brotman, M. A., Guyer , A. E., Lawson, E. S., Horsey, S. E., Rich, B. A., Dickstein, D. P., et al. (2008). Facial Emotion Labeling Deficits in Childre n and Adolescents at Risk for Bipolar Disorder. American Journal of Psychiatry, 165 , 385–389. Buitelaar, J. K., Van der Wees, M., Swabb-Barneveld, H., & Van der Gaag, R. J. (1999). Theory of mind and emotion-recognition functioning in autistic spectrum disorders and in psychiatric control and normal children. Development & Psychopathology, 11 , 39–58. Calder, A . J., Young, A . W., Rowland, D., Perrett, D. I., Hodges, J. R., & Etcof f, N. L.(1996). Facial emotion recognition af ter bilateral amygdala damage: Dif ferentially severe impairment of fear. Cognitive Neuropsychology, 13(5), 699–745. Channouf, A. (2000). Subliminal exposure to facial expressions of emotion and evaluative judgments of advertising messag e s. European Review of Applied Psychology , 50,19 –23. Coie, J. D., Dodge, K. A., & Kupersmidt, J. B. (1990). Peer group behaviorand social status. In S. R. Asher & J. D. Coie (Eds.), Peer rejection in childhood. New York: Cambridge University Press. Darwin, C. (1965). The expression of the emotions in man and animals.Chicago: University of Chicago Press. (Original work published1872). Dimberg, U.,Thunberg, M. & Elmehed(2000).unconscious facial reactions to emotional facial expression. Psychological Science, 11,86-89. Doustkam,M.,Pourheydari, S., Heidari, M & Shahidi.Sh.(2010).Mood induction by subliminal presentation of emotional faces. Journal of Applied Psychology Vol. 4, No. 2(14).(Persian). Ekman,P. (1992). Are there basic emotions? Psychologi cal Review, 99(3), 550–553. Ekman & Friesen(1976).Pictures of facial affect. PaloAlto ,CA: Consulting Psychologists Press. Fox, N.A., (1991). If it’s not left, it’s right. Electroencephalo-graph asymmetry and the development of emotion. Am.Psychol. 46, 863 872. Goodfellow, S., & Nowicki, S. (2009). Social adjustment, academic adjust ment, and the abiltiy to identify emotion in facial expressions of 7-year-old children. The Journal of Genetic Psychology, 170 (3), 234–244. Grossmann, T., & Johnson, M. H. (2007). The development of the social brain in human infancy. European Journal of Neuroscience, 25(4), 909–919. Hardman.M. ,Drew.C. & Egan.W.(2000).Psychology and Education of Exceptional Children (community, school and family).translated by Ganji.K, Yousefi.M & Yadegari.F(1388). Tehran: Danjeh.(Persian).Holder, H. B., & Kirkpatrick, S. W. (1991). Interpretation of emotion from facial expressions in children with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 24 , 170–177. Izard, C.E (1993). Four systems for emotion activation: cognitive and noncognitive processes. Psychol. Rev. 100, 68 90.Kunst-Wilson, W., Zajonc, R., (1980). Affective discrimination of stimuli that cannot be recognized. Science 207, 557 558. Lee ,Tatia M.C., Emily H.H. Ng a, Tang ,S.W. & Chan , Chetwyn C.H..(2008). ffects of sad mood on facial emotionrecognition in Chinese people. Psychiatry Research 159 (2008) 37 – 43 Ledoux, J.E.,( 1989). Cognitive emotional interactions in the brain. Cognit. Emotion 3, 267 290. Lembke, A., Ketter, T.A.,( 2002). Impaired recognition of facial emotion in mania. American Journal of Psychiatry 159, 302–304. Michela Balconi and Chiara Ferrari.(2012). Subliminal and Supraliminal Processing of Facial Expression of Emotions: Brain Oscillation in the Left/Right Frontal Area. brain sciences,2,85-100. Monahan, Jennifer L., and Cynthia E. Zuckerman.