تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,893,773 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,129 |
طراحی الگوی بازی وارسازی آموزش کودکان پیش دبستانی با رویکرد سازهگرایی اجتماعی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 9، دوره 5، شماره 4، دی 1403، صفحه 167-185 اصل مقاله (1.89 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.14952.1427 | ||
نویسندگان | ||
شادی بنانی1؛ الهام کاویانی* 2؛ فرانک موسوی3؛ زهره سبزیان پور4 | ||
1دانشجوی دکترا، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. | ||
2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
4دانشیار، دانشکده علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: اجرای بازی وارسازی در آموزش کودکان همواره با موانعی همانند کمبود زمان برای آمادهسازی بازی، عدم دانش روششناختی معلمان و کمبود منابع روبرو بوده است. بر همین اساس مطالعه بازیوارسازی از منظر رویکردهای یادگیری از جمله سازهگرایی اجتماعی که بر تعامل اجتماعی بین یادگیرندگان تاکید میکند، لازم است. هدف این پژوهش طراحی الگوی بازی وارسازی آموزش کودکان پیش دبستانی با رویکرد سازهگرایی اجتماعی است. روششناسی پژوهش: این پژوهش ذیل پارادایم تفسیرگرایی و با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد به دنبال ارائه الگوی بازی وارسازی آموزش کودکان پیش دبستانی با رویکرد سازهگرایی اجتماعی است. دادهها از طریق مصاحبه عمیق با 12 نفر از متخصصان و خبرگان آموزش کودکان بویژه افراد دارای تجربه اجرای آموزش کودکان در سطح پیش دبستانی و مدیران مراکز پیش دبستانی در شهر تهران و 8 نفر از اساتید دانشگاه گردآوری شد. دادههای حاصل با استفاده از نرم افزار مکس کیودا و مبتنی بر نظریه داده بنیاد در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی دستهبندی شدند. یافتهها: مفهوم بازی وارسازی آموزش در محیط یادگیری سازندهگرا به عنوان پدیده محوری انتخاب شد. شرایط علی در چهار دسته عوامل محتوای برنامه درسی، عوامل نهادی، انگیزهها و نگرشهای مدیر مهدکودک و تسهیلگر بودن معلم جای گرفتند و چهار مقوله اصلی شامل تربیت مربی، طراحی محیط یادگیری سازندهگرا در کلاس درس، تشویق کودکان از طریق انگیزههای بیرونی و فضای یادگیری آگاهانه به عنوان راهبردهای کنش و واکنش انتخاب شدند. بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه میتواند به مدیران مراکز پیش دبستانی در پیادهسازی بازیوارسازی با رویکرد سازاگرایی در آموزش کودکان کمک نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی وارسازی؛ کودکان پیش دبستانی؛ سازهگرایی اجتماعی؛ نظریه مبنایی | ||
مراجع | ||
Alotaibi, M. S. (2024). Game-based learning in early childhood education: a systematic review and meta-analysis. Frontiers in Psychology, 15, 1307881. [DOI: 10.3389/fpsyg.2024.1307881] Buckley, P., & Doyle, E. (2016). Gamification and student motivation. Interactive learning environments, 24(6), 1162-1175. [DOI: 10.1080/10494820.2014.964263] Chin, W. W. (1998). Commentary: Issues and opinion on structural equation modeling. [https://www.jstor.org/stable/249674] Deterding, S. D., Khaled, D., & Lennart, R. N. (2011) ‘From Game Design Elements to Gamefulness: Defining “Gamification”’Proceedings of Mindtrek ‘11. September 28-30, 2011. Tampere, Finland. [DOI: 10.1145/2181037.2181040] Drigas, A., Koukianakis, L., & Papagerasimou, Y. (2006, September). A web based e-learning and e-psychology modular environment. In International Conference on Next Generation Web Services Practices (pp. 168-174). [DOI: 10.1109/NWESP.2006.5] Fathi, M. R, (2018). The theory of social constructivism and its implications for the learning and teaching process. Research in humanities education. 5 (15). 86-100[DOI: https://dorl.net/dor/20.1001.1.27172260.1398.5.15.8.8] (In Persian) García Ordóñez, E., & Fernández Lorenzo, G. (2022). Intervención educativa mediante una propuesta de gamificación para mejorar la adhesión a la dieta mediterránea en estudiantes gallegos de primaria. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación. [https://investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/handle/11093/4586] Green, D. O., Creswell, J. W., Shope, R. J., & Clark, V. L. P. (2007). Grounded theory and racial/ethnic diversity. The Sage handbook of grounded theory, 472-492. [https://www.torrossa.com/en/resources/an/5019441#page=505] Hanus, M. D., & Fox, J. (2015). Assessing the effects of gamification in the classroom: A longitudinal study on intrinsic motivation, social comparison, satisfaction, effort, and academic performance. Computers & education, 80, 152-161. [DOI: 10.1016/j.compedu.2014.08.019] Haslip, M. J., & Gullo, D. F. (2018). The changing landscape of early childhood education: Implications for policy and practice. Early Childhood Education Journal, 46, 249-264. [DOI:10.1007/s10643-017-0865-7] Kapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. John Wiley & Sons.[https://www.wiley.com/en-] Lamrani, R., & Abdelwahed, E. H. (2020). Game-based learning and gamification to improve skills in early years education. Computer Science and Information Systems, 17(1), 339-356.[DOI:10.2298/CSIS123456789] Li, X., & Chu, S. K. W. (2021). Exploring the effects of gamification pedagogy on children’s reading: A mixed‐method study on academic performance, reading‐related mentality and behaviors, and sustainability. British Journal of Educational Technology, 52(1), 160-178. [DOI:10.1111/bjet.13057] Marín-Díaz, V., Sampedro-Requena, B. E., Muñoz-Gonzalez, J. M., & Jiménez-Fanjul, N. N. (2020). The possibilities of gamifying the mathematical curriculum in the early childhood education stage. Mathematics, 8(12), 2215. [DOI:10.3390/math8122215] Martín, BR, Aguilar, GF, & Río, JF (2022). Anxiety about failure in physical education: can gamification promote changes in primary school students? Challenges: new trends in physical education, sport and recreation, (44), 739-748. [DOI: 10.47197/retos. v43i0.90864] Montola, M. (2012). Social constructionism and ludology: Implications for the study of games. Simulation & Gaming, 43(3), 300-320. . [DOI:10.1177/1046878111422111.] Nhung, L. B. (2022). Designing and organizing science learning games for preschool children at the age of 5-6 in the STEAM approach. VNUHCM Journal of Social Sciences and Humanities, 6(2), 1527-1539. [http://stdjssh.scienceandtechnology.com.vn/index.php/stdjssh/article/view/725] Pritchard, A. (2017). Ways of learning: Learning theories for the classroom. Routledge. [DOI: 10.4324/978131546061] Rohman, D., & Fauziati, E. (2022). Gamification of Learning in the Perspective of Constructivism Philosophy Lev Vygotsky. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 5(1), 4467-4474. [https://www.bircu-journal.com/index.php/birci/article/view/4156] Sailer, M., & Homner, L. (2020). The gamification of learning: A meta-analysis. Educational psychology review, 32(1), 77-112. [DOI: 10.1007/S10648-019-09498-W] Sánchez Mena, A. A., & Martí Parreño, J. (2017). Drivers and barriers to adopting gamification: teachers’ perspectives. [https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1157970.pdf] Sigman, M., Peña, M., Goldin, A. P., & Ribeiro, S. (2014). Neuroscience and education: prime time to build the bridge. Nature neuroscience, 17(4), 497-502. [DOI: 10.1038/nn.3672.] Stieglitz, S., Lattemann, C., Robra-Bissantz, S., Zarnekow, R., & Brockmann, T. (2017). Gamification (pp. 1-164). Berlin: Springer. [https://download.e-bookshelf.de/download/0007/9720/97/L-G-0007972097-0015854167.pdf. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research techniques. [https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=18c7cfe7a46c7771b60dc384b1b4e350f65b13e2.] Ukala, C. C., & Agabi, O. G. (2017). Linking early childhood education with indigenous education using gamification: The case of maintaining cultural value and identity. Journal of International Education Research (JIER), 13(1), 17-26. [https://www.clutejournals.com/index.php/JIER/article/view/9960] Zainuddin, Z., Chu, S. K. W., Shujahat, M., & Perera, C. J. (2020). The impact of gamification on learning and instruction: A systematic review of empirical evidence. Educational research review, 30, 100326 [DOI: 10.1016/j.edurev.2020.100326] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 92 |