(1999). “Intensifying the Dominant Response: Participant-Observer Differences and Nonconscious Effects.” Communication Research 26(1):81–110. Morris, J. S., A. Öhman, and R. J. Dolan.( 1998). “Conscious and Unconscious Emotional Learning in the Human Amygdala.” Nature 393:467–70. Most, T., & Greenbank, A. (2000). Auditory, visual, and auditory–visual perception of emotions by adolescents with and without learning disabilities, and their relationship to social skills. Learn. Disabil. Res. Pract., 15, 171–178. Nabuzoka, D., & Smith, P. K. (1995). Identification of expressions of emotions by children with and without learning disabilities. Learn. Disabil. Res. Pract., 10, 91–101. Phillips, M. L., Young, A . W., Senior, C., Brammer, M., Andrew, C., Calder, A . J., et al.(1997). A specific neural substrate for perceiving facial expressions of disgust.Nature, 389(6 650), 4 95–4 98. Philippot P, Kornreich C, Blairy S, Baert I, Den Dulk A, Le Bon O, et al. (1999). Alcoholics’ deficits in the decoding of emotional facial expression. Alcoholism: Clinical and Experimental Research;23(6):1031–8. Russell, Stokes, Jones, , Czogalik, Rohelder.(1993). The role of nonverbal sensitivity in childhood psychopathology. Journal of Nonverbal Behavior 17, 69–83. Shevrin, H., Fritzler, D., (1968). Visual evoked response corre-lates of unconscious mental processes. Science 161,295- 298. Shevrin, H., Dickman, S.,(1980). The psychological uncon-scious, a necessary assumption for all psychological theory?Am. Psychol. 35, 421 435.Snodgrass, J.M. (2000). Unconscious Perception: Theory,Method, and Evidence. John Benjamins, Amsterdam. Stichter, J. P., Herzog, M. J., Visovsky, K., Schmidt, C., Randolph, J., Schultz, T., et al. (2010). Social competence intervention for youth with Asperger syndrome and high-functioning autism: An initial investigation. Journal of Autism and Developmental Disorders, 40(9), 1067–1079.Turkstra, L. S., Williams, W. H., Tonks, J., & Frampton, I. (2008). Measuring social cognition in adolescents: Implications for students with TBI returning to school.Neuro Rehabilitation, 23(6), 501–509 http://iospress.met apress.com . Vicari ,S.Reilly,J.,Pasqualetti,P., Vizzoto,A. & Caltagirone,C. (2000). Recognition of facial expressions of emotions in school-age children: The intersection of perceptual and semantic categories. Acta Paediatrica, 89, 836–845. Walker, E. (1981). Emotion recognition in disturbed and normal children: A research note. Journal of Child Psychology & Psychiatry & Allied Disciplines, 22, 263–268. Whalen, P.J., Rauch, S.L., Etcoff, N.L., McInerney, S.C., Lee, M.B., & Jenike, M.A.(1998). Masked presentations of emotional facial expressions modulate amygdale activity without explicit knowledge. The Journal of Neuroscience, 18, 411–418. Wiener, J., & Schneider, B. H. (2002). A multisource exploration of the friendship patterns of children with and without learning disabilities. Journal of Abnormal Child Psychology, 30(2), 127-141. Wong, P.S., Shevrin, H., Williams, W.J., (1994). Conscious and nonconscious processes: an ERP index of an anticipatory response in a conditioning paradigm using visually masked stimuli. Psychopsysiology 31, 87 101. Wong, P.S., Bernat, E., Bunce, S.C., Shevrin, H., (1997). Brain indices of nonconscious associative learning. Conscious.Cognit. 6, 519 544. Zabel, R. H. (1979). Recognition of emotions in facial expressions by emotionally disturbed and nondisturbed childre n. Psychology in Schools, 16, 119–126. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,072 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,119 |